Gå til innhold

Key Account Manger/mangement

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er rett underforum å poste i. Men jeg lurer på yrket som key account manger når det gjelder data yrket. (Selger av dataustyr. Servere, desktop, programmer, etc)

Hvordan er det med jobber i dette yrket, da som en reisende selger?. Gjerne på vestlandet. Har sjekket Karriere delen her på hw. Men det finst jo ingen jobber på vestlandet uansett hva du driver med innen IT.

Vet jo det at det krever utdanning for dette yrket da gjerne på høgskole/universitet planet. Muligheten for å lære seg faget uten skole? Trainee?

Har snakket med en del folk som driver med dette på seminarer og slikt. Og kunne godt ha tenkt meg et slik yrke.

Har ingen salgs erfaring what so ever. Men føler at jeg er god til å snakke med folk.

Noen som vet muligheten for dette. Er det noen som har tilsvarende jobb? - Hvis så, kom gjerne med tips til hva jeg kan gjøre for å komme meg inn i dette yrket. Eller bare fortell litt om hvordan jobben din er.

TAKK!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Som Key Account Manager så opererer du mer som en selger enn en tekniker, ja. Dog, det er veldig greit om du har gode basiskunnskaper om hardware/software.

Hvordan få en sånn jobb? De fleste større IT-selskaper som selger tjenester pleier å ha et par av disse. Hva slags utdanning du burde ha kan jeg heller lite om. Ville tro at en utdanning med litt økonomi i bunnen er smart. Prosjektledelse er heller ikke å forakte da du helt sikkert vil bli involvert i nye prosjekter med kunder. Kan ikke finne noen studier som har med alt denne tho :(

Syntes personlig at dette virker som en veldig spennende jobb. Hele tiden jobbing mot kunden, skrive rapporter, kontakt med nye kunder og evt skriver kontrakter, ut på tur til kunden for statusmøter, og kanskje til utlandet om du er heldig - kan bli masse artige turer om du får en kunde som er et stort konsern/selskap etc..

Kan litt om dette da faren min har en veldig lignende jobb. Vet ikke om han har akkurat det stillingsnavnet, men det er veldig mye av de samme arbeidsoppgavene.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Oj. Da kom det jo svar på posten min og

Kjekt med litt andre innspill. Ser ikke så mye til jobb annonser under dette fagfeltet, ofte som vanlig selger som krever 100års erfaring. Har sjekket litt rundtom på hp, dell, leveno, acer. og slike pc-produsenter om slike jobber. Men det virker som det er lite av det.

Lenke til kommentar
Måten man får slike jobber på er at man kjenner noen, som kjenner noen som kjenner noen. :)

Bare et spørsmål: Hvor er du i utdanningsløpet?

9560008[/snapback]

Snart utdannet IKT-Driftsoperatør. Har bare det og vise til. Ikke noe vessentlig utdanning i forhold til en selger jobb. Men dog, jeg er interessert i å lære.

Fleir års skole, og utdanning er uinteressant.

Endret av Rartnamn
Lenke til kommentar
For å få en sånn jobb så må jeg nok dessverre si at du trenger en relativt lang og god utdanning. Anbefaler gen. studiekompetanse som første steg.

9560643[/snapback]

Kjenner endel som jobber med dette - og de fleste har en minst en bachelograd. De er som regel økonomi/markedsføringsutdannede mennesker med en sterk interesse for IT og god salgsteft. Ønsker du ikke å studere mer, trenger du relevant salgserfaring å vise til for å veie opp for det.

Er du utdannet IKT-driftsoperatør kan du nok IT i utgangspunktet, og da trenger du salgserfaringen. Begynn gjerne med å søke b2b-selgerstillinger i mindre selskaper som fokuserer på it-løsninger til smb-markedet (du slipper ikke til de største kundene med en gang), og jobb deg opp derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...