Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som lege?


Halib

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker allmennpraktiker kan man få en gunstig jobb da.

 

"Jeg har det så vondt."

"- Ja hei. Du føler deg litt dårlig ja, da skriver jeg ut en resept til deg. På gjensyn."

 

 

Men hvis man for eksempel er kirurg på en akuttavdeling eller noe i den duren må man venne seg til stress, press og vanskelige arbeidstider. Dette kan selvfølgelig gjelde for allmennpraktikere også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Hvis du tenker allmennpraktiker kan man få en gunstig jobb da.

 

"Jeg har det så vondt."

"- Ja hei. Du føler deg litt dårlig ja, da skriver jeg ut en resept til deg. På gjensyn."

 

 

Men hvis man for eksempel er kirurg på en akuttavdeling eller noe i den duren må man venne seg til stress, press og vanskelige arbeidstider. Dette kan selvfølgelig gjelde for allmennpraktikere også.

9368672[/snapback]

 

Pøh, allmennleger behandler omtrent 90% av alle psykiske problemer som havner i helsesystemet, så at det skulle være så grådig daft har jeg ingen tro på. I tillegg til å måtte forholde seg til psykiske lidelser får man også gjerne et nærmere forhold til pasienene sine. Tror det kan være like så ille. Allmennleger kan også jobbe på legevakter, og da har de like kjipe arbeidstider som de som jobber på sykehus.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker allmennpraktiker kan man få en gunstig jobb da.

 

"Jeg har det så vondt."

"- Ja hei. Du føler deg litt dårlig ja, da skriver jeg ut en resept til deg. På gjensyn."

9368672[/snapback]

Jeg har inntrykk av at endel som begynner på legestudiet har slike forestillinger, og "krise" er noe på sykehusseriene når rett diagnose ikke er stilt før det er bare 5 minutter igjen til rulleteksten kommer.

 

Så kommer disse ut i arbeidslivet og oppdager at sliterne i pasientgruppen er de med psykiske problemer, og dem er det mange av. Og ikke nok med de, mange blir aldri helt friske, problemene bare kommer og går, noen ganger etter årstidene. Og når de er syke, så kan de gjerne finne på å ringe hjem til deg, godt over midnatt. Og er du da ikke hjemme, er det din familie som må ta støyten.

 

Mange slutter som almenpraktiker etter bare 2 år i yrket. Jeg tror mange av disse var de som gikk til studiet med helt feil inntrykk av hva det egentlig går ut på.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker allmennpraktiker kan man få en gunstig jobb da.

9368672[/snapback]

Epic leseskills, folkens.

 

I såpass godt lønnede stillinger krever det mye av deg som person, og mitt tidligere innlegg var kun et eksempel, for det er faktisk sånn at mange allmennpraktikere er del av et fastlegesystem hvor de har ansvar for hundrevis av pasienter hvor kun en liten del er faste gjengangere på legekontoret og resten har "litt vondt" kanskje 1-2 ganger i året. Derfor synes jeg det blir feil når det i tråden blir gitt inntrykk av at legeyrket kun er stress, stress, stress, litt til stress, og enda litt. Så ille kan det umulig være.

Greit nok at man kanskje må ta jobben med deg utenfor kontoret, eller kanskje jobbe til "urettferdige" tider, men det må andre bedriftsledere og industriarbeidere også.

Endret av fredrikg-ohoi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg studerer for å bli lege. Mange av medstudentene er redd for lange arbeidstider, og hvordan det kommer til å påvirke familielivet. Jeg tror at stress er en del av hverdagen som lege, og mange tror at livet som allmennlege er lett, tro meg det er det jammen meg ikke. Men saken er at hvis du blir lege i den tro at du kan lene deg tilbake etter særdeles harde studier, så tar du feil. Blir man lege fordi at man har lyst til å hjelpe andre- tror jeg at man klarer å håndtere stresset mye bedre- alt avhenger av den innstillingen man har. Mange som blir lege bare for å tjene fett med penger- mitt råd til disse er: Bli heller eiendomsmegler, he-he

Endret av sonja84
Lenke til kommentar

Alle jobber er no et viss stressmonent i!. Jeg er selv offshore arbeider på båt og der vimser turnus og kurs om hverandre. Familielivet blir selvfølgelig påvirket på forskjellige måter når en har familie, og idet du trer inn i yrker som ikke er 8-4 jobb så må en være forberedt på stress, tidspress og ukurante arbeidstider. Men så igjen er det belønninger for det som f.eks lønn! Og i mitt tilfelle mye fritid! ;)

 

Men jeg lurer på om siden jeg går en viss turnus om det er mulig å ta enkelte ting en trenger for å blir lege på deltid for så å slutte i jobb/ta permisjon for å ta resten som en må kjøre på heltid? Eller er jeg helt på jordet? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...