Gjest Slettet-blEhrtJ0 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hei, Jeg bare lurer på om vanlige nettverkskabler tåler frost. Noen som vet? Takk Med vennlig hilsen cntnry Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det går helt fint. Det eneste problemet jeg kan tenke meg er hvis du får 'telehiv' alså forskyvninger i frossen bakke. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) får å unngå problemer med telehiv kan du bare legge dem i rør , tror ikke frost skal være noe problem så lenge kabelen skal ligge stille, eksponering for vær og vind derrimot tror jeg ikke er så heldig, selvfølgelig litt avhengig av hva slags kabel du velger Endret 26. august 2007 av SirAmp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-blEhrtJ0 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Okei, flott, da har jeg få vite det jeg ville:) Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Vil si meg ganske uenig med folk som mener at den tåler frost. En vanlig CAT5/6 kabel vil bli stiv og sprekke opp ganske fort. Kjørte en kabel over en plass en vinter vi hadde dataparty, og den ble ganske ødelagt bare etter en natt. Det er bedre å få tak i silikonfylt kabel som er beregnet på å ligge ute. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Vil si meg ganske uenig med folk som mener at den tåler frost. En vanlig CAT5/6 kabel vil bli stiv og sprekke opp ganske fort. Kjørte en kabel over en plass en vinter vi hadde dataparty, og den ble ganske ødelagt bare etter en natt. Det er bedre å få tak i silikonfylt kabel som er beregnet på å ligge ute. 9366247[/snapback] ifølge produsentens anvisninger tåler cat5 kabelen 0 grader under installasjon, og -20 under drift, med andre ord, frost er helt greit så lenge kabelen ligger i ro... kilde: www.draka.no Endret 26. august 2007 av SirAmp Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hadde en ~30 meters CAT5e-kabel som lå utendørs her i et par år (mellom to hus), det var ingen problemer, og temperaturen var nok nedi ca. -15 flere ganger. Nå er kabelen tatt inn igjen, og den fungerer fortsatt knall, ingen oppsprekking etc. Mulig det er forskjell fra kabel til kabel, men jeg har ihvertfall ikke hatt noen problemer. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Tror ikke det står i specs at man kan kjøre over kabelen uansett Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jeg tror det korrekte svaret her er: Kabelen tåler kulden, men kan bli skadet av andre ytre påvirkninger. Dette kan være alt fra at bakken rundt kabelen forskyver seg, vann fryser, eller biler kjører over kabelen.... Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Bare av ren nysgjerrighet: hvor får jeg tak i silikon- eller vaselinfylt kabel som også kan termineres med vanlige RJ45-plugger? 5-par telekabel blir litt i største laget for slikt (og er vel strengt tatt heller ikke sertifisert for høye hastigheter). Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Veldig mange byer har egne elektro grossister som større levrandører bruker http://www.onninen.no/ er ett slikt eksempel. tror de selger til privatpersoner og de har\kan skaffe det meste av slik kabel:) Lenke til kommentar
fomlepung Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Meg og en tidligere nabo delte internett tidligere via en ca 80 meter lang TP kat 5 kabel. Vi tredde den igjennom en hageslange. Fungerte både sommer og vinter helt til jeg flyttet derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå