Bytex Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Betalte noen regninger isted, og kom til å lure på hvordan dette systemet med sikkerhetskode fungerer. Det er sånn at man får opp en BankID-boks der man taster sikkerhetskode fra en liten dings med display og 2 knapper på. Denne må matche koden systemet tydeligvis har funnet fram. Jeg må stikke inn "chip"-delen av bankkortet i en slot fremme på boksen. Jeg må stikke inn kortet i boksen for å få frem en ny kode, kan ikke bare "refreshe". Hvordan vet systemet at koden på boksen og koden det har funnet frem matcher hverandre bestandig? Kodene kan jo ikke ligge på en liste inni boksen, det ville være for dårlig sikkerhet? Men hvis den randomgenereres i boksen hver gang jeg stikker inn bankkortet mitt, hvordan vet nettbanken at koden jeg taster inn er riktig? Endret 26. august 2007 av Bitex Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Er en algoritme som regner ut en kode i forhold til når du satte inn kortet i kodetingen. Samme algoritme ligger lagret i banken med en referanse til deg og din konto/nettbank. Så når du skriver inn skjekkes kodene opp i mot hverandre. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Min gjetning vil være at den genererer en kode ut i fra tiden på døgnet eller lignende. Har prøvd en gang å bruke en kode generert tidligere på dagen, og det fungerer ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå