Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

mattespørsmål, oddsen spill.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hvordan oddsen blir beregnet.

Så vi stipulerer følgende:

Hvis det er 50% sjanse for at et lag vinner så vil oddsen være 2,00.

Hvis det er 100% sjanse for at et lag vinner så er oddsen være 1,00.

Det vil si at ved en odds på 1,10 så vil laget vinne 80% av kampene.

Etter det så kan du følge resonementet til Montgomery men ta hensyn til at du kun vinner 80% av gangene og taper 20% av gangene.

Lenke til kommentar

Det blir jo ikke reelt da. Etter som det ikke går an å tippe for noe annet et hele tall?

Du kan ikke tippe Langodds for 242 kr? Men 250 går? Eller er det noe nytt nå? flere år siden jeg tippet langodds nå...

Så, de dagene når han ikke kan tippe for alle pengene, så vinner han jo heller ikke så mye som formelen tilsier. Dermed, vil det ta lengre tid en som så.

Eller er jeg helt på jorde nå?

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hvordan oddsen blir beregnet.

Så vi stipulerer følgende:

Hvis det er 50% sjanse for at et lag vinner så vil oddsen være 2,00.

Hvis det er 100% sjanse for at et lag vinner så er oddsen være 1,00.

Det vil si at ved en odds på 1,10 så vil laget vinne 80% av kampene.

Etter det så kan du følge resonementet til Montgomery men ta hensyn til at du kun vinner 80% av gangene og taper 20% av gangene.

9367330[/snapback]

Mitt resonnement er gitt at man vinner hver kamp. Taper man en, så må man begynne helt på nytt fordi hele potten er tapt.

Hvordan oddsen blir satt har ikke, og vil være urelevant å ta hensyn til siden man må kunne anta at spilleren vinner konstant. Hvis ikke ville han som sagt tapt alt. :)

Lenke til kommentar
Hvordan oddsen blir satt har ikke, og vil være urelevant å ta hensyn til siden man må kunne anta at spilleren vinner konstant. Hvis ikke ville han som sagt tapt alt. :)

9367804[/snapback]

Enten det eller så satser han alltid 200 kroner og om han taper de så blir det tilført 200 nye kroner. Poenget mitt er at det er informasjon som mangler for å kunne gi _en_ rett løsning.

Lenke til kommentar

9367804[/snapback]

Enten det eller så satser han alltid 200 kroner og om han taper de så blir det tilført 200 nye kroner. Poenget mitt er at det er informasjon som mangler for å kunne gi _en_ rett løsning.

9367894[/snapback]

vell, det jeg mener er da avhengg av at man vinner hver kamp på 1,10

dvs, at først har du 200, neste dag vil du ha 220, så 242.....osv...

Lenke til kommentar

9367900[/snapback]

Det kan være at det er noe jeg ikke ser i oppgaven, men jeg klarer ikke å utlede fra den teksten at personen ville vinne hver kamp.

Lenke til kommentar
Det kan være at det er noe jeg ikke ser i oppgaven, men jeg klarer ikke å utlede fra den teksten at personen ville vinne hver kamp.

9367934[/snapback]

Forsåvidt sant nok det, men om man forutsetter at han også kan tape så vil spilleren sannsynligvis aldri kunne tjene 100k. For hver gang han taper så begynner han på 0.

Lenke til kommentar
For hver gang han taper så begynner han på 0.

9368076[/snapback]

Nå står det ikke at han satser mer enn 200 kroner noen gang. Det kan være at han kun satser gevinsten eller en gitt andel av gevinsten. Igjen så er det informasjon som mangler for å kunne løse oppgaven og lite poeng i å diskutere før man får presisert oppgaven.

Hvis personen bestandig vinner så bør han satse litt mer enn 200 kroner til å begynne med. :D

Lenke til kommentar
Nå står det ikke at han satser mer enn 200 kroner noen gang. Det kan være at han kun satser gevinsten eller en gitt andel av gevinsten. Igjen så er det informasjon som mangler for å kunne løse oppgaven og lite poeng i å diskutere før man får presisert oppgaven.

Om han kun satser 200 kr pr spill, og vinner hver gang med odds 1.1 så vil han bruke 99800/20=4990 dager eller 13 år og noe mer enn 8 mnd før han sitter igjen med 100000.

Hvis personen bestandig vinner så bør han satse litt mer enn 200 kroner til å begynne med. :D

9368110[/snapback]

Indeed! :thumbup:

Lenke til kommentar

9367900[/snapback]

9367934[/snapback]

ok, det er greit nok, men som jeg prøvde å skrive. vi forutser at han vinner hver spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...