Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kaffe, er det usunt?


Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Er i 16 år og har nylig begynt å drikke kaffe. Er litt opptatt av å holde meg i form, så derfor lurer jeg på om kaffe generelt er usunt? Påvirker feks. kaffen kondisjonen?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir med kaffe som mangt annet, det er mengden det kommer an på - og vi reagerer forskjellig.

 

Kaffe er greit som en oppkvikker, syns jeg, pga koffeinet, men kaffe er også et svært tveegget sverd.

 

Det fiines bl.a. stoffer som øker utskillesen av stresshormoner, dette ante meg før jeg leste om det.

 

Og mange tåler det ikke for magen (garvesyre) så jeg vil si vær forsiktig. Jeg vil kategorisere kaffe som usunt også pga alt det brente, men ok i beskjedne mengder (1-4 kopper/dgl ?).

 

Heldigvis finnes det mange alternativer, masse tesorter fks.

Lenke til kommentar
Koffein har effektmessig mange likheter med stimulerende narkotikamidler, men regnes ikke som det, fordi det er karakterisert til å være mildere og mindre avhengighetsskapende.

dvs: Avhengighetskapendes. som igjen betyr at du kommer til å drikke det en del, og jo mere du drikker, jo mindre sunt er det.

 

Men det er også mer avhengighetskapendes og farligere enn div andre stoffer på narkotikalisten. (Bare sånn for å få det i perspektiv) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...