Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tåler nettverkskabler frost?

Gjest Slettet-blEhrtJ0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-blEhrtJ0

Hei,

Jeg bare lurer på om vanlige nettverkskabler tåler frost. Noen som vet?

Takk

Med vennlig hilsen

cntnry

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får å unngå problemer med telehiv kan du bare legge dem i rør :), tror ikke frost skal være noe problem så lenge kabelen skal ligge stille, eksponering for vær og vind derrimot tror jeg ikke er så heldig, selvfølgelig litt avhengig av hva slags kabel du velger :)

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Vil si meg ganske uenig med folk som mener at den tåler frost. En vanlig CAT5/6 kabel vil bli stiv og sprekke opp ganske fort. Kjørte en kabel over en plass en vinter vi hadde dataparty, og den ble ganske ødelagt bare etter en natt. Det er bedre å få tak i silikonfylt kabel som er beregnet på å ligge ute.

Lenke til kommentar
Vil si meg ganske uenig med folk som mener at den tåler frost. En vanlig CAT5/6 kabel vil bli stiv og sprekke opp ganske fort. Kjørte en kabel over en plass en vinter vi hadde dataparty, og den ble ganske ødelagt bare etter en natt. Det er bedre å få tak i silikonfylt kabel som er beregnet på å ligge ute.

9366247[/snapback]

ifølge produsentens anvisninger tåler cat5 kabelen 0 grader under installasjon, og -20 under drift, med andre ord, frost er helt greit så lenge kabelen ligger i ro...

kilde: www.draka.no

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Hadde en ~30 meters CAT5e-kabel som lå utendørs her i et par år (mellom to hus), det var ingen problemer, og temperaturen var nok nedi ca. -15 flere ganger. Nå er kabelen tatt inn igjen, og den fungerer fortsatt knall, ingen oppsprekking etc. Mulig det er forskjell fra kabel til kabel, men jeg har ihvertfall ikke hatt noen problemer.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...