Kjeksmestern Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Blir noen nye høyttalere fra Cerwin-Vega på meg snart, og lurer litt på hva som skiller VE- og CLS-serien fra hverandre. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 VE-serien er jo litt rimeligere da. En av de store forskjelle er i diskanten, CLS har horndiskant, mens VE har Mylar-diskant. Desigent til VE-serien er inspirert av den gamle E-serien da, så liker det designet bedre enn på CLS. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Takker, men er det store lydmessige forskjeller? At man hører at det er definitivt en CLS, og ikke VE f. eks. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 I følge hifiklubben så er det litt mer balansert lydbilde fra CLS-serien, det vil si at forholdet mellom bass, mellomtone og diskant er mer balansert. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Den største forskjellen jeg merket i lyd, var at mellomtonen var mindre slitsom på CLS, og at diskanten var klarere. Men designmessig knuser VE, cls Selv har jeg VE-15, og syns denne er kanon Selv om jeg gjerne ville har de litt større mellontonene Er 5 1/4 mellomtone på VE, og 6,5 på CLS. Også horndiskant på CLS og ikke på Ve .. Bassen er vel mye den samme, bortsett fra at CLS-kassen er mere påkostet. Bedre materiale tydelighvis.. Mvh Effectiv Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Takker for svar! Får se om det ikke blir en CLS-xx da. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Takker for svar! Får se om det ikke blir en CLS-xx da. 9378019[/snapback] Anbefaler CLS-15 12" er litt for lite mener jeg, med mindre du har <-12kvm.. Vis du har 25kvm eller mer bør du sjekke ut CLS-215 ;) Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Blir ikke store kåken disse skal stå i, så 15'' blir overkill. 12'' passer vel fint skulle jeg tro ja. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 De mindre modellene kan sparke godt fra seg de også. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Har selv 15 på mitt 17kvm rom, med skråtak! ikke no problem Ikke overkill heller.. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Har selv 15 på mitt 17kvm rom, med skråtak! ikke no problem Ikke overkill heller.. 9379344[/snapback] Hørt dem i større rom? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Ja det har jeg, ikke noe stor forkskjell. Bassen blir vel litt kraftigere i mitt rom enn i større, men ikke så mye at det er gale Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Man får bedre dypbass i større rom da, hvertfall etter hva jeg har erfart. Lenke til kommentar
bjeil Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Har to clsc-12 og en cls-15sx sub på 12 kvm. Kanskje litt overkill, men ble kjøpt med tanke på den nye leiligheten. Lenke til kommentar
Stein_ Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Tenkte jeg kunne legge inn min lille ubetydelige mening. Jeg har hørt både VE-12F og CLS-15 på samme forsterker. Vi testet de i den lokale idrettshallen (lånte dem til "KRIK" som skulle ha en fotballturnering der), og lyden fra VE'n døde nesten bort, mens CLS-15 fylte hele idrettshallen og vel så det, vanvittig lyd! I stua (25-30m2?), klarte ikke JEG høre så stor forskjell, men så er jeg langt fra noe lydteknikker heller da:p Min mening er at storebror CLS ikke er nødvendig i en vanlig stue, VE-12F er vanvittig gode om du skal spille høyt og dypt! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Selvfølgelig ble det mer lydtrykk fra CLS-15 enn VE-12, CLS-15 har jo større basselement og har en litt mer påkosta konstruksjon. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Selvfølgelig ble det mer lydtrykk fra CLS-15 enn VE-12, CLS-15 har jo større basselement og har en litt mer påkosta konstruksjon. 9542961[/snapback] Grunnen til mere lydtrykk og mere lyd, er pga horndiskanten. Og såklart pga bassen, men det har bare med trykk å gjøre Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Var litt det jeg mente med mer påkosta konstruksjon da. Endret 21. september 2007 av Lefse Lenke til kommentar
hylo Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Grunnen til mere lydtrykk og mere lyd, er pga horndiskanten. Og såklart pga bassen, men det har bare med trykk å gjøre 9543620[/snapback] Blir det virkelig lydtrykk av en horndiskant? Får ikke det til å være helt parat, mtp. at en diskant er til for å ta lyse frekvenser innenfor registeret høytaleren spiller. Takket være delefilteret på høytaleren vil ikke (horn)diskanten spille noen form for bass- eller mellomtone-register. Så derfor mener jeg at en diskant gir følelsen av en høyere lyd enn det har med lydtrykk å gjøre. Men det skal være sant at horndiskant gir som regel et mye penere bilde enn en vanlig diskant av typen dome-tweeter. Men når sant skal sies, så er AMT-diskant the shit. Kan godt hende jeg og Effectiv prater om en helt annen type lydtrykk, og om det er tilfellet beklager jeg. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Jeg skrev at grunnen til at den spiller bredere og høyere er pga horndiskanten, men at bassen er den som gir trøkket... Les nøyere og du ser det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå