Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man få epilepsi etter en traumatisk hendelse?

Heilage

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

i flg denne siden kan kranietraume gi epilepsi.

"Hodetraumer som er mer alvorlige enn en vanlig hjernerystelse og som krever innleggelse ved en neurokirurgisk avdeling, kan gi epilepsi. Risikoen for utvikling av epilepsi etter slike traumer er mellom 5 og 50 prosent, og er størst etter kraniebrudd med lokal ødeleggelse av hjernevev. Herunder kommer også skuddskader."

Antar at man kan få kranietraume etter en eksplosjon :w00t:

Lenke til kommentar
i flg denne siden kan kranietraume gi epilepsi.

"Hodetraumer som er mer alvorlige enn en vanlig hjernerystelse og som krever innleggelse ved en neurokirurgisk avdeling, kan gi epilepsi. Risikoen for utvikling av epilepsi etter slike traumer er mellom 5 og 50 prosent, og er størst etter kraniebrudd med lokal ødeleggelse av hjernevev. Herunder kommer også skuddskader."

Antar at man kan få kranietraume etter en eksplosjon :w00t:

9366217[/snapback]

Høyst usmakelig smiley, med tanke på at vi mistenker at fetteren min har fått epilepsi etter sin ulykke.

Jaja, takk for svaret.

Lenke til kommentar
Ja, topic sier det meste. Kan man få epilepsi (varig) som en konsekvens av en traumatisk hendelse, som en eksplosjon?

9364436[/snapback]

Kjæresten min jobbet i trauma-avdelingen i Israel.

Ofte ta hun imot pasienter med trauma-skader og sjokk-skader p.g.a eksplosjoner (det man får av Hamas)

Hennes efaring er at epilepsi, av hodeskader er en "sjelden" langvarige me'n, man kan få. Likevel er det fult mulig.

Så lenge det er påvist at hjerne er uberørt, så er sjangsen små.

Som en trøst, finnes det verre ting, enn epilepsi.

vaio ;)

Lenke til kommentar
Så det forekommer oftere midlertidig etter ulykken, heller enn at det blir permanent?

9368597[/snapback]

Hei.

Jeg er ingen nervolog, og kan ikke svare på dette, p.g.a manglende efaring/eksamen :blush: (skal ta den i år)

Men, vil peke ut at traumatiske epilepsi kommer p.g.a. "arr"/skader, eller etter trauma-relatert infeksjon i hjernevevet.

vaio ;)

for mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Seizure_types

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Man kan få epilepsi av å svømme litt for fort med hue først inn i en bassengkant

Ikke for å skremme deg/fettern din altså.

Muligheten er der, men hvis man garrantert fikk epilepsi at et lite slag mot hue så hadde det ikke vært 1% av landet som har epilepsi, nærmere 101%

Så hvis det skjer noe så er det ikke verdens undergang.

Men hvor gammel er fettern din? og ka slags ulykke?

Lenke til kommentar

Om du mener en traumatisk som pga den psykiske effekten så vet jeg ikke . Men jeg vet i hvertfall at det er mulig å få det etter hodeskader, hardt fall osv. Kan komme seinere i livet som følger av fallet da. Eller vist man har vært i en ulykke hvor man har fått et slag mot hodet av noe slag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...