onyboe Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hei ønsker litt starthjelp til overklokking Har Asus P5K hovedkort Q6600 CPU OCZ PC2-8500 2x1024 DDR2-1066, CAS 5-5-5-15 RaM BFG 8800 GTS 320mb 550MHZ skjermkort Hva er et godt program til å bruke til overklokking , å for å teste om det holder seg stabilt? Lurte og litt på hva jeg skal sette cpu og ram til av volt , fsb etc. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) OCCT er et veldig enkelt og greit program til å teste stabiliteten på hovedkortet, RAM'en, og CPU'en. Men når du skal overklokke RAM, last ned Memtest86+ til å teste om RAM-overklokken er stabil, ellers kan du ende opp med korrupte OS-Filer som er litt kjipt. Memtest lastes ned, og brennes på egen Oppstarts-CD. EDIT: Til å teste om skjermkort er stabilt, kan du bruke f.eks 3DMark eller bare spille et litt krevendes spill i 10-15min. Kommer det feil på bildet, eller at maskinen henger seg, er det ikke stabilt.`Til overklokking av skjermkort kan du bruke f.eks ATITool(Funker både på ATI og nVidia), eller du kan bruke RivaTuner, som også er et veldig fint program. Ellers kan du bruke f.eks Everest Home Edition til å overvåke spenninger, temperaturer osv. Endret 26. august 2007 av todda7 Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Heiønsker litt starthjelp til overklokking Har Asus P5K hovedkort Q6600 CPU OCZ PC2-8500 2x1024 DDR2-1066, CAS 5-5-5-15 RaM BFG 8800 GTS 320mb 550MHZ skjermkort Hva er et godt program til å bruke til overklokking , å for å teste om det holder seg stabilt? Lurte og litt på hva jeg skal sette cpu og ram til av volt , fsb etc. 9363803[/snapback] hei. bit-tech har klokken prosessoren, og kommet fram til en stabil klokk med voltøkning etc. de har et annet hovedkort, men det er asus og samme brikkesett. jeg anbefaler ikke å gå så høyt som de, men i nærheten går vel greit. du skal sikkert ha prossessoren i et par år:P bit-tech overklokker q6600 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 @onyboe, Akkurat hva du skal sette de forskjellige tingene på må du nesten finne ut av selv. Det vil jo variere ut fra kjøling, risikovillighet, og individuelle forskjeller på alle komponentene. Men kan være greit å være litt systematisk, og feks starte med cpu klokking der du setter minnet på en relativ lav hastighet. (Alternativer for minnefart kommer frem i bios for hver gang du endrer FSB) Så øker du jo bare FSB litt og litt av gangen, og tester feks med programmene foreslått i tråden at det er stabilt, og at temperaturen holder seg innenfor akseptable grenser. Men har du altså rent P5K, ikke Deluxe eller noe annet? Forskjellen i klokkbarhet med Quadcore er ganske stor på de forskjellige P5K. Har du vanlig P5K må du adskillig høyere på V-core enn med Deluxe eller Premium for å få samme hastighet stabil. Jeg vil vel i grunn anbefale klokking fra bios i første omgang, (advanced menyen: cpu config og Jumperfree config) da har du bedre kontroll på feks minnehastighet og V-core. Ellers er det også mulig å bruke feks ClockGen fra Windows. Hvis du er helt grønn på dette, anbefaler jeg at du setter deg litt inn i det grunnleggende. Ellers har vi også en egen tråd for ditt hk her Store P5K tråden der det er mange med mye erfaring med klokking fra ditt hk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå