Gå til innhold

Pedofile blir busta på TV


Gjest medlem-105476

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er helt greit at disse metodene brukes for å slå ned på f.eks. narkotikahandel som tross alt er kriminalitet som er organisert og som forbryterene gjentar regelmessig. At politiet da opptrer som en kjøper synes jeg er helt greit.

 

Når det gjelder disse sedelighetssakene så er jeg enig i at vi befinner oss i en gråsone, men i mange av disse tilfellene så forholder jo decoyen seg ganske passiv og det er overgriperen som aktivt tar initiativet. Da synes jeg at disse metodene er ok også her.

 

Ellers er jeg enig i at systemet ikke skal gjøre noen til gjengangere.

 

Overgrep mot barn er et stort problem, og jeg synes faktisk at vi skal kunne strekke oss ganske langt for å få bukt med det.

 

Undertonen i at et sivilisert land som Norge skal lære USA, er at USA er mindre sivilisert. Men men, mulig jeg overtolka det.

 

Jevnt over så er det uansett en del som mangler på at Norge skal være sivilisasjonens høyborg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Politiet kan bruke en del metoder i USA som ikke går i Norge. Det å sette opp "feller" er ganske vanlig, men det blir ikke det samme som å aktivt oppfordre eller å presse noen til å begå kriminelle handlinger.

 

Ellers er jeg uenig. Jeg tror heller Norge har noe å lære i fra USA når det gjelder rettsystem, og ikke minst straffeutmåling.

 

Og uten at vi skal hive oss inn i den debatten her, men jeg er heller ikke enig i at Norge er et mer "sivilisert" land enn USA.

9416044[/snapback]

 

For det første; det er ingen her som forsvarer pedofile. Vi forsvarer rettsvernet. Innocent until proven guilty. Det er jo faenmeg en grunn til at gapestokken ble avskaffet i de aller fleste siviliserte land for over hundre år siden.

 

Det fins folk i Norge også som har blitt uskyldig dømt for overgrep mot barn. Er du noenlunde tørr bak øra har du i det minste hørt om Bjugn-saken. De siste 20 årene av den mannens liv har ikke vært særlig koselige, det kan jeg love deg.

9416093[/snapback]

 

Skjønner ikke paralellene til Bjugn saken, da slike metoder ikke ble brukt der så vidt meg bekjent, allikevel ble jo folk uskyldig dømt og hengt ut. Hadde dette vært i dag og man hadde hatt muligheten til å overvåke disse personenens nettvaner og til og med lagt ut et agn så hadde man kanskje fått avkrefta mistankene og renvaska personen i stedet.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er nevnt, men denne fremgangsmåten kalles "entrapment" og er ulovlig i USA.

 

Og jenta er helt klart jailbait så det holder.

9416062[/snapback]

 

Sitat fra http://en.wikipedia.org/wiki/Entrapment

 

In jurisprudence, entrapment is a legal defense by which a defendant may argue that he or she should not be held criminally liable for actions which broke the law, because he/she was induced (or entrapped) by the police to commit those acts. For the defense to be successful, the defendant must demonstrate that the police induced an otherwise unwilling person to commit a crime. Entrapment is an issue that must be considered in designing sting operations, as well as vice operations, particularly those involving kerb crawling, prostitution and (In the United Kingdom) soliciting.

 

Legg spesielt merke til setningen uthevet i rødt.

Lenke til kommentar
Det som er forkastelig her er at disse folkene blir vist på TV. Folk har da ingenting med hva de driver med. Gjør de noe ulovlig, og blir straffet, så har de sonet ferdig når straffen er over. Å sende trynet deres ut på tv slik, kan ødelegge hele livet deres, og få de til å bli kriminelle. Hadde du ansatt en slik en?

 

9368024[/snapback]

 

 

Du er klar over at det faktisk ER kriminelt å ha sex med mindreårige. Det er faktisk ulovlig å bedrive enhver form for seksuell omgang med mindreårige. Derfor ER slike kriminelle, så de trenger ikke noen hjelp til å bli det.

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke kriminelle før de faktisk har prøvd å ha seksuell omgang med jenta, og det vet man ikke med sikkerhet om hadde skjedd hvis ikke de var blitt lokket.

 

Pedofile har en legning som i seg selv ikke er straffbar, men som de ikke får lov å utøve. Om de allikevel gjør det skal de straffes for det, men det er fullt mulig å leve et liv som pedofil uten å begå overgrep. Så lenge legningen ikke er straffbar er det ingen mening i å provosere fram overtramp med vilje.

 

Dette gjelder prinsipielt alle slags former for provokasjon, og vi bør ikke kaste prinsipper overbord fordi det potensielle overgrepet er avskyelig. Moralsk er begge deler forkastelig, og det ene rettferdiggjør ikke det andre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Nei, de er ikke kriminelle før de faktisk har prøvd å ha seksuell omgang med jenta, og det vet man ikke med sikkerhet om hadde skjedd hvis ikke de var blitt lokket.

 

Pedofile har en legning som i seg selv ikke er straffbar, men som de ikke får lov å utøve. Om de allikevel gjør det skal de straffes for det, men det er fullt mulig å leve et liv som pedofil uten å begå overgrep. Så lenge legningen ikke er straffbar er det ingen mening i å provosere fram overtramp med vilje.

 

Dette gjelder prinsipielt alle slags former for provokasjon, og vi bør ikke kaste prinsipper overbord fordi det potensielle overgrepet er avskyelig.  Moralsk er begge deler forkastelig, og det ene rettferdiggjør ikke det andre.

 

Geir :)

9417404[/snapback]

 

Slik provokasjon er lovlig i USA og burde også være det i Norge etter min mening. Det er forbudt å ha nettsex med mindreårige også, siden det regnes som utuktig umgang. Dette er forøvrig også ulovlig i Norge.

 

Det er også forbudt å planlegge å utføre en kriminell handlig, så derfor er det også forbudt å ta kontakt med mindreårige og foreslå å møte dem for å ha sex med dem. (slik er i alle fall loven i USA) At vi i Norge i større grad beskytter de kriminelle synes jeg er synd.

 

Kom ikke å fortell meg at normale mennesker lar seg forlede av en 13-åring til å komme over for litt uforpliktende sex. En hver voksen mann med hodet skrudd på riktig kommer aldri til å bli lurt. Er det ikke også slik at det ikke er "offeret" som her tar kontakt med overgriperen?

 

Har du noen gang prøvd å gå inn på en IRC-chan med nicket "hornygrl12" eller liknende? Det tar bare noen sekunder før du er oversvømt av eldre menn som vil gjøre deg voksen. Vi gjorde mye slikt da vi var yngre, bare for å finne ut hvor mange perverse galninger som kom til å ta kontakt. Pføy!

 

Hvis du forteller en 12-åring at du gleder deg til å kjøre manndommen din opp i alle hennes eller hans hull så fortjener du alt som kommer din vei. Ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Slik provokasjon er lovlig i USA og burde også være det i Norge etter min mening.

Der er vi uenig. Provokasjoner kan skape kriminelle av folk som i utgangspunktet ikke er det. Med mindre formålet med rettsystemet er å skape lovbrytere er jeg ikke med på at dette er greit. Det har neppe noen preventiv effekt å stigmatisere gjerningsmannen. Så om noe må hensikten være almenpreventiv, og det skal særdeles gode grunner til å fravike almene rettsprinsipper av den grunn.

 

Det er forbudt å ha nettsex med mindreårige også, siden det regnes som utuktig umgang. Dette er forøvrig også ulovlig i Norge.

Ja, men det forsvarer ikke at et TV-selskap leker dommer og bøddel. Det har vi rettsapparatet til.

 

Det er også forbudt å planlegge å utføre en kriminell handlig, så derfor er det også forbudt å ta kontakt med mindreårige og foreslå å møte dem for å ha sex med dem. (slik er i alle fall loven i USA) At vi i Norge i større grad beskytter de kriminelle synes jeg er synd.

Ja, men i så fall er det en sak for politiet. I dette tilfelle er TV-selskapet med på å planlegge den potensielt kriminelle handlingen. Og de er ikke mindreårige, og dermed burde det være like ulovlig for dem.

 

Kom ikke å fortell meg at normale mennesker lar seg forlede av en 13-åring til å komme over for litt uforpliktende sex. En hver voksen mann med hodet skrudd på riktig kommer aldri til å bli lurt. Er det ikke også slik at det ikke er "offeret" som her tar kontakt med overgriperen?

Om pedofile er normale eller ikke er en helt annet diskusjon. Jeg er ikke psykiater og skal ikke begi meg inn på noen diskusjon om normalitet. Jeg forholder meg til at det finnes pedofile i samfunnet, hvorfor de er slik vet jeg ikke. Men så lenge vi ikke gjør legningen straffbar, må målet være å hjelpe dem til å kontrollere sin legning så vi unngår overgrep. Det gjør vi ikke ved å lokke dem ut i uløkka. Med fare for å spille et psykologisk argument allikevel: Hva har den pedofile å tape på å begå flere overgrep når han først er blitt "outed" for all verden?

 

Har du noen gang prøvd å gå inn på en IRC-chan med nicket "hornygrl12" eller liknende? Det tar bare noen sekunder før du er oversvømt av eldre menn som vil gjøre deg voksen. Vi gjorde mye slikt da vi var yngre, bare for å finne ut hvor mange perverse galninger som kom til å ta kontakt. Pføy!

Nei, det har jeg ikke prøvet, og akter heller ikke å gjøre det. At det finnes mange galninger der ute er trist, men jeg vil like lite la prinsippene vike for det som jeg vil for for eksempel terroristtrusselen, uten sammenligning forøvrig. Hensikten helliger ikke alle midler i mitt verdisyn.

 

Hvis du forteller en 12-åring at du gleder deg til å kjøre manndommen din opp i alle hennes eller hans hull så fortjener du alt som kommer din vei. Ganske enkelt.

9417590[/snapback]

Det må du gjerne synes. Men da lar du moralen komme i veien for det prinsipielle. Om vi lar slike tanker få fotfeste kan de så lett vende seg mot folk som du ikke synes fortjener det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er helt greit at disse metodene brukes for å slå ned på f.eks. narkotikahandel som tross alt er kriminalitet som er organisert og som forbryterene gjentar regelmessig. At politiet da opptrer som en kjøper synes jeg er helt greit.

9416104[/snapback]

Ja, kjempeflott å offentliggjøre uskyldige stonere som kun skader sin egen kropp. *ironi* :roll:

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Jeg synes det er helt greit at disse metodene brukes for å slå ned på f.eks. narkotikahandel som tross alt er kriminalitet som er organisert og som forbryterene gjentar regelmessig. At politiet da opptrer som en kjøper synes jeg er helt greit.

9416104[/snapback]

Ja, kjempeflott å offentliggjøre uskyldige stonere som kun skader sin egen kropp. *ironi* :roll:

9418190[/snapback]

 

det var kanskje dealerene jeg mente da...

 

Når jeg skriver metode så er det ikke offentligjøring jeg snakker om i det avsnittet. Begynn å les postene før du svarer...

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på om noe i stil med "groomingloven" som ble innført i England for en tid tilbake (og skapte ståhei) er satt i verk i Norge ennå. Kort fortalt åpner denne loven for at du kan bli straffet dersom du f.eks. går på en vei med den hensikt å forflytte deg til et sted hvor du så planlegger å skade noen andre. Loven gjelder faktisk ren vold også, ikke bare overgrep.

 

Hvordan i alle helveter de skal klare å dømme noen på det der, se det har jeg ikke helt klart for meg må jeg innrømme.

 

Uansett, amerikanere er skvær gærne.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på om noe i stil med "groomingloven" som ble innført i England for en tid tilbake (og skapte ståhei) er satt i verk i Norge ennå. Kort fortalt åpner denne loven for at du kan bli straffet dersom du f.eks. går på en vei med den hensikt å forflytte deg til et sted hvor du så planlegger å skade noen andre. Loven gjelder faktisk ren vold også, ikke bare overgrep.

 

Hvordan i alle helveter de skal klare å dømme noen på det der, se det har jeg ikke helt klart for meg må jeg innrømme.

 

Uansett, amerikanere er skvær gærne.

9418568[/snapback]

 

Hva har en ny lov i england og amerikanerenes påståtte galskap med hverandre å gjøre?

 

Har litt problemer med å følge resonnementet ditt. :hmm:

 

Tror det er mye du ikke har helt for deg.

Lenke til kommentar
Har dere sett kjærringa eller,  ser ikke akkurat ut som noen 13åring nei... Ikke det at jeg synes pedofili er greit men er veldig mye lokking med i bildet her.. test.png

9367999[/snapback]

come on.. :!: er det slikt noe de plasserer foran webcamera, og etterpå skriker til "overgriperen" BUSTED hun er 13 år! Vil anta 99.99% av oss vil oppfatte denne jenta som lovlig. Ikke nok med at metoden er tvilsom, med dette i tillegg mister det all troverdighet. ;)

 

Minner meg forøvrig om et tv-innslag om svenske totalavholds-ungdomer som sendte mindreårige (men som av utseende så myndige ut, som over her) inn på varehus og restauranter for å kjøpe øl, og som i etterkant "avslørte" og anmeldte stedene. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Dere får fortsatt ikke med dere poenget som er at disse personene blir arrestert for grooming som i seg selv er ulovlig.

 

Jeg skal være med på at det kan diskuteres hvorvidt det bør lages underholdning av det.

 

Men det at en person via internett "groomer" det han har fått vite at er en 13 år gammel jente er altså ulovlig.

 

Hvordan hun ser ut har ingenting med saken å gjøre, men mistenker at en del av dere her ikke tar denne problemstillingen veldig seriøst.

Lenke til kommentar

Men hvorfor bruker de ikke ekte 12-13 åringer, eller jenter som i det minste ser ut som de ikke har kommet i puberteten enda? Det burde jo være enda bedre lokkemat for de som faktisk er pedofile, og virker mindre lokkende på alle andre.

 

Og ta en heit 18 åring forran kameraet og forvente at en gutt i 20 årene ikke skal bli tent blir jo bare direkte feil. Kan jo hvertfall ikke kalle han pedofil av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg kan være med på at det kanskje ikke er så lurt å lage TV-show av slike arrestasjoner, men det lages TV-show av andre forbrytelser og arrestasjoner i USA, så jeg ser ikke noen grunn til at dette skulle skille seg noe fra andre situasjoner.

 

Jeg har sett stings fra narkotikapolitet i USA på Cops tidligere, men det er vel kanskje ikke like diskriminerende og farlig at en langer får trynet sitt spredt utover TV-skjermene som at en pedofil får den behandlingen. Dessuten så må vel disse også samtykke i at innslagene skal bli sendt regner jeg med. Tviler på at du kan filme folk som ikke frivillig blir filmet for så å distribuere dette materialet på TV uten aktørenes samtykke.

 

 

Når det gjelder å la seg friste eller ikke så ser jeg ikke noe problem med å straffe folk som har sex med mindreårige. Hvis den mindreårige lyver og samtidig ser eldre ut så blir det en annen sak, men i tilfeller hvor "offeret" ikke legger skjul på sin alder så er det "den voksnes" ansvar å holde seg i skinnet. Jeg kan med hånden på hjertet si at det aldri kunne falt meg inn å ha sex med en mindreårig. Ganske enkelt fordi at jeg ikke tenner på barn. Du begynner ikke plutselig å tenne på barn fordi at en 12-13-åring sier at hun har lyst på kuken din. Det er ikke muli gå bli lurt til å gjøre noe ulovlig så lenge du ikke har hatt lyst til å gjøre noe ulovlig. Derfor har jeg ingen skrupler med stings. De er preventive. Hvis det ikke er de som står bak "the sting" som "lurer deg med" så kommer det noen andre å gjør det. Det blir jammen for dumt å si: "Du atte, hun 13-åringen er faen meg smartere enn meg altså. Lurte meg trill rundt og nærmest tvang meg til å ha sex med henne."

 

"Brenn i helvete alle pedosvin", sier jeg.

Lenke til kommentar
At jævlene blir knepet er bra, men du verden så latterlig det er å lage underholdning av det. Riktignok kan det muligens gi en slags "allmenpreventiv" effekt, men underholdningsbegrepet er tøyd hinsides alle grenser for lenge siden i dobbeltmoralens hjemland.

9423182[/snapback]

 

Hva mener du med at USA er dobbeltmoralens hjemland?

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...