Snirfle Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jeg har en litt småkjip sak med Surftown akkurat nå. I august 2006 valgte vi å flytte domenet vårt fra Cliche webhosting og over til Surftown. Flytting gikk bra, og ting har fungert sånn måtelig fram til nå. På torsdag 23. august fikk jeg ikke kontakt med domenet, serveren ble ikke funnet. Etter litt om og men finner jeg ut at domenet mitt ikke er betalt. Og det til tross for at Surftown hadde gitt meg faktura med betalingsfrist 31.08.07. Jeg betalte fakturaen (som også innehold avgift for domenet) da jeg oppdaget dette, og jeg sendte samtidig en mail til Surftown der jeg ber om en redegjørelse for hvorfor domenet mitt er dødt. Jeg får svar fra Surftown, og de er så vennlige at de opplyser meg om at jeg må taste inn EPP/AUTH-kode for å fullføre flyttingen av domenet. Javel? Jeg flyttet jo domenet for nokså nøyaktig ett år siden, så jeg trodde ikke dette skulle være noe problem. Domenet står altså på Client Hold eller noe sånt, i påvente av en EPP-kode som skal oppgis til Surftown. EPP-kode ble oppgitt for et år siden også, men den gangen ble den sendt direkte til Surftown, så den var aldri innom min mailboks. Ellers hadde jeg jo selvfølgelig prøvd den først. Jeg gir et lengre svar til Surftown, der jeg uttrykker min frustrasjon over at domenet mitt ikke fungerer. Jeg skal ikke akkurat påstå at mailen var spesielt myk i kantene, siden jeg antar at enten så har Surftown rotet det til, eller så har de unnlatt å opplyse om at inntasting av EPP er en årlig greie. Jeg stilte en del konkrete spørsmål om blant annet hvem som er registrar, hvorfor jeg betaler for domenet til Surftown og ikke til Cliche, om dette er noe jeg må regne med å gjøre årlig, etc, og dette er hva jeg får til svar: Hej, Tak for din henvendelse. Når du har modtaget EPP koden fra Cliche skal den indtastes under My Surftown > Domene Status > Inntast EPP My Surftown: https://www.surftown.no/account/mylogin.asp Bo B. Surftown Support Unnskyld? For ordens skyld så har jeg tatt kontakt med Cliche for å spørre om dette her, noe jeg gjorde lenge før dette svaret kom trillende inn i mailboksen min. Cliche er som vanlig eksepsjonelt treige på mail, hvilket var en av grunnene til at vi flyttet fra dem. Jeg har gitt nok et svar der jeg ber om at de svarer på spørsmålene mine, istedenfor å fortsette å fortelle meg at jeg må ha en EPP-kode. For såpass har jeg skjønt. Jeg la til og med ved et tilbud om å oversette mailene mine til dansk, dersom norsk ble så vanskelig for dem at de ikke skjønte spørsmålene mine og derfor bare svarte svada. Men er dette vanlig? Må man virkelig gjøre "flytteprosessen" en gang i året? Er det ikke vanlig at registrar endres når man flytter domenet? *frustrert* Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Jeg har funnet ut av det nå. Vi trodde at domenet ble flyttet for et år siden, vi betalte avgift for flytting til ny tilbyder og alt så fint ut. Viser seg i ettertid at domenet ikke er flyttet, men at navneserverne er endret. I praksis betyr det at selv om vi har betalt avgiften til nåværende tilbyder, så registreres det selvsagt ikke hos forrige tilbyder, og dermed står det hele som ubetalt. Og vi har betalt en domeneavgift som ikke har gått til riktig sted. Forrige tilbyder svarer visst ikke på mail, så dette kan ta litt tid... Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Bra du fant ut av dette. Noe jeg vil påpeke og promotere til neste gang er nemlig det og separere registraren fra webhosten. Du burde holde domenet hos godaddy eller lignende, slik at du alltid har kontroll over domenet ditt. Dette for å unngå nettop problemet ditt hvor du må flytte domenet over eller forandre navneservere hvis du bytter webhost. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Det er unektelig et poeng. Men må ikke navneservere forandres åkke som, selv om registraren er en annen enn webhosten? Det vil jo uansett være en fordel å ha full kontroll på NS selv, og ikke være prisgitt en mer eller mindre seriøs registrar som opererer etter månefaser. Hvis man er heldig. Etter å ha fått svar fra tidligere tilbyder, så viser det seg altså at de aldri fikk forespørsel om transfer fra Surftown. Det vil altså si at vi har betalt for transfer uten at det faktisk er gjennomført. I tillegg har vi nettopp betalt domeneavgift til Surftown. Vi må også betale domeneavgift til tidligere tilbyder for å få domenet opp og gå. Og det er ikke noe problem, det er Surftown som kommer til å få et krav fra oss i ettertid. EPP-koden fikk vi uten problemer, så nå må bare betalingen ordne seg. Så er vi oppe og går igjen. Men saken er ikke over. Endret 28. august 2007 av Snirfle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå