c7Nn Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hei! Jeg leste litt i denne tråden, så gikk jeg inn i bios for å begynne å klokke.. På dette bildet, ser jeg at han satte DRAM freq til 100mhz men når jeg skulle sette ned min som stod på 400mhz, så kunne jeg bare sette den til 200mhz. Var det riktig av meg eller skulle jeg latt den være på 400? (alt det andre satte jeg til det som står der..) Kan noen si om det er noe som er feil og jeg må gjøre på en annen måte? Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Det med minnehastighet kan være litt forvirrende siden det er litt forskjellig fra hk til hk hvordan det er oppgitt. PC3200 brikker som jeg antar du har, har altså en standard klokkehastighet på 200Mhz. Men siden DDR enkelt sagt gjør noe 2 ganger pr klokkeslag er den effektive klokkehastigheten 400Mhz. Ditt hk oppgir da den effektive klokkehastigheten (altså det dobbelte) så du har gjort det samme når du setter den til 200 hos deg. Når det er sagt gir dette en svært lav minnehastighet når du bare har økt fsb til 215 (som du ser i cpu-z er minnefart bare 107Mhz i steden for 200 som er standard fart). Så når du har funnet ut hvor langt cpu'en din klokker bør du skru den litt opp. Om du setter den på 166 (som hos deg da vel heter 333) kan du øke fsb helt opp til 250 før du trenger å bekymre deg for minnefarten igjen. Minnefarten blir altså ikke 200Mhz (400Mhz effektiv) før du har økt fsb helt til 250. Dette blir da 250x12=3,0 Ghz cpu fart. Skal du mot formodning enda høyere blir det å bruke 266 devider, da kan du skru fsb helt til 300 før du igjen når minnets standardfart. Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men ellers er det bare å spørre igjen. Minne, devidere og multiplere er ikke så vanskelig egentlig, men det kan være litt forvirrende før man helt ser sammenhengen. Prøv gjerne ut forskjellige alternativer, og se på cpu-z hva det blir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå