Gå til innhold

Film om eller fra 2. verdenskrig - anbefaling


gtamann

Anbefalte innlegg

De filmene flest folk anbefaler når det gjelder WWII og som omhandler jødene/konsentrasjonsleirer og annet ondskap er;

 

Schindler's List

The Pianist

La Vita è bella

 

Sistnevnte skal sees snarlig, og de to andre er fantastisk gode, og anbefales i aller høyeste grad.

9366892[/snapback]

 

har sett alle 3 :p la vita e bella så jeg i fjor :p

er det noen flere filmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle likt og se en film som tar for seg de andre minoritetene og gruppene som led under nazistene enn bare jødene. Ikke det at jeg bagatelliserer deres lidelser men det har noe med hvem som roper høyest også. Alt for mye av det samme gamle. Og alltid fra amerikansk eller jødisk perspektiv. Hva med sigøynere, utviklingshemmede, invalide, psykisk syke? Lista er lang. Jeg skal se Iwo Jima for de sier den skal visst gi et annet perspektiv på ting i den amerikanske vs. japanske delen av krigen.

 

Hva med grusomhetene mot latvere, polakker osv. som Sovjet (Stalin) utførte under krigen?

 

Hva med de grusomme eksperimentene rundt om kring i verden på den tiden?

 

Svaret er at folk var uvitende og at slike ting skjedde var uungåelig. Men etter krigen og da informasjonsalderen tok til så ble folk flest mer oppmerksomme på hva som skjedde pågrunn av media etc. Menneskerettigheter var jo praktisk talt ikke eksisterende. Bare tenk på hvordan barnehjem og psykeriatiske sykehus (galehus) var den gang og de metodene de brukte på pasientene? Se det opp mot det nazistene gjorde så ser du at slikt skjedde over hele europa og at de\vi var ALLE skyldige.

 

Har jeg rett eller bare mumler jeg?

Lenke til kommentar
Om du klarer dokumentarfilm formatet så er Shoah ett eksempel på film som virkelig tar for seg jødeforfølgelsen. Dog varer den i 9 1/2 time da...

 

http://www.imdb.com/title/tt0090015/

9379369[/snapback]

Støttes.

Finnes i svært god DVD-utgave i England fra Eureka! Masters of Cinema (anmeldelse)

9404938[/snapback]

Har du sett Nuit et brouillard av Alain Resnais? Skal se den i høst og "gleder" meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...