Isbjørnen Knut Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Fikk akkurat fatterns gamle Nikon EM, og lurte på hvilken type objektiv som passer til det, og hvor jeg får kjøpt. Er helt nybegynner på dette, så derfor tenkte jeg å spørre her. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Fikk akkurat fatterns gamle Nikon EM, og lurte på hvilken type objektiv som passer til det, og hvor jeg får kjøpt.Er helt nybegynner på dette, så derfor tenkte jeg å spørre her. Regner med at du også har den 50mm f/1.8 som er avbildet. Det er et meget godt utgangspunkt, det er riktignok ingen zoom, men du kan lære deg mye fotografering bare med den. Det er mye gammel optikk som vil passe (muligens noe ny også, men du mister selvfølgelig alt som heter autofokus), og det ligger nok svært mye rundt i private hjem og støver. Jeg ville lett etter en 28mm f/2.8, de får du nok også svært rimelig, og et teleobjektiv. Er vel en Serie E 150mm som er meget god, kan hende den finnes brukt også. Dette er optikk du kanskje må regne med å etterlyse på f.eks. bruktmarkedet på Foto.no, det er ikke sikkert den blir lagt ut. For å si det med en gang - Serie E-optikk er Nikons "billigserie", men holder likevel bra optisk kvalitet, og har ikke dårlig byggekvalitet sammenliknet med mye annet som selges i dag, således har kvaliteten blitt dårligere med årene. Svein Gunnar Kjøde har vel et par Serie-E objektiver som han bruker en del, han kommer sikkert også med tips og råd her etter hvert. Husk også at når du har lært deg å eksponere, vil du få like gode bilder med dette kameraet som med Nikon F6, det nyeste proff-filmkameraet til Nikon, når du bruker samme optikk og film... Håper bare du har tilgang til relativt rimelig fremkalling, hvis ikke kan dette kameraet være en motivasjon til å lære deg å gjøre det selv. Film er ganske underholdende å fotografere med, men dessverre har det blitt kostbart å fremkalle. Lenke til kommentar
Isbjørnen Knut Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Jeg har den 50mm f/1.8 objektivet ja, og en blits. Tenkte det passet bra med dette, nå som den internasjonale fotofestivalen Nordic Light er i byen. Endret 27. august 2007 av npfilms Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Jeg har den 50mm f/1.8 objektivet ja, og en blits. Da er du godt berget... Det er flere her som mener at alle som skal kjøpe SLR, egentlig burde lære å fotografere med et slikt kamera og en 50mm først, for å få eksponering og komposisjon inn i fingerspissene. Det kan selvfølgelig diskuteres, men det er i hvert fall ikke dumt å starte med et slikt kamera! Endret 27. august 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg kan skrive under på det k-ryeng skriver. Selv startet jeg med en gammel Nikkormat og 55mm for 26 år siden, og brukte det en god stund før jeg kjøpte zoom, som jeg senere byttet ut for fastoptikk, og så da 50mm som hovedobjektiv. Gjennom hele min filmtid så forble 50mm mitt standardobjektiv. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) EM ja- dette var jo "bread & butter" kamera for folket i sin tid. Billig, robust og svært kompakt. Det hadde også ganske avansert automatikk for sin egen tid. E-serie objektiver er alt nevnt- Jeg synes det er viktig å understreke at det finnes to ulike E-serier: En i enkel sort plast, og en med litt høyere byggkvalitet som kjennetegnes ved en metallring ved aperaturringen. Som nevnt er E-betegnelsen litt uglesett av gamle jålebukker, men faktum er at et par av objektivene har nesten oppnådd en legendestatus for sin skarphet. Jeg sitter med både 50mm f1.8, 100mm f2.8 og 75-150mm f3.5 fra E-serien. 50mm'en er helt fin, veldig nett og den sitter ofte på min FE2 om jeg vil reise svært kompakt. Metallringvarianten har silkemyk fokus og fint gummigrep. 100mm f2.8 er også liten og lett og følger ofte med i lommen. Denne er fantastisk skarp! 75-150mm er også svært godt likt av de fleste nikonister- skarp, fin ergonomi og behagelig fast aperatur på f3.5. Disse tre objektivene gir deg nesten en komplett glassamling til et EM (eller FM/FE)- Jeg synes dog du behøver en 28mm eller 24mm, men ikke kjøp en E-serie på disse brennviddene. Det var fullt mulig å skaffe seg både 50, 100 og 75-150 for en slikk og ingenting frem til for et par-tre år siden. Men med inntoget av nettauksjoner og diverse nikkor-anbefalinger på nett har prisene gått i taket. OK priser på metallringvariantene i strøken stand kan være: 50mm ca 300,- 100mm ca 400,- og 75-150mm ca6-700,- - men vær som sagt klar for å måtte betal mer, av den enkle grunn at de sjeldnere er å finne på bruktmarkedet. Jeg tror i det hele tatt bruktmarkedet kommer til å bli tøffere fremover med innrykket av FX-formatet og flere eiere av D200 og D300. Endret 27. august 2007 av Svein Gunnar Kjøde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå