Gå til innhold

Digitalt bakkenett på PC - hva utstyr?


SimDaDim

Anbefalte innlegg

Har nå skjønt at det er mulighet for å ta inn det digitale bakkenettet på PCen slik som det også gikk ann før med det analoget signalet. Men, hva ustyr trengs?

 

Jeg har tittet litt rundt, og funnet disse USB greine som jeg syntes ser veldig kjekke ut. Da kan man jo bruke dem både i laptopen og i dekstopPCen. men da kommer sp.mål nr to, hvor gode signaler har man? Er det sånn at man må kobe seg til en takantenne som tidligere for å få inn gode nok signaler? Eller er det gode nok signaler her ved Pcen min uten no ekstern antenne?

 

Jeg lurer også på hvordan det blri med betal TV fra RiksTV. Har skjønt at man da trenger en såkalt CAM. Hvis jeg da velger å gå for en USB greie for å ta inn selve signalene, kan jeg da bare kjøpe en USB cam greie, og sette på, og vips så kan jeg dekode betal-tv signalene?

 

Hvis dere skulle anbefalt et helt ok utstyr for å få inn TV på PCen her på PCen, hva ville dere anbefalt?

 

Hvordan blir det med lisens? Fungerer dette fortsatt på gamlemåten med at man selv sier ifra om man kan ta imot TVsignalene, eller blir det registrert at man kjøper en mottaker, og eieren av denne blir automatisk sendt lisensregning?

 

Hilsen fattig student :p:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Lisensen går på om du har tunerenhet eller ikke uavhengig om du faktisk har mulighet til å ta imot signalene.

 

Når det gjelder RiksTV så har det vel gått rykter om at et par pinnacle-kort takler mpeg4 uten problemer. Men har ikke sett noen bestemte konklusjoner på det enda...

 

-C-

9376430[/snapback]

 

 

pinnacly hybrid stick pro tar mpeg 4

Lenke til kommentar

Hei.

 

Alle DVB-T produkter fra Pinnacle det være USB el PCI løsninger vil støtte det digitale bakke nettet. Det vil forhåpentligvis komme en software oppdatering iløpet av 1 mnd tid som vil støtte MPEG4/H.264. Det vil også være støtte for HE-AAC.

 

Mvh

 

Kenneth

 

 

 

Hva med lyd (HE-AAC)?

9475605[/snapback]

Lenke til kommentar
Interessant. Hvor har du dette ifra?

Hva med CAM/CI løsning?

9511409[/snapback]

 

DVB-T er DVB-T. Det "fysiske" signalet er det samme, og alle DVB-T mottakere til PC vil i utgangspunktet fungere. Du får en MPEG Transport Stream (TS) ut fra mottakerene.

 

Det som er spesielt her i landet er lyd og video-codec. Dette betyr at du må programvare, rettere sagt demuxer, videocodec og lydcodec som fungerer sammen med h264 og he-aac. Jeg har selv en kjip usb-mottaker og får bilde med f.eks DVB Dream eller DVBViewer og en passende h264-dekoder. Ingen har ennå giddet å lage en demuxer som henter ut lyden riktig og en he-aac dekoder som støtter LATM/LOAS-pakkeformetet. Det kommer nok, men siden vi er veldig få i denne verden som har slike signaler, er det heller ikke så mange som bryr seg om å lage programvare til oss.

 

CAM/CI kan nok bli et problem. Det er noe RiksTV helst ikke liker å snakke om og jeg tror det vil gå litt tid før du får noe konkret fra den kanten. I teorien er det samme tilbud her som du har på parabol med conax, men de er jo blitt veldig glad i å parre kort med mottakere og slikt fjas i senere tid..

Lenke til kommentar
DVB-T er DVB-T. Det "fysiske" signalet er det samme, og alle DVB-T mottakere til PC vil i utgangspunktet fungere. Du får en MPEG Transport Stream (TS) ut fra mottakerene.

 

Det er her problemet ligger, ikke alle DVB-T kort gjør dette. Noen prøver å behandle strømmen internt og vil derfor ikke bli så veldig fornøyde når de får MPEG4 istedet for MPEG2.

 

Når det er sagt så ser det ut for at dette gjelder mest gamle kort, og at de nye alle sender transportstrømmen rått videre.

 

-C-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...