Gå til innhold

Når og hvor har politiet fartskontroll?


Plecto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De ble ikke "godkjent" basert på opplysningene den gangen nei, så ingen kan få bot basert på disse gjennomsnittsmålende fotoboksene (de som er utplassert er kun for testing). De har derimot "bevist" nylig at disse fungerer, og har svært lav feilprosent, og dermed må man regne med at det går igjennom systemet på nytt, og kanskje kan disse være i drift på veien iløpet av 2-3 år.

 

Btw. Disse boksene lagrer ikke opplysninger lengre enn en viss tid. Informasjonen blir aldri sendt fra boksene med mindre farten er for høy. BIldene slettes med en gang bilen har passert boks nummer to dersom farten er under fartsgrensen. Spørsmålet er bare om Datatilsynet vil godkjenne dette (jeg personlig mener det er galskap om de ikke gjør det).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

De boksene er noe mas ja... selv om man i utgangspunktet holder fartsgrensen så blir man gjerne fristet til å touche bremsen litt foran de for å være på den "sikre" siden... et godt eksempel på moldboplassering er de i drøbakstunellen. Der er det mange som går på en smell tror jeg... Jeg holder somregel konsekvent 65-70kmt ned bakken i den tunellen. Da får jeg ofte en haug irriterte biler bak meg.. Ligger på giret å bremser, samt bremser litt vanlig i tillegg.. (bratt). Når jeg så har passert boksen så kan jeg godt gasse på litt igjen. Da skal ofte de som har ligget bak forbi deg... ikke alltid de klarer det.... men det hender jo..

 

(mange som skal forbi meg bare fordi det står 1,2 bakbå bilen.. men mange har også måttet vende seg til å se det litt lenger enn de trodde, hehehe)

 

Husker en van som lå bak meg ned den bakken der.. et godt stykke før tunellen også. Jeg lå da i fartsgrensen hele veien. Faktisk ca +5kmt også. Vel nede i bånn av tunellen hadde van'en blinket noen ganger på meg allerede.. (måtte jo ta hensyn til boksen) Så blir det 2 felt, og jeg gir forsiktig gass i fjerdegir.. Hører vanen girer ned et hakk.... turbotrykket mitt er iferd med å øke, og jeg ser at vanen er på vei opp på siden av meg. Der ligger den noen sekunder før jeg hører et vræl.. vanen har giret ned igjen... (automat?!) Jeg lar fortsatt bilen stå i fjerdegir, og nå har jeg oppnått 2200omr, som er grensen for når jeg får et turbolag. Vanen forsvinner sakte men sikkert.. bilene bak vanen igjen kjører nå forbi vanen på innsiden, og kommer opp på siden av meg. På toppen av tunellen er jeg en km forbi vanen, har 135kmt og en bil ved siden av meg som også hadde gitt litt gass.. (de måtte stoppe å betale da.. hehe) Så ihvertfall noe panisk fekting med armer og noen "gesturger" inni vanen i det jeg passerte den igjen.. sikkert passe irritert. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei. Har hatt lappen i noen måneder nå og merker at politiets radarkontroller er mektig irriterende. Slik jeg ser det må man enten konstant speide langs vegkanten hele tiden eller alltid kjøre under fartsgrensen for å unngå bot hvis du kjører på ukjente steder, ingen av alternativene fungerer hos meg, i alle fall ikke på langturer.

 

Jeg lurer på om det finnes noen "regler" som politiet følger, f.eks. om de kan ha radarkontroll om natten (I så fall... a MÅ de vel ha noe lys på? :p)? Har de kun kontroll der det er åpne plasser for det eller kan de f.eks. befinne seg midt i veien eller ved kanten av en busslomme? Kan de ha kontroll på alle typer veier, på f.eks. motorvei (e18) og i 30km/t soner?

9366136[/snapback]

 

Om du har planer om å beholde lappen i noen måneder til bør du kanskje konsentrere deg om å kjøre forsvarlig og i henhold til trafikkreglene. Om du derimot bruker all energi på å irritere deg over fartskontroller og/eller leter etter enhver mulighet til å bryte trafikkreglene uten å bli tatt, burde du revurdere trafikkatferden din.

 

Og det er heller ikke sånn at du må kjøre under fartsgrensen for å unngå bot. Det kan virke som at du helst skulle sett at det gikk an å kjøre over fartsgrensen hele tiden og spesielt på "ukjente steder", noe som får meg til å prise meg lykkelig over at du ikke befinner deg i nærområdet mitt.

 

Av og til føler jeg for at man burde gjennomføre omfattende personlighetstesting før man lar folk få ta sertifikat.

Lenke til kommentar
Hei. Har hatt lappen i noen måneder nå og merker at politiets radarkontroller er mektig irriterende. Slik jeg ser det må man enten konstant speide langs vegkanten hele tiden eller alltid kjøre under fartsgrensen for å unngå bot hvis du kjører på ukjente steder, ingen av alternativene fungerer hos meg, i alle fall ikke på langturer.

 

Jeg lurer på om det finnes noen "regler" som politiet følger, f.eks. om de kan ha radarkontroll om natten (I så fall... a MÅ de vel ha noe lys på? :p)? Har de kun kontroll der det er åpne plasser for det eller kan de f.eks. befinne seg midt i veien eller ved kanten av en busslomme? Kan de ha kontroll på alle typer veier, på f.eks. motorvei (e18) og i 30km/t soner?

9366136[/snapback]

Hvorfor ikke bare holde fartsgrensen ??

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare holde fartsgrensen ??

9389193[/snapback]

 

Et betimelig spørsmål. Og personlig kan jeg bare si at jeg som oftest prioriterer å følge med på vei og trafikk, og kjøre smidig, enn å sitte og glane på speedometeret hele tiden. De gangene man kan slenge på cruisekontrollen er det selvsagt ikke noe problem, men da kan det bli litt vel kjedelig og søvndyssende å lunte sakte avgårde på rette, bilfrie strekninger.

Lenke til kommentar

Som Swe sier, holde fartsgrensen kan stjele oppmerksomheten og jeg blir sliten av å sitte å stirre på speedometeret hele tiden. Det er på langturer jeg frustrer meg litt over situasjonen, å holde fartsgrensen hele tiden er umulig for meg i alle fall, vil alltid til tider skli over. Dessuten opplever jeg at det er et mindretall som holder fartsgrensene hele tiden, deler av f.eks. dovre og østerdalen er nydelige veier uten noen form for bebyggelse og kjører du om kvelden/natten er det lite trafikk også, eneste grunnen til å holde fartsgrensene her er vel for å unngå radarkontroll og hvis du ikke tør å kjøre fortere :p

 

Om du har planer om å beholde lappen i noen måneder til bør du kanskje konsentrere deg om å kjøre forsvarlig og i henhold til trafikkreglene. Om du derimot bruker all energi på å irritere deg over fartskontroller og/eller leter etter enhver mulighet til å bryte trafikkreglene uten å bli tatt, burde du revurdere trafikkatferden din.

 

Og det er heller ikke sånn at du må kjøre under fartsgrensen for å unngå bot. Det kan virke som at du helst skulle sett at det gikk an å kjøre over fartsgrensen hele tiden og spesielt på "ukjente steder", noe som får meg til å prise meg lykkelig over at du ikke befinner deg i nærområdet mitt.

 

Av og til føler jeg for at man burde gjennomføre omfattende personlighetstesting før man lar folk få ta sertifikat.

 

Også en måte å overdrive situasjonen på. Har du slike tanker bør du holde deg innendørs og ikke ute i gatene.

 

 

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article2920048.ece

 

http://www.stortinget.no/dok8/dok8-199900-080.html

Videre slår undersøkelsen fast at to av tre bilister kjører for fort ved fartsgrense på 80 km/t. Dette er resultater som stemmer godt overens med fartsmålinger og erfaringer fra politiet.

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Du skal ikke stirre på speedometeret når du kjører, du må lære deg å holde foten på plass, og det tar 0,5-1 sekund å sjekke farten.

 

Er litt slitsomt og man blir lei av det etter 10-15 timer i bilen. Er jo grenser for hvor ignorent jeg trenger å være og jeg kan jo gjøre et bedre forsøk på å holde grensen, men man skal se ganske ofte på speedometeret for å holde seg i riktig hastighet hele tiden

 

Fant mye bra linker og...

 

http://www.vegvesen.no/vegenogvi/12_05/skjerm/6.pdf

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar

Dersom det er for slitsomt å følge med farten, så er det sansynligvis for slitsomt også å følge med veikanten. Du vil rett og slett bare se rett frem, altså såkalt "tunnelsyn". Du blir da også uoppmerksom på ting som kommer inn fra sidene. Det skal MYE til for å bli tatt i fartskontroll med en generell holdning om å holde farten. Om du havner litt over grensen iblandt, så skal det fortsatt veldig mye til for at det er akkurat DER det er kontroll. De som blir tatt i kontroll er stort sett de som konsekvent ligger over fartsgrensene.

Lenke til kommentar
Du skal ikke stirre på speedometeret når du kjører, du må lære deg å holde foten på plass, og det tar 0,5-1 sekund å sjekke farten.

 

Er litt slitsomt og man blir lei av det etter 10-15 timer i bilen. Er jo grenser for hvor ignorent jeg trenger å være og jeg kan jo gjøre et bedre forsøk på å holde grensen, men man skal se ganske ofte på speedometeret for å holde seg i riktig hastighet hele tiden

 

Du tar selvsagt pauser da, blir du sliten av å følge med på speedometeret kommer du mest sannsynligvis ikke til å merke personer/dyr som går ut i veien. Som han over meg, du får tunnelsyn, og siden du ikke ser på speedometeret så blir det enda værre.

Lenke til kommentar
Du skal ikke stirre på speedometeret når du kjører, du må lære deg å holde foten på plass, og det tar 0,5-1 sekund å sjekke farten.

Slik tenkte jeg om folk som sutret om hvor vanskelig det er å holde fartsgrenser, helt til jeg prøvde foreldrene mines nye Golf. Det er helt latterlig hvordan den seint og umerkelig øker eller reduserer farten, uansett hvor stille jeg holder foten. Jeg blir nødt til å følge med på speedometeret hvert tiende sekund hvis jeg skal holde noenlunde stabil fart med den. Har ikke opplevd at det har vært så vanskelig med andre biler.

Lenke til kommentar

At du sklir litt over fartsgrensa noen ganger gjør jo ikke noe...

Du må regne med at speedometeret ditt viser 3-4 km/h feil fra før av og hvis du sjekket speedometeret en gang i mellom og noen ganger ligger du kanskje 7-8 km/h over får du ikke noe bot hvis du har feilmarginen på speedometeret.

Jeg synes heller dette virker som om du vil vite om politiet har kontroll på veien eller ikke så du kan råkjøre...

Når vi kjørte til og fra Gardermoen for noen uker siden om natten så så vi flere politibiler. En del stod stille og nesten ventet på fartssyndere.

Generelt sett så er trafikkerte veier populære så vil du unngå å få bot, eller miste førerkortet, så får du orke å se ned på speedometeret en gang i mellom. Orker man ikke å kikke ned på det jevnlig så burde man ikke kjøre en bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...