Gå til innhold

Vits å gå fra ATi X1950 til nVidia 8800?

maasoey

Anbefalte innlegg

Er det noen vits, siden jeg har en AMD Athlon 64 X2 4800+

Vil jeg merke noen stor forskjell?

Har dette nå: Sapphire Radeon X1950PRO 512MB

Jeg er ikke heeelt grønn på dette, vet jo at 8800-kjernen er mye raskere, og har DX10, men har liksom ikke funnet noen tester der de bruker AMD-prosessorer, så jeg vet ikke om cpu'en blir en stor flaskehals.

EDIT:

Tok nettopp en 3dmark 06:

Total 4909

CPU: 1744 (lite eller mye?)

Endret av maasoey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde selv en AMD 4200+ (overklokket til 5200+), og 2stk 6800GT (Ultra klokket). Disse to i SLI burde være noe tilsvarende en X1950PRO.

(kommer litt ann på hvor shaderintensitivt spillet var)

Når jeg gikk over til 8800GTX så merket jeg ivhertfall en utrolig forskjell. Selv i 1280x1024 og 4xAA så kunne jeg kjøre de aller fleste spill på full grafikk uten problemer.

(kun de spillene so mkrevde ekstremt av CPUen kunne jeg ikke kjøre med alt på fullt: Colin MCrae og FSX)

Jeg tror nok kanskje jeg ville gått for en slik oppdatering. (men ikke gå for mindre enn 8800GTS 640MB)

Lenke til kommentar
Hmm.

Frister veldig nå. Men Komplett.no har et tilbud denne uken på et 8800GTS 320MB, til 2195 elns

Er det noen stor forskjell på 320mb og 640mb?

9367533[/snapback]

Det er kun noen få spill i dag der du vil merke noen praktisk forskjell mellom de to i lavere oppløsninger. (1280x1024 og lavere)

Men 640MB versjonen er mye mer fremtidsrettet, og bedre egnet til DX10.

For med en gang 320MB versjonen går ut av minne, så vil ytelsen bli nærmest uspillelig.

DX10 gir f. eks muligheten for å øke teksturstørrelsen med 4 ganger, og da kan mye ekstra minne komme godt med.

I spill som crysis vil du måtte skru ned teksturene, og dette gjelder nok også flere spill mot slutten av 2007/2008.

Med andre ord så kjøper du 640MB versjonen om budsjettet tillater det, og du har tenkt på en fremtidig oppgradering. Dumt å måtte kjøpe nytt skjermkort fordi det ikke klarer de nyeste spillene (på god/full grafikk) om 1/2 år - 1år på grunn av for lite minne. :)

8800GTS 640MB versjoner

Lenke til kommentar
Frister egentlig å lade opp en liten stund, og heller kjøre på med 8800GTX.

Men jeg har bare en 400w psu, må jeg skifte ut den da?

9377741[/snapback]

Jeg ville nok egentlig gjort det ja.

Kjenner en som kjører 8800GTS med en relativt ny og god strømforsyning på 400W, og PCen kan bli litt ustabil til tider.

Selv har/hadde jeg en eldre 400W strømforsyning av dårlig kvalitet, og den klare ikke kjøre 8800GTX alene engang. (koblet opp to strømforsyninger, der 400W'ern dro skjermkortet alene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...