norifra Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 poster denne i windows og linux... siden det gjelder begge omtrent har installert ubuntu paa maskinen naa og har sletta windows, men jeg vil ha tilbake windows igjen, hvordan er dette mulig_ har provd aa boote windows cden, men det funker ikke. trenger all tips man kan faa vil ha begge operativ systemene paa maskinen paa forhaand takk! Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Du har allerede gjort det du ikke bør gjøre; installere Linux først. Installer Window$ først, og så Linux. Eller installer Grub på nytt fra Linux, noe som er tungvint i forhold til å installere Window$ først. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Windows misliker Linux, og sletter i hytt og pine for å kunne sette seg ned så komfortabelt som mulig. Så man skal installere Windows først, og så Linux Lenke til kommentar
norifra Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Du har allerede gjort det du ikke bør gjøre; installere Linux først. Installer Window$ først, og så Linux. Eller installer Grub på nytt fra Linux, noe som er tungvint i forhold til å installere Window$ først. 9367535[/snapback] skjonner ikke en drit jeg men men... det jeg vil er aa slette ubuntu for aa saa installere windows igjen, problemet er bare at jeg ikke faar bootet cden, og ja, har fiksa paa biosen at booten er paa cden... skjonner ikke hva som er galt, har googlet rundt i et dogn naa men skjonner liksom ikke hva jeg skal lete etter heller, er ikke saa flink med google triks. det jeg gjorde. hadde windows foer, installerte ubuntu og saa bye bye windows, trenger windows igjen pga div. prg, men faar ikke bootet cden... trenger hjelp asap hehe.. paa forhand takk Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Ok, gjør det enkelt, last ned Partition Magic, boot fra den CD-en, slett da Ubuntu ved hjelp av partisjonsverktøyet som er på CD-en. Dette er såre enkelt, alt er grafisk. Last ned her: http://i1.no/04ra/ Lenke til kommentar
norifra Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Ok, gjør det enkelt, last ned Partition Magic, boot fra den CD-en, slett da Ubuntu ved hjelp av partisjonsverktøyet som er på CD-en. Dette er såre enkelt, alt er grafisk. Last ned her: http://i1.no/04ra/ 9370911[/snapback] åhh! tusen takk!! evig takknemlig.. skal kjøpe meg en liten maskin til å utforske mer om linux... er dritgøyt å holde på med! har planer for det, kommer med masse ideer Lenke til kommentar
norifra Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Ok, gjør det enkelt, last ned Partition Magic, boot fra den CD-en, slett da Ubuntu ved hjelp av partisjonsverktøyet som er på CD-en. Dette er såre enkelt, alt er grafisk. Last ned her: http://i1.no/04ra/ 9370911[/snapback] okei, naa har det rotet seg skikkelig til. faar dette naar jeg skal prove aa boote. Grub loading, please wait.. error 15. trenger vell ikke aa lase ned partition Magic, paa ubuntu saa kommer jo gparted med.. funker den. anyways.. naa er det saann at jeg maa ta ubuntu live cden inn for aa skrive her og blir bare mer og mer irritert. kan noen vaere saa snill og si meg hvordan jeg skal bli kvitt ubuntu og faa windows cden til aa boote igjen, uansett hva det maatte vaere, fortell litt hva jeg skal i gparted eller i terminal... noe saa jeg kan faa windows tilbake, skjonner ikke att det skal vaere saa krevende aa faa noe saant til, begynner aa bli mer og mer skeptisk paa hele linux Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Du starter maskinen med windows plata i. Og installerer windows som normalt. Det er ikke verre enn det. Husk bare å fjern alle partisjoner når du partisjonerer til windows. Partisjoneringen gjør du underveis i windowsinstallasjonen. Du trenger ikke noen andre verktøy. Windows plata, that's it. Hvis du ikke klarer å boote fra windwes plata, er det enten feil på plata, eller så er det feil boot rekkefølge i bios. cdrom skal stå først. Ørjan... Endret 27. august 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Er du sikker på at den Windows-CDen din virker i det hele tatt? Prøvd den i en annen PC? Lenke til kommentar
norifra Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 her er ett bilde av gparted om det skulle hjelpe, hehe! er noob paa linux Lenke til kommentar
norifra Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 er sikkert noe hakkende gale med windows cden, skal prove den paa jobb imorgen for aa se om den funker der Lenke til kommentar
norifra Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 (endret) men med det derre Grub loading, please wait error 15 hvordan kan man fikse det. har lest litt om det men skjonner ikke en drit, skjonner at det er noe galt med parteringen.. hva kan jeg gjore for aa fikse det edit. sann at jeg kanskje kan bruke ubuntu og laste ned en fungerende windows.. bruker ikke pirat har den stygge aktiveringskoden som koster masse peng Endret 27. august 2007 av moldu Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Du har rotet det til med Grub, da må du reinstallere den fra en Live-CD. Men, det trenger du ikke bekymre deg for ettersom jeg forstår deg slik at du vil bli kvitt Ubuntu. Få sjekket den Windows CD-en din heller, er nok den som sannsynligvis har vanskeligheter, ikke du eller Ubuntu. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Sikker på at CD'en i det hele tatt booter når du slenger den inni? Sjekk bootrekkefølgen din en gang til. CDROM skal være FØR HDD. Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Ser ut som at man MÅ bruke en Windows XP CD eller en nyere Windows Versjoncd for å løse problemet. Jeg har slitt med det samme problemet. Jeg fiksa det ved å reinstallere Windows XP. Prøvde med Windows 2000 plata også da jeg bruker Windows 2000 til vanlig, men den eneste som løste mitt problem var Windows XP Plata. Om det fungerer med den Norske XP plata vet jeg ikke, men det fungerte iallefall med den engelske. Så når jeg installerte Slackware på hovedmaskina mi så installerte jeg ikke bootloader. Jeg har valgt å boote fra DVD`en når jeg skal starte Slackware netopp i frykt for krøll med Grub/Lilo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå