Gå til innhold

Valve om PS3 og Xbox 360


kilik

Anbefalte innlegg

The only difference between the 360 and PS3--which both as a collective helped us develop The Orange Box is definitely there. For the 360 version of the game, we can probably say we are using around 93-94% of the console's power given our current optimization. With the PS3, we can't exactly say what power cap we reached, since no developer really knows where the boundary is for the PS3. We can tell you that in terms of the whole game together on the PS3, we are not even using the SPU's and it is purely built on the graphics card and Cell. We're still optimizing for PS3 more because we can, which can explain the slight delay to you. But no worries, everything is going smoothly to put down any rumors.

 

PSU

 

Newell wasn't nearly as happy with developing for the Playstation 3, saying that the console was much harder to develop for than the Xbox 360.

 

"I don't think they spent nearly enough time talking to developers when they were developing the PS3," he said. "It's less friendly for developers."

 

And Newell said he believes the issues are hardware, not software ones.

 

"It's a hardware architectural problem. I don't think they thought through the Cell architecture. The hardware is only as good as the software it enables."

 

Newell said Sony should have followed the path Intel took in developing multicore chips.

 

"They ran a huge amount of software in simulation before they finalized it," he said. "Thats why Core 2 architecture is unbelievably fast running existing code."

 

Kotaku

 

Interessant at de ikke bruker de 7 SPE-kjernene i det hele tatt. Det er jo de som egentlig er Cell-prosessoren.

Er vel PS3 i et nøtteskall dette. Enormt potensiale, men svært vanskelig å utnytte.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noe nytt. Sony er et HW firma og designer først maskinvaren så lager de programvare utifra det. Microsoft er et SW firma og designer maskinvaren med fokus på programvaren. To forskjellige måter å tilnærme seg utviklingen av en konsoll. Sony sin framgangsmåte gjør iallefall at det tar lengre tid før utviklere får utnyttet maskinvarens potensiale. Begge løsninger har vel sine positive og negative sider.

Lenke til kommentar

Hva så om de ikke bruker SPU-ene? Source er såpass fleksibel og rask at CELL uten bruk av SPU-ene burde kunne kjøre motoren godt. Og når skal utviklere slutte å si at de utnytter X% av maskinvaren? Jeg respekterer Gabe Newell, men noen ganger snakker han før han tenker seg om.

 

Såklart vil begge versjonene se helt identiske ut. De er laget ut i fra samme kodebase. Og det har ikke noe med hvor sterk de forskjellige arkitekturene er i forhold til hverandre. Multiplattform er ingen måte å sammenligne svakheter og styrker til konsoller.

 

Source kjørte relativt godt på Xbox også, da uten de nye partikkeleffektene, HDR og annet snacks. Uansett skal det ikke mye maskinvare for å kjøre Source for Episode 2 godt.

Lenke til kommentar

Skal være enig i at Source ikke er noen match for HD-konsollene, men interessant at multiplattformspill fortsatt ikke bruker SPU-ene.

 

Vil tippe X360-versjonen kommer best ut etter de uttalelsene der, men vi får se.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Mener å huske det konstant ble sagt fra rundt 2003 at "nå bruker vi all kraften PS2 har" og så kom et spill som brukte enda mer av PS2 og da var det på han igjen. Greit at de vet mye om X360, men de viste mye om PS2 og, og jammen ta klarte de å skvise enorme ting ut av konsollen helt på slutten.

 

Er heller inge overasking at Valve sliter med å skjønne PS3'ens arkitektur. Det virker for meg som om Sony kun var ute etter å slå seg på brystet, men glemte den viktige delen av utviklere mens de laget konsollen sin. Dette kan de få slite med i ettertid når det skal lages spill til konsollen. Hva er vel vitsen med et hav av potensialer hvis ingen har en båt til å utforske dette havet?

Lenke til kommentar
Newell wasn't nearly as happy with developing for the Playstation 3, saying that the console was much harder to develop for than the Xbox 360.

 

"I don't think they spent nearly enough time talking to developers when they were developing the PS3," he said. "It's less friendly for developers."

 

And Newell said he believes the issues are hardware, not software ones.

 

"It's a hardware architectural problem. I don't think they thought through the Cell architecture. The hardware is only as good as the software it enables."

 

Newell said Sony should have followed the path Intel took in developing multicore chips.

 

"They ran a huge amount of software in simulation before they finalized it," he said. "Thats why Core 2 architecture is unbelievably fast running existing code."

Er det ikke MEGET suspekt at han sammenligner med Intels Core 2? Jeg tenkte Xbox 360 kjørte en trekjerners PowerPC-basert prosessor levert av IBM?

 

Cell er vel også designet og produsert av IBM, ikke Sony. Og Cell er veldig rettet mot intense medie-applikasjoner, med sin særegne arkitektur.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Er det ikke MEGET suspekt at han sammenligner med Intels Core 2? Jeg tenkte Xbox 360 kjørte en trekjerners PowerPC-basert prosessor levert av IBM?

 

Cell er vel også designet og produsert av IBM, ikke Sony. Og Cell er veldig rettet mot intense medie-applikasjoner, med sin særegne arkitektur.

9368815[/snapback]

 

Ikke at det spiller noe stor rolle, men Cell er utviklet som et samarbeid mellom IBM, Sony og Toshiba

Lenke til kommentar

Han tenker vel først og fremst på at Intel (og X360 forsåvidt) i motsetning til Sony har satset på en symmetrisk arkitektur (der alle kjernene er like) som er lett å programmere. Men kan vel like mye ha med at Newell tradisjonelt har jobbet med PC-aktig arkitektur og føler seg mer hjemme der. Dette minner jo om hva iD-folka har sagt også. Også de forbindes først og fremst med PC-plattformen.

 

Er jo en interessant tanke om PS3 i stedet hadde gått for en kraftig Core 2-prosessor i stedet for å bruke mange milliarder på å utvikle sin egen...

Lenke til kommentar
Er jo en interessant tanke om PS3 i stedet hadde gått for en kraftig Core 2-prosessor i stedet for å bruke mange milliarder på å utvikle sin egen...

9368903[/snapback]

 

Nå er ikke Cell utelukkende utviklet for PS3. IBM levere bladservere drevet av Cell og jobber også med en ny stormaskin basert på prosessoren. Og Toshiba bruker blant annet Cell i HD TV'er.

Lenke til kommentar
Er jo en interessant tanke om PS3 i stedet hadde gått for en kraftig Core 2-prosessor i stedet for å bruke mange milliarder på å utvikle sin egen...

Da hadde det vært en kraftig, god og enkel konsoll. I stedet for en konsoll med annerledes og nytenkende arkitektur, som setter liv i den kreative gnisten til de beste utviklerne. Jeg syns det er fantastisk at ikke alle tenker likt.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Sony's plan er å få cell inn i så mye elektronikk som mulig, for så å ta over verden!

9368953[/snapback]

pbrain_sq.jpg

 

 

 

Joda det er vel det Sony ønsker. Cell har et stort potensial. Men jeg tror ikke slik Cell er i dag tjener verdens jakt etter lavt effektforbruk. Andre revisjoner blir nok mer ettertraktet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...