Gå til innhold

Trenger hjelp med Gnome-menyen! [LØST]

Anbefalte innlegg

Er passe missfornøyd med Gnome-menyen nå da den ikke virker helt som den skal, dvs. Kontor-underdelen mangler, pluss at den sjelden legger til nye programmer.

1. Hvordan kan jeg få Kontor-underdelen tilbake? Nytter ikke å høyreklikke og så på Rediger menyer.

2. Fins det andre alternativer til denne menyen? Jeg likte veldig godt den i OpenSUSE da jeg testet det for en stund tilbake side, fins den til Gnome?

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alacarte

EDIT: bør kanskje utdype litt :p bruk alacarte til å konfigurere menyen manuelt. Liker du ikke gnome-panel, er de eneste alternativene jeg kan komme på PyPanel eller fbpanel, men det finnes sikkert mange alternativer.

og openSUSE bruker sikkert KDE som default, og KDE sitt panel heter kicker. ligger sikkert i repoene.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
alacarte

EDIT: bør kanskje utdype litt :p bruk alacarte til å konfigurere menyen manuelt. Liker du ikke gnome-panel, er de eneste alternativene jeg kan komme på PyPanel eller fbpanel, men det finnes sikkert mange alternativer.

9364155[/snapback]

Alacarte og å høyreklikke på menyen og Rediger er akkurat det samme.

Liker gnome-panel, men ikke menyen.

Red.: Meny! Meny! Ikke panel!

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Hva som ligger i menyene avhenger av .desktop-filer som følger med programmene, disse ligger valigvis i /usr/share/applications/. Alle de (vanligste) forskjellige menysystemen genererer bare innhodet ut i fra disse filen. Så en annen meny vil ikke hjelpe stort.

Med programmer som alacarte endres .desktop-filene og en kopi legges i ~/.local

At ting var bedre nå du brukte OpenSUSE kan bare tyde på at de er flinkere til å legge ved .desktop-filer. Hvis du installerer en pakke og den ikke inkluderer en slik fil vil den ikke dukke opp i menyene uansett.

En mulighet er jo at du har redigert menyene med et meny-redigeringsprogram og det er blitt noe rot. For å slette alle endringer du har gjort som bruker og få systemet tilbake til standard form kan du slette hele ~/.local/share/applications/

Hvis ikke det fungerer er det ikke mye annet som hjelper enn å opprette menyelementene for de manglene programmene manuelt. Dette kan du enten gjøre med alacarte, eller du kan lage .desktop-filer selv.

Lenke til kommentar
Hva som ligger i menyene avhenger av .desktop-filer som følger med programmene, disse ligger valigvis i /usr/share/applications/. Alle  de (vanligste) forskjellige menysystemen genererer bare innhodet ut i fra disse filen. Så en annen meny vil ikke hjelpe stort.

Med programmer som alacarte endres .desktop-filene og en kopi legges i ~/.local

At ting var bedre nå du brukte OpenSUSE kan bare tyde på at de er flinkere til å legge ved .desktop-filer. Hvis du installerer en pakke og den ikke inkluderer en slik fil vil den ikke dukke opp i menyene uansett.

En mulighet er jo at du har redigert menyene med et meny-redigeringsprogram og det er blitt noe rot. For å slette alle endringer du har gjort som bruker og få systemet tilbake til standard form kan du slette hele ~/.local/share/applications/

Hvis ikke det fungerer er det ikke mye annet som hjelper enn å opprette menyelementene for de manglene programmene manuelt. Dette kan du enten gjøre med alacarte, eller du kan lage .desktop-filer selv.

9365982[/snapback]

Takk for svar. Skal prøve å slette den mappen. Men hvordan finner menyen .desktop-filene da? Ved å søke i /usr/share/applications/?

Mente ikke at det var noe bedre (eller værre) i OpenSUSE, de tingene hadde ingenting med hverandre å gjøre, var bare ute etter en meny ala den i OpenSUSE.

Red.: Slettet den mappen, men ingenting ble forandret. :hmm:

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar
Hva som ligger i menyene avhenger av .desktop-filer som f...

9365982[/snapback]

Takk for svar. Skal prøve å slette den mappen. Men hvordan finner menyen .desktop-filene da? Ved å søke i /usr/share/applications/?

Ja, ikke alle programmer skal ligge i menyen (bare tenk hvor mange det er: ls cat top grep ifconfig osv...), så menyen må bruke en annen metode enn å se etter kjørbare filer i $PATH. Vha. disse filene bestemmes også hvor i menyen de skal ligge, oversettelse av navn, tooltip, ikon osv.

Mente ikke at det var noe bedre (eller værre) i OpenSUSE, de tingene hadde ingenting med hverandre å gjøre, var bare ute etter en meny ala den i OpenSUSE.

9366024[/snapback]

.desktop-filene bruker en standard slik at forskjellige programmer f.eks i KDE eller Gnome alle kan lese og forstå de samme filene. Hvis du vil kan du lese mer om det her: http://standards.freedesktop.org/desktop-e...pec-latest.html

Lenke til kommentar

Jeg vet at det ligger filer som skal være under Kontor-kategorien i /usr/share/applications/ som f.eks. Open-Office. Jeg har ikke endret på de, så det skulle ikke være noen grunn til at de ikke kommer opp nå.

Har gnome-menyen et bestemt navn? Kan prøve å reinstallere?

Ja, ikke alle programmer skal ligge i menyen (bare tenk hvor mange det er: ls cat top grep ifconfig osv...), så menyen må bruke en annen metode enn å se etter kjørbare filer i $PATH.

Er det ikke denne stringen som bestemmer hva som skal være med i menyene?

Categories=Application;Office;WordProcessor 

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar
Meny-kategorier er ikke programmer så de ligger ikke i ~/.local/share/applications/ Prøv å slett ~/.local/share/desktop-directories/ der ligger .directory-filer som du har modifisert.

9366190[/snapback]

Wow. Nå er jeg litt forvirret her!

I /usr/share/applications/ ligger .desktop-filer, og det er disse filene som bestemmer hva som skal være med i menyene sant?

Eller har jeg misforstått noe grovt nå?

Lenke til kommentar
Ja, du må ha noe rusk et eller annet sted, jeg bruker Arch kanskje ting ikke er gjort helt likt på din distro. Hva sier

sudo apt-get install tree && tree -d ~/.local

Har du foresten restartet gnome-panel etter at du slettet filene, skal ikke være nødvendig, men kan jo ikke skade!

9366735[/snapback]

/home/sivert/.local/
`-- share
   |-- applications
   |-- desktop-directories
   `-- mime
       |-- application
       `-- packages

6 directories

Jepp har prøvd restrart av gnome-panel.

Har forresten Ubuntu.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...