sinnaelgen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 for noe tull. jeg kan bare uttale meg om xp. dert er kun når man skal opgradere ( nyere versjoner og andre oppgraderinger ) . det er forresten ikke alle oppgraderingene krever aktivering. vis deres sikter til at Microsoft fra tid til annet leger ut en valisering så kam man hoppe over den. riktig nok kan man ikke installere Windows på nytt uten valisering, men pcen blir ikke ubrukelig av dette. det er når man MÅ installere på nytt man får problemer. så lenge man beholder Windows uten endringer er det ikke noe problemer Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 for noe tull. jeg kan bare uttale meg om xp.dert er kun når man skal opgradere ( nyere versjoner og andre oppgraderinger ) . det er forresten ikke alle oppgraderingene krever aktivering. Jeg siktet altså til Vista, hvor hele OSet blir ubrukelig hvis du ikke aktiverer innen tidsfristen. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 beklager Elg-elg123, men det finnes versjoner av Windows XP som rett og slett blir ubrukelige om du ikke validerer innen 30 dager etter install. Man får ikke lov til å logge på, og maskinen blir rett og slett ubrukelig. Nå er det ikke sånn at samtlige WinXP-versjoner er slik, jeg antar at XP solgt til bedrifter ikke har med denne sperren. OEM-versjoner til sluttbruker vil jeg derimot anta har denne funksjonen (uavhengig om det er XP Home/Professional). Det samme ser man i Vista: en del versjoner går rett og slett i en begrenset modus, hvor man ikke får lov til å gjøre noe som helst. Men dette er altså snakk om hvis man ønsker å validere på et tidspunkt Microsoft har bestemt at du ikke får lov til å validere. Er man klar over denne haken ved kjøp av OS (noe de færreste er) hadde det forsåvidt vært greit. For man kjøper kun en rett til å bruke Windows, ikke windows i seg selv... Dog synes jeg det er dumt at lisensen man har på Windows faktisk kan bli verdiløs over natten hvis MS ønsker det. Men for å dreie diskusjonen over på en litt annen retning, så kan man f.eks. sammenligne WGA med kopisperrene man finner på en del CD/DVD'er. Da disse sperrene ble introdusert ble det rapportert om en del hardware som rett og slett ble ødelagt av programvaren, samt at folk flest hadde store problemer med å ta backup. De "lovløse" derimot klarte nesten alltid å lure systemet, og la ut mengder av mp3, filmer m.m. på nettet. Hvor stor påvirkning har kopisperrer hatt på ulovlig nedlastning? Vel, vi laster jo ned torrenter som aldri før, så ikke stor iallefall... Selv kjøpte jeg meg forresten Trackmania Sunrise da det ble lansert for en god stund siden. StarForce følger med, men i WinXP fungerte det stort sett greit. (CD-rommen begynte ofte å spinne på hurtigste hastighet, og innimellom holdt på i 4-5 minutter. Nesten et under at ikke CD-plata smeltet :-/ Men bortsett fra småproblemer dann og vann - samt forlenget lastetid av spillet, fungerte det greit nok). Så la jeg inn Windows Vista. For å få lov til å spille var jeg nå avhengig av Starforce sitt utviklingsteam - og det tok en god stund før jeg fant noen brukandes versjon. Faktisk var det først nå rett før helga at jeg fikk det til å fungere igjen... De lovlydige taper, piratene unngår alt bry... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 og så går det en stund før vista må aktiveres på nytt ? er dette da ikke p.g.a. nye oppgraderinger ? som sagt så kjenner jeg bare til xp Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 ah, nei, tror det holder med å aktivere windows én gang. Men hva som skjer om man prøver å i etterkant installere MS-software som krever validering - hvor valideringen feiler - vet jeg ikke (har ikke opplevd noen slik situasjon). Men jeg har fått intrykk av at Windows da tror den er en piratversjon, og dermed krever re-validering innen 30 dager. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 for noe tull. jeg kan bare uttale meg om xp.dert er kun når man skal opgradere ( nyere versjoner og andre oppgraderinger ) . det er forresten ikke alle oppgraderingene krever aktivering. vis deres sikter til at Microsoft fra tid til annet leger ut en valisering så kam man hoppe over den. riktig nok kan man ikke installere Windows på nytt uten valisering, men pcen blir ikke ubrukelig av dette. det er når man MÅ installere på nytt man får problemer. så lenge man beholder Windows uten endringer er det ikke noe problemer 9381376[/snapback] Alle versjoner du kjøper som er for hjemmebrukere krever at man aktiverer windows innen 30 dager fra install. Hvilken versjon av XP er det du har, der dette ikke kreves? Enterprise? For å vise hvorfor dine analogier ikke er særlig beskrivende: forsvinner forsikringsordninga over natta, så lkan du fortsatt starte bilen, forsvinner lisensen, så kan du fortsatt slå på TVen, forsvinner MS så kan du IKKE installere windows. (dvs du kan ikke installere det, og få en funksjonabel versjon) AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) her misforstår dere meg i Windows aktivering. det jeg snakker om er etter at Windows er installert og aktivert. da vil systemet funger helt til man skal ta en større oppgradering. kom ikke å fortell meg at pcen med Windows blir ubrukelig over natta selv om Microsoft skulle falle det eneste som skjer at man ikke kan installere Windows lovlig lenger så lenge man lar systemet være i fred , og kutter ut alle oppgraderinger og ekthets kontroller fra Microsoft så er det ikke noe problem For å vise hvorfor dine analogier ikke er særlig beskrivende: forsvinner forsikringsordninga over natta, så lkan du fortsatt starte bilen, forsvinner lisensen, så kan du fortsatt slå på TVen, forsvinner MS så kan du IKKE installere windows. (dvs du kan ikke installere det, og få en funksjonabel versjon) her var det vell snakk om å gjøre det innenfor det lovlige ? om noen få år kan man ikke få inn noen tv kanaler uten å betale. balle vet at betaler men ikke lisen så er det stor risk for at du ikke får beholde tven og den for svinner neppe Endret 29. august 2007 av elg-elg123 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 her misforstår dere meg i Windows aktivering. det jeg snakker om er etter at Windows er installert og aktivert. da vil systemet funger helt til man skal ta en større oppgradering. kom ikke å fortell meg at pcen med Windows blir ubrukelig over natta selv om Microsoft skulle falle det eneste som skjer at man ikke kan installere Windows lovlig lenger så lenge man lar systemet være i fred , og kutter ut alle oppgraderinger og ekthets kontroller fra Microsoft så er det ikke noe problem 9387205[/snapback] Når man ikke kan reinstallere eller bruke windowsen på en annen PC, så er produktet i realiteten ødelagt, folk reinstallerer med jevne mellomrom. AtW Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Jepp, jepp folkens! Som om Windass ikke var kronglete nok å holde oppdatert fra før, har Microsoft nå sørget for å stanse www.autopatcher.com. Way to go, Redmond! Det er enda godt det fins andre OS som er helt overlegne når det gjelder installasjon av software og oppdateringer Endret 30. august 2007 av Langbein Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Jepp, jepp folkens! Som om Windass ikke var kronglete nok å holde oppdatert fra før, har Microsoft nå sørget for å stanse www.autopatcher.com. Way to go, Redmond! Det er enda godt det fins andre OS som er helt overlegne når det gjelder installasjon av software og oppdateringer 9389067[/snapback] Ja, de syntes vel det begynte å bli for praktisk å holde windows oppdatert da... AtW Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Ja, de syntes vel det begynte å bli for praktisk å holde windows oppdatert da... Nettopp, det må ikke bli for enkelt å vedlikeholde Windows, for hva skal alle MCSE-folka finne på da? Ellers har nok WGA en betydelig rolle i denne saken... (Autopatcher gjorde det enkelt for alle å oppdatere, genuine eller ikke) Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Du møter mye motbør i denne tråden, og desverre gir jeg meg ikke ennå. her misforstår dere meg i Windows aktivering. det jeg snakker om er etter at Windows er installert og aktivert. da vil systemet funger helt til man skal ta en større oppgradering. kom ikke å fortell meg at pcen med Windows blir ubrukelig over natta selv om Microsoft skulle falle For også mindre oppgaver (f.eks. innstallering av Windows Meida Player 12) krever validering. Og hva skjer hvis validering feiler? Er det kun slik at programmet ikke lar seg installere, eller oppfatter i tillegg windows seg selv som ugyldig, og går i redused-mode? Hvis sistnevne kan altså validering av et lite fille-program gjøre maskina ubrukelig. Og hvis man ikke kan installere små fille-programmer på maskina si, er det en veldig dårlig deal å installere Windows. Dette er selvfølgelig worst-case-scenario, og neppe noen stor problemstilling i dag. Men teoretisk sett kan faktisk OS'et bli mer eller mindre ubrukelig "over natten". (I praksis er jeg lite redd for dette - skulle noe sånt skje kommer mer eller mindre alle til å emigrere til et annet OS. En slik emigrering vil selvfølgelig koste tid og penger for folket, men også være dyrt for MS. Derfor kommer de neppe til å tillate det) om noen få år kan man ikke få inn noen tv kanaler uten å betale.balle vet at betaler men ikke lisen så er det stor risk for at du ikke får beholde tven og den for svinner neppe 9387205[/snapback] Det er fullt mulig for NRK å kode signalene slik at man må ha betalt lisens for å se på NRK. Men kommer de til å gjøre det? På vikipedia leser jeg følgende angående bakkenettet: NRKs fire, lisensfinansierte fjernsynskanaler, NRK1, NRK2, NRK3, NRK Super, samt 13 av NRKs radiokanaler skal distribueres gratis og ukryptert.Edit: Og for de som ikke stoler på wikipedia kan jeg quote fra NTVs egen nettside: NRK1, NRK2, NRK3 er fritt tilgjengelig. Det samme er TV 2 ut 2009. Til jul kommer også NRKs nye barne-kanal NRK Super, også den blir fritt tilgjengelig. Lokal-TV og Åpen Kanal (frivillige organisasjoners egen kanal) blir også gratis. Ønsker du flere kanaler kan du benytte deg av RiksTVs kanaltilbud. Her kan du abonnere på følgende kanaler: Rikspakken inneholder i tillegg til TV2, Lokal-TV og Åpen Kanal, TVNorge, TV3, TV 2 Zebra, Discovery Channel, Disney Channel, The Voice, SportN, TV 2 filmkanalen, TV 2 nyhetskanalen, Viasat4, FEM, National Geographic, Animal Planet og BBC World [...] Canal+ Sport 1, Canal+ Film 1, Canal+ Film 2. Senere også TV 2 Sport. Endret 30. august 2007 av qualbeen Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 her misforstår dere meg i Windows aktivering. det jeg snakker om er etter at Windows er installert og aktivert. da vil systemet funger helt til man skal ta en større oppgradering. kom ikke å fortell meg at pcen med Windows blir ubrukelig over natta selv om Microsoft skulle falle det eneste som skjer at man ikke kan installere Windows lovlig lenger så lenge man lar systemet være i fred , og kutter ut alle oppgraderinger og ekthets kontroller fra Microsoft så er det ikke noe problem 9387205[/snapback] [The sales representative] told me that "in the fall, having the latest WGA will become mandatory and if its not installed, Windows will give a 30 day warning and when the 30 days is up and WGA isn't installed, Windows will stop working, so you might as well install WGA now." WGA kontakter Microsoft på jevnlig basis. Om du har WGA kjørende på maskinen din (noe de aller fleste har, da den ble regnet som en kritisk oppdatering når den kom, og er oblig. i Vista), vil WGA "ringe hjem" til Microsoft og sende info om ditt oppsett mellom en gang for dagen og en gang annenhver uke. I alle tilfeller vil du i løpet av kort tid få problemer om du blir flagget som pirat av WGA. Teoretisk sett kan Microsoft flagge alle XP-installasjoner som piratvare, og tvinge folk til å gå over til Vista. Du skjønner kanskje hvorfor ikke-amerikanske regjeringer i stadig større grad satser på fri programvare, istedet for å legge sin IT-infrastruktur under kontrollen til et amerikanskeid selskap? Et tenkt scenario; USA går til krig mot Frankrike av en eller annen grunn. Det amerikanske forsvarsdepartement og department of homeland security går til Microsoft, og beordrer dem til å deaktivere alle Windows-installasjoner i Frankrike (eller kanskje alle utenfor USA). Frankrike ser plutselig halve landets IT-infrastruktur gå ned, og har plutselig langt større problemer med å forsvare seg. Kinas satsing på Linux gir kanskje litt mening likevel? Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Noen så må få sjekket sine software kunskaper seg eg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 hvis man fjerner WGA fra maskinenen eller hopper over denne valiseringen så skal det gå an få lagt inne de kritiske oppdateringene , men de andre ikke blir godtatt . dette gjelder xp. så lenge Microsoft ikke kan finne ut om jeg har en lovlig eller ulovlig versjon så kan de heller ikke blokkere meg helt. vis Microsoft skulle finne på definere alle versjoner av xp installert på en eller annen pc som piratversjon da ber de om piratvirksomhet. man er da en lovbryter da blir det enda lettere for folk å bruke en caraket versjoner. jeg tviler på at Microsoft faktisk få lov til å tvinge folk over til Vista. det finnes en lang liste med grunner til å man beholder xp inntil videre. jeg gidder ikke å liste argumentene opp her siden jeg rengener med at der kan dem . Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 jeg tviler på at Microsoft faktisk få lov til å tvinge folk over til Vista. 9393021[/snapback] Microsoft kan gjøre hva de vil med Windows XP, det er tross alt deres eget produkt. Lest klausulen i EULAen som sier "YOU ARE NOT ENTITLED TO ANY DAMAGES, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO CONSEQUENTIAL DAMAGES"? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 her er det andre lover som også slår inn . uten at jeg har satt meg inn i alle lover og regler så vet jeg at Microsoft ikke kan endre reglene som gjelder i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå