meastp Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Hei! Jeg lurer på om det finnes et verktøy (går an å lage?) for automatisk å oppdatere ip'n i pointclark, når den forandres (av ISP). P.S : Jeg har prøvd no-ip og dydns, men får det ikke til å fungere automatisk. Dessuten ville det vært fint å ha alt i pointclark. Håper noen vet hvordan man gjør dette/Om det finnes. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Kanskje ikke helt hva du vil meeeeen: Har du prøvd en av klientene til DynDns? Bruker selv "EzIpUpdate" som oppdaterer ip'n min hos neonx.ath.cx hver gang jeg kobler opp til internett (modem) da har jeg lagt til $/usr/local/sbin/ezipupdate -c /etc/ipupdate i ip-up filen som startes hver gang man kobler seg til... Så er det vel bare og legge til dyn-dns hosten i den filen du snakker om... Er vel kanskje langt utpå jordet nå for lenge siden, men si fra om dette hjelper. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Kanskje ikke helt hva du vil meeeeen: Har du prøvd en av klientene til DynDns? Bruker selv "EzIpUpdate" som oppdaterer ip'n min hos neonx.ath.cx hver gang jeg kobler opp til internett (modem) da har jeg lagt til $/usr/local/sbin/ezipupdate -c /etc/ipupdate i ip-up filen som startes hver gang man kobler seg til... Så er det vel bare og legge til dyn-dns hosten i den filen du snakker om... Hvilken fil? Er vel kanskje langt utpå jordet nå for lenge siden, men si fra om dette hjelper. Egentlig ikke... men siden jeg er en newbie, ville jeg sette stor pris på litt nærmere forklaring, linker osv.. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Nå har jeg nettopp satt opp ez-ipupdate i Freebsd. Det burde være ganske likt på Linux. su-2.05b# cd /usr/ports/net/ez-ipupdate/ su-2.05b# make install clean Dette installerer programmet. Med installasjonen kommer også ferdige eksempler på konfigurasjonsfiler. su-2.05b# cd /usr/local/share/examples/ez-ipupdate/ su-2.05b# ls example-dhs.conf example-gnudip.conf example-pgpow.conf example-dyndns.conf example-heipv6tb.conf example-tzo.conf example-dyns.conf example-justlinux.conf example-easydns.conf example-ods.conf Jeg bruker dyndns. Eksempelfila ser slik ut: su-2.05b# cat example-dyndns.conf #!/usr/local/bin/ez-ipupdate -c # # example config file for ez-ipupdate # # this file is actually executable! # service-type=dyndns #service-type=dyndns-static user=myuserid:mypassword host=mydomain.whatever.com interface=eth1 max-interval=2073600 # please create this file and ensure that the user that ez-ipupdate is running # as has write permissions to it then uncomment this line, if you don't your # dyndns account will probably get banned. if you run ez-ipupdate as root (bad # idea, use "run-as-user") then you can just uncomment this line. #cache-file=/etc/ez-ipupdate.cache.eth1 # for the mean time we'll just use a cache file in the temp directory cache-file=/tmp/ez-ipupdate.cache # uncomment this once you have everything working how you want and you are # ready to have ez-ipupdate running in the background all the time. to stop it # you can use "killall -QUIT ez-ipupdate" under linux. #daemon I tillegg ligger det hos meg ei fil under /usr/local/etc/ez-ipupdate.conf.sample, som forklarer alt som kan skrives i .conf-filene. Les denne! Her er mi .conf fil. Jeg la den under /etc/, og den blir starta automatisk via /etc/rc.local ved oppstart. Merk at interfacet ikke nødvendigvis er ip-en til selve nettverkskortet, men ip-en til noden (?) som går til internett. Har du adsl er det sikkert ppp0. Dette kan du se, tror jeg, ved å kjøre netstat -r. su-2.05b# cat /etc/ez-ipupdate #!/usr/local/bin/ez-ipupdate -c service-type=dyndns user=dyndns-bruker:passord host=navn.mine.nu interface=ng0 max-interval=2073600 cache-file=/tmp/ez-ipupdate.cache daemon run-as-user=daemon Denne fila må du sette som kjørbar med 'chmod u+x (filnavn)' eller noe for at den skal kunne kjøres. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå