laabak Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hei. Jeg har en 93-modell Passat, som bare koker og koker. Etter ca. 15 minutter i drift er temperaturen på rundt 100 grader. Vifta starter som den skal på noen-og-nitti grader, og hjelper en stund, men etter ca 30 minutter i drift klarer ikke vifta ta unna lenger heller.. Jeg har byttet termostat, og kjørt radiatorrens igjennom radiatoren, samt spylet vann inn i ekspansjonstanken og radiatoren og ser at alt vannet går igjennom. Olja er helt fin, og eksosen er ikke hvit, så jeg tror(og håper) at det _ikke_ er gåen topp-pakning. Kjølesystemet er tett, det lekker ikke fra det.. Hva annet kan det være som er galt? Kanskje bare radiatoren? Lenke til kommentar
nifty Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Du bruker glykol i kjøleanlegget ditt ? Dette hjelper også til å redusere faren for koking.... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Wild guess: Du har ikke luft i systemet etter du fylte på? Og radiatoren er ikke full av dritt (utenpå, mellom finnene)? Lenke til kommentar
laabak Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Bruker glykol/kjølevæske i kjøleanlegget ja.... Og radiatoren er ikke full av dritt. Skulle ønske det var så lett. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Dersom du har bytta temostat, og lufta systemet, og ikke lekker noe kjølevæske noe sted, så kan det jo være vannpumpa di som ikke gjør jobben sikkelig. Selv om du har flyt i radiatoren så kan den allikevel være delvis blokkert slik at den ikke kjøler nok, men jeg holder en knapp på at det er vannpumpa. Går den varm om du starter bilen og bare lar den stå på tomgang? Lenke til kommentar
laabak Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Hei, takk for svar. Jeg glemte å skrive det, men jeg har bytta vannpumpa så den er det ikke. Om radiatoren blir varm, vet jeg ikke. Bilen blir varm hvis den bare står på tomgang i løpet av 10-15 minutter, da slår vifta inn (til rett tid)..... Hjeeelp Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Er ikke bare så enkelt at du har luft i systemet? Lenke til kommentar
laabak Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 kanskje det er så enkelt, har nemlig hatt en lekkasje fra stussen på øvre radiatorslangen, men har byttet slangestussen nå, så det er helt tett der... hvordan blir jeg evt. kvitt lufta? Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Hei, takk for svar. Jeg glemte å skrive det, men jeg har bytta vannpumpa så den er det ikke. Om radiatoren blir varm, vet jeg ikke. Bilen blir varm hvis den bare står på tomgang i løpet av 10-15 minutter, da slår vifta inn (til rett tid)..... Hjeeelp 9363586[/snapback] Ok, hvis du bare lar den fortsette å gå på tomgang, går temperaturen helt opp eller klarer vifta å holde den stabil? Det er jo ikke så mange flere ting ved kjøleanlegget det kan være da. Tror jeg ville ha forsikra meg om at radiatoren fungerer slik den skal. Sikker på at vanpumpe og termostat fungerer skikkelig? Om du har luft i systemet så er det ofte en lufteskrue som du kan åpne, men vet ikke hvor den sitter på en passat. Endret 26. august 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
laabak Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Hei, takk for svar. Jeg glemte å skrive det, men jeg har bytta vannpumpa så den er det ikke. Om radiatoren blir varm, vet jeg ikke. Bilen blir varm hvis den bare står på tomgang i løpet av 10-15 minutter, da slår vifta inn (til rett tid)..... Hjeeelp 9363586[/snapback] Ok, hvis du bare lar den fortsette å gå på tomgang, går temperaturen helt opp eller klarer vifta å holde den stabil? Det er jo ikke så mange flere ting ved kjøleanlegget det kan være da. Tror jeg ville ha forsikra meg om at radiatoren fungerer slik den skal. Sikker på at vanpumpe og termostat fungerer skikkelig? Om du har luft i systemet så er det ofte en lufteskrue som du kan åpne, men vet ikke hvor den sitter på en passat. 9363678[/snapback] Vifta holder den stabil en stund, men så virker det som det blir for mye, selv for vifta. Tidligere var driftstemperaturen på ca 80 grader, nå blir den liggende på 100 i ca 30 minutter, før den stiger til 110, og da begynner <<rødlampa>> å blinke. Jeg får lete etter lufteskrua da... Jeg er overbevist om at termostat (som er helt ny) og vannpumpa (som er helt ny) fungerer slik den skal. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Du trenger vel bare ta av lokket på ekspansjonskaret og ruse motoren, mens noen etterfyller væske og husk å skru på lokket før du slipper den ned igjen på tomgang. ( Bør dog være noe forsiktig med dette, da det kan sprute ut varm kjølevæske hvis turtallet ikke blir holdt konstant. ) Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 hmm.... På denne er det vel mulig og sette viftereima på feil vei så pumpa pumper veska feil vei i systemet.. Da blir motoren vanskelig og lufte, men det skal funke når du først har fått lufta den. sjekk dette evt prøv og sett reima på andre siden av hjulet. Du kan jo ta ut den øverste temp-føleren og fylle veske ned der... det kan også hjelpe. Ellers så skal den motoren være selvluftende... Hvis alt er i orden kan det høres ut som om termostaten ikke åpner skikkelig eller at den sitter feil vei ellernosånt. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jommen har du fått mange svar Det KAN være din nye termostat som har hengt seg fast. Det har jeg vært ute for selv. Har du mulighet så test termostat i en gryte med vann og et termometer. Er du SIKKER på at du satt termostaten riktig vei..........? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå