oevold Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hei, mamma og pappa sin hd kresjet forje dagen der ligger bilder fra de siste 7-8 årene pluss mere. Det som er med hardisken er at den ikke starter opp bare lager klikke lyder. til den dør etter en liten stund. Har glemt og ta backup for dem de siste 2 åra siden jeg ikke lengre bor hjemme. Vet dere om hvor jeg kan dra for å redde den? og hva det vil koste? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Leverer du det inn til eit firma så flyg tusenlappene rimeleg kjapt Om du får den opp med ei anna maskin så kan getdataback vere løysninga, dette koster fra ca 800,- Veldig enkelt å bruke: Sett den ødelagte disken inn i ei anna maskin La programmet søke opp disken og sjekke den Legg funne data over på ein anna disk. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Leverer du det inn til eit firma så flyg tusenlappene rimeleg kjapt Om du får den opp med ei anna maskin så kan getdataback vere løysninga, dette koster fra ca 800,- Veldig enkelt å bruke: Sett den ødelagte disken inn i ei anna maskin La programmet søke opp disken og sjekke den Legg funne data over på ein anna disk. 9367406[/snapback] GetDataBack er ikke helt verktøyet når ting ikke er slettet. Koble opp disken i en annen maskin, og se om du klarer å få tatt ut noe. Hvis ikke, er det ikke mye en vanlig person kan gjøre mer. Da blir det firmaer som jobber med dette, og kan si med en gang, det er ikke billig! Lenke til kommentar
Errorhead Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Dette høres ut som en mekanisk feil. Pakk den inn (helt lufttett), legg den i fryseren et par timer. Pakk den ut og monter (raskt). Bruk OS fra en annen harddisk og prøv å redde data... Har fungert for mange Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Høres ut som mekanisk feil ja, den værste typen i grunn. Vilel fult rådet til Errorhead. Det er nok beste måten du prøve å redde disken selv. Alternativ vil det sansynligvis være mulig å hente ut tilnærmet all data om du leverer den til IBAS, men da må du ha fet lommebok... -Stigma Lenke til kommentar
baldrick-the-man Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hvis jeg var deg ville jeg IKKE prøvd å montere denne disken i en annen maskin. Kort og greit fordi så lenge du ikke vet helt sikkert hva som er galt med den, så kan det faktisk hende at jo flere ganger du prøver å starte disken (uansett hvilken maskin den står i) - jo mer ødelegger du kanskje innholdet på disken. Siden det handler om antatt verdifulle data for dem det gjelder, så hadde jeg helt klart vurdert å ta kontakt med IBAS. De tar ganske nøyaktig 1250 penger for å sjekke disken og estimere skadene på den/dataene som ligger på den. Hva selve jobben med å rekonstruere data fra disken vil komme på, det er noe de vil anslå for deg - FØR du gir klarsignal til en slik jobb. Det vil med andre ord ikke koste allverdens å få IBAS til å se på saken, og derfra er det jo en vurdering hva som svarer seg og ikke. Send en mail til IBAS - og de forklarer veldig kort og konsist hva slags fremgangsmåte du må forholde deg til, hva du bør gjøre med disken og ikke. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Ibas er en genial bedrift, helt genialt. Lenke til kommentar
oevold Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Skal kontakte de etter på, har forsøkt og koblet den til min pc. Det er ikke Os disken som er ødelagt det er HD nr 3, som er ødelagt, denne inneholder bare familie bilder. Ingen ting er slettet den funker bare ikke. Skal høre hva det koster hos IBAS. takk for hjelpen. kanskje jeg skal teste det fryse greiene først? Endret 27. august 2007 av oevold Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Mange har kommet seg "uskadd" gjennom lignende opplevelser ved å bruke programmet SpinRite. Det opererer helt nede på sektor-nivå, og er uavhengig av filsystem. Du booter fra en egen CD, velger disk, velger hva slags operasjon du vil utføre, og ... venter. (Rekorden i tålmodighet er visst en måned, men det vanligste er vel at SpinRite får stå og gå over natta eller noe sånt. SpinRite er dessverre litt dyrt (synes jeg) - $89 -, og de kan jo ikke på forhånd garantere at det vil virke. Er det en ren hardware-feil, er det ikke noe SpinRite kan gjøre, men hvis det derimot er et antall sektorer som OS'et har trøbbel med å lese, så kan SpinRite ofte fikse opp i dette. edit: Nå ser jeg at de har følgende "garanti": If you are unhappy with anything you purchase from us, for any reason, we will refund your purchase without question. Endret 27. august 2007 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå