Plecto Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Hei. Har hatt lappen i noen måneder nå og merker at politiets radarkontroller er mektig irriterende. Slik jeg ser det må man enten konstant speide langs vegkanten hele tiden eller alltid kjøre under fartsgrensen for å unngå bot hvis du kjører på ukjente steder, ingen av alternativene fungerer hos meg, i alle fall ikke på langturer. Jeg lurer på om det finnes noen "regler" som politiet følger, f.eks. om de kan ha radarkontroll om natten (I så fall... a MÅ de vel ha noe lys på? )? Har de kun kontroll der det er åpne plasser for det eller kan de f.eks. befinne seg midt i veien eller ved kanten av en busslomme? Kan de ha kontroll på alle typer veier, på f.eks. motorvei (e18) og i 30km/t soner? Endret 26. august 2007 av Hektor123 Lenke til kommentar
pwned Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 skaff deg GPS med en funksjon som sier ifra hvor det er fotobokser, det er iallefall noe... radarkontroller kan dem ha hvor dem vil og når dem vil, bortsett fra på private veger. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Kan de ha kontroll på alle typer veier, på f.eks. motorvei (e18) og i 30km/t soner? 9366136[/snapback] Jeg vil si at begge disse er meget populære blant politiet. Gode veier (alt er jo relativt...) med lave fartsgrenser gir garantert klirrende mynt i statskassen, og dette vet selvsagt politiet. Og 30-soner gir meget gode muligheter for å få inn raske penger, da et øyeblikks uoppmerksomhet er nok til å pådra seg mangfoldige tusen kroner i bot (en økning fra 30 til 40 km/t er skremmende fort gjort dersom man ikke bruker tiden til å titte flittig på speedometeret). Kort sagt er det bare å være på vakt uansett hvor du kjører. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har hørt at regnvær kan skape problemer for politiets kontroller og at man da kan føle seg rimelig sikker på at de ikke står der... Politiet brukes også å velge strekninger der de vet at det kjøres fort utifra tidligere erfaringer og eventuelt klager på høy fart og grisekjøring fra personer som bor og ferdes i området. De velger også gjerne å ha kontroll på strekninger der det skjer mange ulykker og på det som regnes som skolevei i nærheten av skoler osv. Tror det er mindre risiko midt på fjellet om natten uten noe særlig trafikk og hvis det regner og er dårlig vær i tillegg Lenke til kommentar
Haandtverkern Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Er ikke meningen å være totalt drittsekk her nå men du sier at du må "konstant speide" etter politiet. Da råder jeg deg heller til å sakke farten litt, og heller slappe av mer under turen. Ta heller å kjør etter fartsgrensen og vær en god bilist. Tilbake til temaet, jeg tror man får sånne gpser med dette innlagt. VG hadde en artikkel om det trykk her Lenke til kommentar
Swe Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Politiet brukes også å velge strekninger der de vet at det kjøres fort utifra tidligere erfaringer og eventuelt klager på høy fart og grisekjøring fra personer som bor og ferdes i området. De velger også gjerne å ha kontroll på strekninger der det skjer mange ulykker og på det som regnes som skolevei i nærheten av skoler osv. Tror det er mindre risiko midt på fjellet om natten uten noe særlig trafikk og hvis det regner og er dårlig vær i tillegg 9368768[/snapback] Nåja. Min erfaring fra Bergen er ganske motsatt. Her er det typisk motorveier der ulykker er så og si ikke-eksisterende, men der fartsgrensen oppfattes som unaturlig lav, som prioriteres. Pluss en og annen fartsdumpbefengt 30-sone midt i sentrum. Å luske ved en av de mange bomstasjonene rundt byen, der fartsgrensen er satt ned til 50 eller 60, er også populært. Men dette varierer vel fra politidistrikt til politidistrikt. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 I Bergen må du nesten regne med at de står på Sjølinjen (når du kommer fra Lagunen så står de ofte mellom de to tunellene eller helt i enden av Sjølinjen rett før det går over til 60-sone, kommer du fra Fjøsanger står de ca midt i første sving eller med avkjørselen til Nesttun (står vel Stavanger på skiltet) og i Fjøsangerveien (rett før Danmarksplass). Alt jeg vet. Ellers virker det som om det er mer tilfeldig hvor de står. Har en følelse av at det ofte er kontroller ut mot Åsane også, men der kjører jeg for lite til at jeg har merket noe mønster. Når det er sagt så følger jeg fartsgrensene, men man er jo allikevel på utkikk etter kontroller. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Du kan jo melde deg inn på www.politiet.net Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 På e18 har de sjeldent kontroller på steder hvor veien er lang og fin og langt borte fra nær bebyggelse.. Ett bra tips er å se på taxisjåførene, kjører de fort så bare heng deg på! De vet alltid hvor kontrollene er Det samme gjelder om du ser andre biler som kjører litt over fartsgrensen, hvis du ligger bak dem og holder samme fart, så vil du jo merke om det er kontroll om de foran blir stoppet. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 GPS med varsling fungerer kun for fotobokser. Du har jo også radarvarsler, men når den først fanger opp noe, så ville jeg tro at det allrede er forsent å sakke ned, siden radaren må jo være i rekkevide hvis varsleren skal fange den opp. Det som i så fall er alternativet, er radarblokerer. De er ulovlige i norge (og de fleste andre land tror jeg), og blir du tatt med en så venter det i det minste heftige bøter, om du ikke mister lappen på stedet... så ikke å anbefalle altså.... Ellers så skjer vel fortsatt en del av fartskontrollene med laser, og de er det så vidt jeg vet ikke noen måte å ungå, bare kjøre sakt og rolig. ta det pent... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Umotiverende tilbakemeldinger Men kreves det at slike kontroller settes i et såpass oversiktelig området at bilistene skal ha muligheten til å se kontrollen (og evt. sakke farten) før de kjører forbi? For hvis kommunen kun er ute etter penger hjelper jo ikke dette noe på trafikken i det hele tatt. Hva er egentlig fordelen med å ha radarkontroller? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Nei. Det er ingen krav. Jeg har vært borti å kjøre når det har vært mørkt og såvidt sett en kar som står med laser uten refleksvest, og kun vanlig politiuniform så det ut som. Han sto slik at det eneste jeg så var at lysene mine ble reflektert i "linsa" på radaren, og idè jeg så at det var en laser, så var garantert alle målinger allerede tatt. Sansynligvis hadde de da en annen kar som sto lengre bort klar til å stoppe de som evt. kjørte for fort. Problemet med å se etter kontroller, er at det er gjerne forsent uansett når du ser dem. Da har de allerede fått en måling. De kan som nevnt stå skjult, og ha noen andre lengre frem som faktisk stopper de som kjører for fort. Vitsen med kontrollene er jo nettopp å skape en slags frykt for å få folk til å unngå å kjøre for fort, samt å faktisk ikke gjøre det til en fordel å konstant gjøre det. Fartsgrensene er (somoftest) der av en grunn. Verken kommunen, politiet eller de som står og utfører kontrollen får en krone direkte av det de tar inn i bøter, så det er ikke penger som er motivet for disse kontrollene. Radarvarslere, fotoboksvarslere, laservarslere, er btw. ulovlig: § 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk. Endret 28. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Kjørte forbi en på vei til kr.sand en gang som hadde forkledd seg som fisker. Han satt oppå en fjell-knaus med en fiskestang og slik vest og hatt, men han satt og tok målinger... Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Radarvarslere, fotoboksvarslere, laservarslere, er btw. ulovlig: § 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk. 9375903[/snapback] Fotoboks er vel ikke å regne for en trafikkontroll? Jeg tviler uansett på at noen kommer til å ta deg for å installere det på GPSen din.. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Fotoboks er vel ikke å regne for en trafikkontroll? Jeg tviler uansett på at noen kommer til å ta deg for å installere det på GPSen din.. 9376699[/snapback] Neida, fotoboksvarslere er selvsagt ikke ulovlig. Det er bare en gps-mottaker som har programmert inn koordinater der fotobokser befinner seg. Den hverken blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk, for å si det slik Mener forresten å ha lest at Sveits, av alle land, har innført forbud mot fotoboksvarslere, så reiser du dit er det kanskje greit å plukke den av. Hvordan dette håndheves med navigasjonssystemer som også varsler for fotobokser må gudene vite. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hvorfor er det så vanskelig å holde fartsgrensen? Huff... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Mener forresten å ha lest at Sveits, av alle land, har innført forbud mot fotoboksvarslere, så reiser du dit er det kanskje greit å plukke den av. Hvordan dette håndheves med navigasjonssystemer som også varsler for fotobokser må gudene vite. 9376747[/snapback] Om du kjører til sveits og du har fotoboksvarsling på navigasjonssystemet må du slå av navigasjonssystemet og montere det ned. Ellers kan du bli tatt for ulovlig fotoboksvarslingsutstyr. Så sånn er det... Lenke til kommentar
Swe Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Om du kjører til sveits og du har fotoboksvarsling på navigasjonssystemet må du slå av navigasjonssystemet og montere det ned. Ellers kan du bli tatt for ulovlig fotoboksvarslingsutstyr. Så sånn er det... 9376818[/snapback] Hehe, utrolig! :!: Men da vet vi altså det. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Burde jammen meg vært slik i Norge også... Fotoboksvarsling er egentlig en uting. Forøvrig syns jeg at man burde hatt mange mobile fotobokser slik de har begynt med i Sverige. Ikke det at jeg synes det er greit at staten håver inn penger av folk som er litt uheldige. Men generelt er det altfor mange som synes det er helt greit å kjøre over fartsgrensen. Slik burde det fungert i mine øyne: Ingen statiske fotobokser. En haug mobile fotobokser. Man fikk ikke bot når man ble knipset i høy fart, det ble bare tatt bilde. (Og det måtte være slik IR blits de bruker i de testboksene for gjennomsnittsmålinger slik at man ikke merket at man ble blinket på). Når man hadde blitt knipset på 5 ganger i løpet av en periode < 5 år ble man fratatt førerkortet. De som bare er litt uheldig en gang blir ikke straffet. De som konsekvent bryter grensen blir straffet hardt Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Gjennomsnittsmålende bokser må da være mer vennlige om de som er uheldige og havner over fartsgrensen vil nå jeg påstå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå