_ziggy_ Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Dette spørsmålet avgjør i stor grad hvor interressert jeg kommer til å bli i Linux framover, her må jeg innrømme at jeg sliter Jeg bryr meg ikke om programmet mest sannsynligvis er å finne i synaptic. Hvis jeg ikke klarer å innstallere et program jeg snubler over et eller annet sted på nett så er det lite interressant. Jeg vil ha samme frihet som jeg har når jeg laster ned en .exe fil som bare er å dobbeltklikke på, så innstallerer du. (selv om det selvfølgelig er mye mer innvikla enn som så....) så er det noen som tar utfordringen med å lære opp en gammel "wintendoist" her Så hvis jeg ramler over en rpm fil, hva gjør jeg for å få den innstallert og fungere? Mener å ha forstått at i Ubuntu så måtte man konvertere den til en deb fil med kommandoen Alien e.l? Hva gjør jeg isåfall med deb fila? Er deb/rpm pakka filer ala .zip e.l? Forstår jeg det riktig da at jeg med en eller annen kommando skal pakke ut denne fila til en eller annen katalog i filsystemet (hvilken i så fall, og bestemmes dette automatisk?). Hvordan starter jeg så dette programmet etterpå? Og bestemmer programmet selv om det skal komme en "snarvei" i startmenyen, og om det evt. skal komme om du har GNOME eller KDE? Så var det run filer da... har såvidt forstått at kommandoen sh skal brukes? Hvis f.eks en driver av typen "run" skal innstalleres, hva skal jeg gjøre for å få den innstallert og "aktiv"? Skal gå i gang med innstallering av Ubuntu 7.04 for ca. ørtende gang her, og gjøre et nytt forsøk på å bli klokere på Pingvin OS`et Har i fortvilede forsøk på å få 3d-cube i compiz til å fungere med mitt X1600XT trykka så svetta har sila og fingerledda verka, mens jeg har (forsøkt) å konfigurere xorg.conf osv, men jeg skjønner ikke så mye av alle forkortelsene og hva de gjør... fglrx, xorg, aiglx osv osv... er litt frustrerende å skulle prøve å forstå hvordan man skal få noe til å funke når man ikke skjønner hva det betyr engang Så hvis noen kunne forbarme seg over en som gjerne vil emigrere over fra Window$ til Linux-verdenen så er jeg evig takknemlig jeg tror det er et visst håp selv om jeg er en smågammel wintendo bruker :!: Lenke til kommentar
marsipankake Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Pleier å hive inn denne linken: How to install ANYTHING in Ubuntu! http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/ Windows er nok fremdels mer brukervennlig enn Linux og har med bedre hardware support out of the box. Linux tar tid og involverer knoting. Du må nesten bestemme selv om friheten og mulighetene linux kan by på er verdt knotingen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Windows er nok fremdels mer brukervennlig enn Linux og har med bedre hardware support out of the box. Linux tar tid og involverer knoting. Du må nesten bestemme selv om friheten og mulighetene linux kan by på er verdt knotingen. 9367559[/snapback] Jeg syns linux er bedre out-of-the-box, kjernen inneholder jo nesten altmulig, trenger ikke tenke på chipsettdrivere osv. Det eneste er skjermkort og wireless, men der trenger man jo som regel drivere i windows også. Når det er sagt, så mener jeg ikke at hardware-støtten er bedre i linux enn den er i windows, men jeg mener den er det "out-of-the-box". Når man legger til tredjepartsdriverne er det nok bedre stilt i Windows. Skjønt, gammel hardware med open source drivere funker som regel "for alltid" i linux, mens closed source drivere til ting som er laget for f.eks Windows 98 og ikke vedlikeholdt lenger, kan være umulig å få til i XP, Vista osv. Har selv en gammel scanner som funker i Win95/98.. og linux. Funker ikke i det hele tatt i Win2000/XP. For å holde dette noenlunde on topic: Bruk alltid pakkebehandleren (apt-get, synaptic osv) om det lar seg gjøre. Da er du sikret at programmene blir innstallert ryddig, og kan oppgraderes eller avinstalleres like ryddig. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Alien er ikke en kommando, men et program som brukes til å konvertere pakkefiler til et annet format. For eksempel skriver man alien -d <filpath> for å konvertere fra gitte fil til .deb. Alien er et fint program Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Og for å installere Alien er det bare å kjøre noe slikt som sudo apt-get install alien Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Pleier å hive inn denne linken:How to install ANYTHING in Ubuntu! http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/ Windows er nok fremdels mer brukervennlig enn Linux og har med bedre hardware support out of the box. Linux tar tid og involverer knoting. Du må nesten bestemme selv om friheten og mulighetene linux kan by på er verdt knotingen. 9367559[/snapback] Takker hjertelig for den linken, var noe sånnt jeg var ute etter de gangene jeg prøvde å google spørsmålet og ja, jeg er en knoter, så friheten er utvilsomt verdt slitet syns windows er altfor GUI styrt blitt, man er jo da begrenset til hva programmereren har tatt med i gui`et på en måte. dette med rpm/deb er det slik at dette er noe ala zip, eller er det kildekode som må kompileres e.l? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Som regel er det bare snakk om å "unzipe" filer og legge de på riktig sted i filsystemet, ja. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 deb, rpm, pkg.tar.gz osv er stort sett bare en pakket fil som pakkes ut i roten (/) når du installerer den. MEN de kan også ofte inneholde små script(programmer) som konfigurerer systemet ditt til å fungere med pakken. Hva dette scriptet gjør kan være nesten hva som helst, legge til ting i PATH, rekompilere kjernemoduler, legge til ting i oppstarten, osv. Så å faktisk pakke ut filene i roten er ikke nødvendigvis en god ide!! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 deb, rpm, pkg.tar.gz osv er stort sett bare en pakket fil som pakkes ut i roten (/) når du installerer den. MEN de kan også ofte inneholde små script(programmer) som konfigurerer systemet ditt til å fungere med pakken. Hva dette scriptet gjør kan være nesten hva som helst, legge til ting i PATH, rekompilere kjernemoduler, legge til ting i oppstarten, osv.Så å faktisk pakke ut filene i roten er ikke nødvendigvis en god ide!! 9368731[/snapback] De inneholder også informasjon som blir brukt til å kunne avinnstallere, oppgradere, etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå