Gå til innhold

Feste heatsinks med lim?

andrvas

Anbefalte innlegg

Har montert vannkjøling på mitt 8800GTS, dessverre så dekker bare vannblokken selve kjernen slik at RAM og vcore ikke lenger har noen form for kjøling. Så jeg kjøpte inn en pakke med Swiftech MC21 og MC14 (h.h.v RAM-heatsinks og heatsinks som skal festes på vcore-regulatorene), men det viser seg at de ikke henger i det hele tatt grunnet altfor dårlig "teip".

Så derfor lurer jeg på hvordan jeg best mulig kan feste disse fast til skjermkortet mitt. Har prøvd dobbeltsidig teip, men det funka dårlig. Kan det funke med vanlig kontakt-lim? Har også hørt noe om termisk teip, hvor kan man eventuelt få kjøpt det hen? Grunnen til at jeg lurer er hvordan det er med overføring av varme mellom heatsinks og brikkene, vil helst ha det optimalt :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbelsidig tape og lim er en dårlig dårlig DÅRLIG ide. Vel, lim er jo bedre enn dobbelsidig tape, men allikevel så vil lim være en termisk isolator, og det vil du ikke ha mellom komponenten og kjøleribben.

Thermisk tape er det du trenger. Det du MÅ huske på før du bruker den er å gjøre ren komponentflaten før du fester tapen. Ligger det støv der så vil du få dårligere varmeoverføring og tapen vil løsne fortere.

Du kan selvfølgelig gjøre som MacGyver og surre komponentene fast med hyssing. Selv det vil være bedre enn tape/lim.

Lenke til kommentar

Jeg såg det først etter at jeg la inn et innlegg her. For en som ikke har allverdens peiling på elektronikk og den slags høres lim ut som lim, så derfor spurte jeg om det var greit å kjøpe kontaktlim siden det er både raskere og billigere enn å bestille termisk lim. Men nå har jeg fått svar på det jeg lurte på, så case closed.

Lenke til kommentar

En måte å gjøre dette på er å bruke f.eks vanlig Arctic Silver 5 på minnekjølerene. Også tar du en liten dråpe superlim på et par av hjørnene på hver kjøler for å feste de.

Dette er et vanlig "triks" for å lime fast kjølere hvis du kikker på diverse fora på nettet.

Jeg har brukt det selv ved et par anledninger og det funker utmerket. Bruker du ikke for mye lim så er det fortsatt mulig å fjerne kjølerene igjen ved en senere anledning også.

Men å bruke kun kontaktlim til å feste de med er selvmord. Du vil få bedre kjøling uten kjøleribber.

Lenke til kommentar

Hmm, lurer på om jeg i det hele tatt trenger å feste på kjøleribbene :hmm: .

Temperaturer etter 5 timer kontinuerlig 3DMark06:

Temperaturer:

Hovedkort 54 °C (126 °F)

CPU 29 °C (84 °F)

CPU #1 / Kjerne #1 43 °C (109 °F)

CPU #1 / Kjerne #2 42 °C (108 °F)

GPU 37 °C (93 °F)

GPU diode 45 °C (109 °F)

GPU minne 37 °C (91 °F)

GPU omgivelse 48 °C (111 °F)

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke helt om Everest rapporterer riktig. Dvs, jeg tror temperaturene er korrekt, de er bare ikke plassert på rett plass. Men så lenge ingenting overstiger 50 grader (bortsett fra hovedkortet) så er jeg fornøyd. Ingen artifacts dukker opp i spill heller, så det ser ut til å fungere greit uten passiv kjøling.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...