Gå til innhold

Akseptabel CPU temperatur?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en asus m6va som jeg har slitt med i lengre tid men pga latskap og andre omstendigheter som arbeid og studier har jeg ennå ikke fått sendt den inn..

 

Uansett problemet er at den blir satans varm...og lurte på i den anledning hva som kan regnes som akspetabel temperatur på cpu når den kjører på full klokkehastighet med 100% belastning.

 

I dette tilfellet er det snakk om en pentium centrino på 2, 13 ghz som oppnår en temperatur på 98 grader...max temp cpuen tåler er 120 grader...

 

Alle svar mottaes med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en relativt sterk prosessor som produserer en del varme, men 98 grader er for mye. Hvordan går vifta? Hvis du ikke har sjekket det, ville jeg tippe det kan være mye støv i vifta. Prøv å fjerne med trykkluft.

 

Mange prosesser som kjører kan øke problemet. Begrens disse, fjern støv, sjekk etter bios-oppdateringer samt prøve notebook hardware control om ingenting annet hjelper.

Lenke til kommentar

Vel har kjørt recovery og kjørte et testprogram for å presse cpuen...men er ikke uvanlig at den blir oppi 90-100 grader...

 

har sjekket viftene tidligere og var overraskende lite støv på/ i viftene....

 

viftene går på 100% så den skal få tilstrekkelig kjøling...men tydeligvis ikke allikvel

 

har ikke kommet noen biosoppdateringer eller annet...

 

skal ta å sende inn maskina imorra...håper de får fixet det for en maskin som man brenner seg på på undersia er lite koslig å ha...

Lenke til kommentar
bruker nhc...men kjenner også under at tempen kan stemme...gjør faktisk vond å holde hånda under så 98 grader stemmer nok godt

9367496[/snapback]

No shit... :innocent:

 

De fleste har vel gjort den oppdagelse av at kokende vann brenner. :D

Ved en 50grader ++, så begynner det å bli såpass varmt at du ikke kan holde på kjøleren/objektet uten at det gjør vondt.

 

Ps: Husk at kabinettet/kjøleren som regel er langt kaldere enn CPUen i seg selv. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Skriver her igjen da jeg lurte på hva som er akseptabel ventetid på service på en bærbar og når man eventuelt kan sette foten ned og kreve omlevering eventuelt kreditering. Noen som vet noe om dette da jeg må innrømme at jeg er litt grønn på det her området og syns det er vanskelig å finne informasjon om dette på asus sine sider.

 

Pcen har vært på service hos anovo siden 29 august, greit nok det men den står fortsatt på delevent og det kan jo være veldig variabelt hvor lang tid det tar.

 

Alle svar mottaes med takk :)

Lenke til kommentar
98 er mye for en bærbar pc. Min Amilo D8830 med desktop pentium 4 northwood 2,66 GHz cpu blir maks 60 ved load. Denne CPUen har en TDP på nesten 70W. Ikke rart at det helt nye batteriet tømmes på 90 min  :cry:

9489223[/snapback]

:D Jupp, har akkurat samme maskin. (ble nødt til å lage et eget "LAN-bord" til den, der jeg sagde et stort hull i midten av bordflaten. Festet så en bordvifte under, som dyttet masse god og fin luft på den bærbare.

 

Har en tendens til å bli litt varmt på LAN. :innocent:

Lenke til kommentar

Har nå fått maskina tilbake fra service til anovo.

Startet maskina og ting virket greit...inntil jeg fant ut at de faktisk har degradert cpuen fra 2,13 ghz til 1,86!

 

Hvis de faktisk mener at det er eneste måten å få en kjøligere maskin så mener jeg at jeg har rett på enten ny maskin eller eventuelt å heve kjøpet.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...