Gå til innhold

Trenger hjelp med noe partisjonerings ting.

Anbefalte innlegg

Jeg har en 750 gb harddisk som jeg foreløpig har delt opp i 2 deler som brukes og i partisjonsbehandleren min står det at den har 9 gb med ledig plass og 10 gb med utildelt.

Jeg installerte linux på den delen som nå er ledig plass tror jeg, men det skal være avinstallert nå. Hvordan kan jeg slå sammen disse to delene? Når jeg prøver å gjøre noe med den utildelte delen så kommer det kun ett valg og det er Logisk stasjon.

På den andre kan jeg opprette partisjoner i hytt og gevær. Jeg trenger nå de delene slått sammen da jeg skal installere vista på min PC.

PLx halp!^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uff, jeg forstå hvertfall lite av problemet. Beskriv partisjonstabellen nøyere, med filsystem, størrelse, og hvem du ønsker å slå sammen. har du linux, kom gjerne med output av fdisk -l eller print-kommandoen fra parted.

skal jeg råtippe høres det ut som du spør hvordan man utvider en partisjon (med ntfs, siden du skal bruke Vista?) når man har påfølgende upartisjonert plass. I såfall kan du bare bruke gparted fra linux, eventuelt brenne ut en live cd av gparted.

Uansett, klarer ikke vista sitt partisjoneringsvektøy å fikse dette for deg? og btw, emnetittelen er lite beskrivende :p

Lenke til kommentar

Beklager det med emnetittele, men jeg vet egentlig ikke helt hva jeg trenger hjelp med selv annet enn at jeg har problemer med partisjonene. Alle partisjonene er på samme disk btw.

Problemet er vel egentlig det at siden linux fortsatt er på den ene av partisjonene så kan jeg ikke boote fra cd av en eller annen grunn.

får Grub error 22.

Jeg kan veldig lite om linux og nå kommer jeg heller ikke inn på linux pga grub error 22.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...