Robocoop Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) PC 3200 er vel fortsatt bra nok? Det er vel bare mengden som er flaskehalsen foreløpig? Nye brikker er selvsagt raskere, men hva er nytten? Endret 26. august 2007 av Robocoop Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jepp, skal man oppgradere hele tiden kun for å få noen ekstra fps eller benche ENDA bedre i 3dMark så blir det temmelig bortkastet med penger. Men det er jo bare min mening. Faktisk så er jeg så lei at jeg vurdere å bytte ut hele maskina komplett med en Mac... Men ikke la dette blir en mac tråd Hehe... Også er det overklokkere som kanskje vil tjene det lille ekstra på vei mot 15-min of fame Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Det spørts jo helt hva systme du bruker åpenbart, men om du bruker PC 3200 på et Intel 1333Mhyz system for eksempel, så har du bare 400Mhz av 667Mhz som trengs for å kjøre system på synkron klokke mot minnet. Minnet må da kjøre med en lavere divider og dette vil gjøre at systemet vil få betydelig midnre minnebåndbredde enn det som er designet. Forskjellen er kanskje ikke enorm, men du sikkert se 3-8% mindre ytelse veldig avhengig av applikasjonstypen. Skal du overklokke så er jo situasjonen enda værre. F.eks en høyt overklokket 1333Mhz internbus Intel kan fort opperere på 500Mhz. Da har du 400/1000 av kapasiteten for 1:1 divider... og det vil definitivt holde deg igjen mye sidne systemet da formelig vil skrike etter mer minnebåndbredde... Så ja, RAM hastighet ahr noe å si. Som regel bør du ha rask nok RAM til å følge med resten av systemet, aller helst på 1:1 divider, men over det er det lite poeng å ha enda raskere RAM. Til slutt har det også noe å si hvilke timings RAMen har, men Intel har alltid vært lite påvirket av dette, og AMDs nyere systemdesign begynner også å vise tendenser til å bli mindre påvirket av timings, så det er ikke like viktig som før. Kort sagt er det lite poeng for vanlige folk å se på stats på RAM utover at frekvensen blir korrekt i forhold til den interbussen som de har tenkt å kjøre, men det er på ingne måte riktig at du kan bruke "hva som helst, bre det er NOK av det...". Da vil du i såfall få ytelsesmessige konsekvenser av det. -Stigma Endret 26. august 2007 av Stigma Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det er jo som du sier Stigma at ram bør være i 1:1 forhold til CPU. Det er jeg enig i. Men av den grunn behøver ikke ram koste mer enn hva du trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå