Jarli Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Lurer på hva slags kabler jeg trenger for å koble gitar og vokal til lydkort. Må det gå gjennom forsterkeren? Så litt på noen kabler her: www.sagevik.no (rekvisita-kabler-George L's) Kan noen av disse brukes? (Har selvfølgelig kabel fra gitar til forsterker .) Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 kommer ann på lydkortet, men må nok gjennom forsterkeren ja, ideelt om du har linje ut på den Lenke til kommentar
Jarli Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Lydkortet skal være et Edirol FA66 firewire (audio interface). På forsterkeren (Roland Cube 30X) er det fire utganger: 1. INPUT 2. FOOT SW 3. RECORDING OUT/Phones 4. AUX IN Vil regne med at det i tilfelle er 3'en som er aktuell. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Lydkortet skal være et Edirol FA66 firewire (audio interface).På forsterkeren (Roland Cube 30X) er det fire utganger: 1. INPUT 2. FOOT SW 3. RECORDING OUT/Phones 4. AUX IN Vil regne med at det i tilfelle er 3'en som er aktuell. 9365986[/snapback] Riktig. En vanlig jack-kabel mellom denne utgangen og inngangen på lydkortet er alt som skal til. Mellom vokalmikrofon og lydkortet skal du ha en balansert XLR-kabel. Er det en kondensatormikrofon, må du huske at den skal ha +48v fantommating (en knapp på Edirol'en skrur fantommating av og på). Bruker du en dynamisk mikrofon, trenger du ikke dette. Lenke til kommentar
Jarli Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Kan du forklare det litt nærmere. Gi meg gjerne en link viss du kan . Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Kan du forklare det litt nærmere. Gi meg gjerne en link viss du kan . 9370779[/snapback] Gitar: Ut fra hodetelefonutgangen på forsterkeren din kommer det lyd - du vil ha lyden inn i lydkortet. Da må du ha en kabel imellom. På Edirol-kortet har du to inputs på fremsiden som er kombinerte XLR og jack-innganger. En jack-kabel er en vanlig gitarkabel, lik den du bruker mellom gitaren og forsterkeren. Du skal ha en slik mellom hodetelefonutgangen på forsterkeren og inngangen på lydkortet ditt. Det går også an å mikke opp forsterkeren, og da vil du få farget gitarlyden med høyttalerens egenlyd. Mange ganger er dette ønskelig, men på hobbynivå er det ikke så fryktelig avgjørende. Vokal: Det finnes i hovedsak to typer mikrofoner: kondensatormikrofoner og dynamiske mikrofoner. Prinsippene er akkurat de samme som i elektrostathøyttalere kontra vanlige høyttalere, uten at jeg skal bli for teknisk. Kondensatormikrofoner behøver en spenning for at de skal fungere - noen kan gå på batteri, men det vanligste er at de får 48 volt fra en mikser eller lydkort. Man ser ofte en bryter merket "+48v phantom" eller lignende, og det kalles gjerne "fantommating" eller "fantomspenning" på norsk. Får ikke kondensatormikrofonen en slik spenning, får man heller ingen lyd ut av den. Kondensatormikker er som regel en del dyrere enn dynamiske mikker, og de låter også som regel en god del bedre. Du skal ha en helt vanlig balansert mikrofonkabel mellom mikrofonen og lydkortet - disse kalles XLR, som er en betegnelse Canon har på de (Canon fant opp XLR-pluggene). Legg merke til at det signalet som kommer ut av hodetelefonutgangen på forsterkeren din, og det signalet som kommer ut av en mikrofon har veldig forskjellige nivåer. Hvis du stiller på sensitivity-knappen på inngangen du bruker når du tar opp gitaren slik at nivået inn er passe høyt, vil du se at det vil bli altfor lavt når du plugger inn en vanlig mikrofon der isteden, så da må du skru sensitivity-potmeteret opp igjen. Lenke til kommentar
Jarli Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Okei, tror jeg forstår sånn noen lunde. Takk for hjelpen . Endret 27. august 2007 av Jarli Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Okei, tror jeg forstår sånn noen lunde. Takk for hjelpen . 9371421[/snapback] Bare hyggelig. Du får si ifra om du skulle støte på noe underveis! Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Da vil jeg bare si at om du kobler en mikrofon inn i lydkortet ditt for så å plassere denne mikken forran gitarforsterkeren din, vil du i de aller fleste tilfeller låte mye bedre enn å koble forsterkeren i lydkortet med kabel.. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Da vil jeg bare si at om du kobler en mikrofon inn i lydkortet ditt for så å plassere denne mikken forran gitarforsterkeren din, vil du i de aller fleste tilfeller låte mye bedre enn å koble forsterkeren i lydkortet med kabel.. 9397173[/snapback] Ja, personlig ville jeg nok heller gjort det enn å forbipassere høyttaleren ved å bruke hodetelefonutgangen. Lenke til kommentar
vidarho Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Selv kobler jeg gitaren gjennom pedal med vanlig jack, som jeg kobler videre til dataen gjennom mikrofonutgangen - bruker da en jack -> minijack omkobler. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Selv kobler jeg gitaren gjennom pedal med vanlig jack, som jeg kobler videre til dataen gjennom mikrofonutgangen - bruker da en jack -> minijack omkobler. 9397528[/snapback] Lyden direkte ut av en vanlig distortion-pedal låter jo som en veps... Lenke til kommentar
vidarho Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 er en pedal med litt forskjellige alternativer, wah wah osv. Kan endre det akkurat som en vil og det funker fett for meg. Er vel en eller annen blanding av pedal og effektboks. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Selv kobler jeg gitaren gjennom pedal med vanlig jack, som jeg kobler videre til dataen gjennom mikrofonutgangen - bruker da en jack -> minijack omkobler. 9397528[/snapback] Lyden direkte ut av en vanlig distortion-pedal låter jo som en veps... 9397807[/snapback] +1 clean kan derimot låte greit, men så fort du får på litt vreng ville jeg mikket forsterkeren altså Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå