Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av hovedkort!

Anbefalte innlegg

Har planer om å utvide litt på min gamle PC....

Har allerede kjøpt ny strømforsyning fra microplex på 500W så dette skal holde til eventuelle oppgraderinger strøm-messig..

Kjøpte eit nytt grafikkort for 2måneder siden og har ikke fått det til å virke skikkelig..Når jeg prøver diverse spill "bugger" det hele tiden og er umulig å se hva som foregår...Kortet er av typen GeForce 7600GS agp8x....

Kan dette ha noe med hovedkortet å gjøre??

I så fall vil jeg gjerne bytte ut hovedkortet mitt til noe nytt...

Har P4 Prossessor på 2,4GHz så hadde vert greitt om jeg fant eit kort som passet til denne....

Men problemet er at siden jeg nettopp har kjøpt nytt grafikkort av typen AGP så trenger jeg eit hovedkort som støtter dette samtidig så det støtte INTEL P4 prossessorer....

Som dere ser ej jeg storforlangende...Men håper noen av dere kan gi meg eit tips om hovedkort... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg prøver diverse spill "bugger" det hele tiden og er umulig å se hva som foregår...Kortet er av typen GeForce 7600GS agp8x....

Kan dette ha noe med hovedkortet å gjøre??

I så fall vil jeg gjerne bytte ut hovedkortet mitt til noe nytt...

Før du bytter ut, så kan det lønne seg å sjekke hos produsenten av hovedkortet først. Problemet kan være en kjent feil som er retta i en nyere BIOS-oppdatering.

For å finne ut det må man vite eksakt modellbetgnelse på hovedkortet. Så kan man se om produsenten har lagt ut omtale, om hva som retta i nyere BIOS-versjoner, dvs. etter tidspunktet du kjøpte maskina.

Er det en "pakkemaskin" (Dell, HP e.l.) så trengs modellbetegnelsen også der :)

Lenke til kommentar

Her er et kort som er perfekt for de som ønsker å oppgradere litt langsomt: det støtter AGP OG PCI-express - slik at du slipper å bytte hovedkort når du senere kjøper et PCI-exp skjermkort. I tillegg støtter det BÅDE DDR og DDRII RAM, og en hel HAUG av forskjellige prosessor-typer (fra P4 til Core 2 Quad).

Men du har ikke oppgitt hvilken type P4 du har. Er det sokkel 775 eller 478?

https://prisguiden.no/product.php?productId=77360

Lenke til kommentar
Her er et kort som er perfekt for de som ønsker å oppgradere litt langsomt: det støtter AGP OG PCI-express - slik at du slipper å bytte hovedkort når du senere kjøper et PCI-exp skjermkort. I tillegg støtter det BÅDE DDR og DDRII RAM, og en hel HAUG av forskjellige prosessor-typer (fra P4 til Core 2 Quad).

Men du har ikke oppgitt hvilken type P4 du har. Er det sokkel 775 eller 478?

https://prisguiden.no/product.php?productId=77360

9375513[/snapback]

Hei...Tusen takk for tipset:)...Kortet ser ut til å passe bra siden det støtter AGP...Men har sokkel 478 jeg...Så passer vel ikke me det hovedkortet da eller??

Lenke til kommentar
Hei...Tusen takk for tipset:)...Kortet ser ut til å passe bra siden det støtter AGP...Men har sokkel 478 jeg...Så passer vel ikke me det hovedkortet da eller??

Nei, det passer ikke dessverre.

Hva med å gi en smule respons på dette med modellbetegnelse og å oppdatere BIOS? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nei, det passer ikke dessverre.

Hva med å gi en smule respons på dette med modellbetegnelse og å oppdatere BIOS? :thumbdown:

9379823[/snapback]

Ahaa...sorry :roll: jeg glømte å svare på den....Prøvde å oppdatere biosen min for noen måneder siden men tror ikke det hjalp noen ting...Har eit ECS Elitegroup hovedkort...nermere bestemt modellen: P4S5A/DX+

hjelper dette på infoen??...

Lenke til kommentar
Har eit ECS Elitegroup hovedkort...nermere bestemt modellen: P4S5A/DX+

hjelper dette på infoen??...

Jepp, det hjalp :thumbup:

Da skjønner jeg bedre hvorfor du trenger en oppgradering. F.eks. dette at kortet støtter kun 4x AGP, dvs. at et 8x AGP-kort ikke kan kjøre for fullt på hovedkortet.

Hvor stor %-vis reduksjon dette utgjør vet jeg ikke, men i enkelte spill/ oppgaver vil jeg tro at den er ganske betydelig.

Socket478 dukker gjerne opp på lagersalg eller som demo.

P4S5A/DX+ (V5.1A)

Lenke til kommentar

hmmm...d var da som F... at jeg ikke tenkte meg mere om før jeg spolerte 1600kr på eit grafikkort som egentli ikke var nødvendig da :mad:

jaja...Må vel ta oppgradering frå eit ganske stort steg da..Som nytt hovedkort og prossessor da eller??....

Får vel ingen hovedkort som har denne sokkelen samtidig som de har AGP8X...

Trenger tips:)....

Lenke til kommentar
jaja...Må vel ta oppgradering frå eit ganske stort steg da..Som nytt hovedkort og prossessor da eller??....

Problemet er ikke å finne socket478 hovedkort som støtter 8x AGP, men de produseres ikke lenger. Det blir enten brukt uten garanti eller demo-kort med begrenset garanti.

Ønsker du god ytelse pr. krone anbefaler jeg å vurdere et nytt system. Selge maskina komplett med den gamle 350 watt PSU'n. Alternativt bruke den som en PC2/ surfemaskin eller server e.l.

1600,- for et 7600GS, det var da en fryktelig høy pris! Normalt er 6-700,- kroner. Hvor er det du handler? Det kan være mye og spare på å bruke Prisguiden ;)

Lenke til kommentar

Problemet er ikke å finne socket478 hovedkort som støtter 8x AGP, men de produseres ikke lenger. Det blir enten brukt uten garanti eller demo-kort med begrenset garanti.

Ønsker du god ytelse pr. krone anbefaler jeg å vurdere et nytt system. Selge maskina komplett med den gamle 350 watt PSU'n. Alternativt bruke den som en PC2/ surfemaskin eller server e.l.

1600,- for et 7600GS, det var da en fryktelig høy pris! Normalt er 6-700,- kroner. Hvor er det du handler? Det kan være mye og spare på å bruke Prisguiden ;)

9396770[/snapback]

Hmmm...ja tenkte meg at dette endte slik :hrm:

Kjøpte den hos Multicom...Var av de bedre AGP kortene som var på markedet deres....Point Of View kort er det....7600GS 8x AGP...kostet så pass tror jeg...

Vertfall med frakt å alt betalt...

Du anbefaler å selle maskinen altså??....Er ikke sikker på om jeg har forstått dette med sokkell...Men er ikke sokkel brikkesystemet hovedkortet bruker...

Så det er umulig å skifte til en annen sokkel??...La oss si visst jeg kjøper nytt hovedkort med prossessor i Sokkel 775...Vil ikke passe i min maskin det da??

For kjøper jeg for eksempel det som ble tipset tidligere av Caze å så eventuelt en ny prossessor...Vil ikke da dette passe med grafikkortet mitt?

trenger litt oppdatering innen akkurat dette...Er lenge siden jeg selv var en såkalla "datanerd" :D

Lenke til kommentar
HK som Caze tipset om sammen med Intel Core 2 Duo E4300 er et valg. Minne, skjermkort etc som du har i dag skulle passe.

Mest sannsynlig går det greit ja, men P4S5A/DX+ er et kombi-kort. Det støtter altså både 184pins ddr og 168pins pc133 sdram. Er nødvendig å sjekke aktuell ramtype, kapasitet og hvor raske de er.

Er ikke anbefalt å bruke trege komponenter (f.eks. minne), selv om det passer i sloten og virker. Det er slik at svakeste ledd bestemmer tempo på hele systemet.

Lenke til kommentar
HK som Caze tipset om sammen med Intel Core 2 Duo E4300 er et valg. Minne, skjermkort etc som du har i dag skulle passe.

Mest sannsynlig går det greit ja, men P4S5A/DX+ er et kombi-kort. Det støtter altså både 184pins ddr og 168pins pc133 sdram. Er nødvendig å sjekke aktuell ramtype, kapasitet og hvor raske de er.

Er ikke anbefalt å bruke trege komponenter (f.eks. minne), selv om det passer i sloten og virker. Det er slik at svakeste ledd bestemmer tempo på hele systemet.

9399631[/snapback]

Jeg regnet det som svært sannsynlig at han har et oppsett med DDR ram. Man må nesten tilbake til 2002 og tidligere for at sdram var vanlig. Skulle han ha sdram, ja da er det bare å innse at oppgradering av det meste er eneste veien å gå. Ikke minst fordi det er så stor forskjell på minneytelse mellom DDR og sdram.

Kortet du viser til løser heller ikke AGP problematikken han opplever på det kortet han har i dag. Og som du selv skriver, de kan være vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Du anbefaler å selle maskinen altså??

Ja, fordi jeg tror at den mangler raske nok komponenter som egner seg for en tilfredsstillende oppgradering. Trolig bør du bytte minnet også, fordi kortet ditt støtter max ddr pc2700. Det blir altså flaskehals på et nytt system. Hvor bra er harddisken?

Det er vel ingen fordel å fylle rotekassa med deler fra en fungerende maskin heller, som kunne selges for et par tusenlapper istedet? Det bør også inn i regnskapet.

Så det er umulig å skifte til en annen sokkel??...La oss si visst jeg kjøper nytt hovedkort med prossessor i Sokkel 775...Vil ikke passe i min maskin det da??

For kjøper jeg for eksempel det som ble tipset tidligere av Caze å så eventuelt en ny prossessor...Vil ikke da dette passe med grafikkortet mitt?

Jo, det er sikkert et bra kort og passer med skjermkortet, men det er et kompromiss. Jeg ville ikke kjøpt det for å kunne bruke et "billig" agp skjermkort og treg ram.

Det er lave priser på adskillig bedre ram i dag, og skjermkortet klarer neppe de tyngste spilla tilfredsstillende. For 1600,- får du mye bedre saker til PCIe x16, så det var en uheldig handel. Jeg mener resultatet blir et "lappverk" med mange flaskehalser, + unødig mye i rotekassa som er vanskelig å selge hver for seg.

Lenke til kommentar

Ok...mange svar her :!: ..takker for d selfølgeli:)

Akkurat nå vet jeg ikke helt va jeg skal gjøre da...

Er ikke noen spill-fanat heller men kan hende visst det er noen temmelige "regnfulle" dager at det er greitt å slå seg ned etter jobb med eit spill eller to men som oftest bruker jeg maskinen til nedlasting å filmredigering osv osv...

Tenkte at for å ikke bruke noe særlig med penger så skulle jeg bare oppgradere grafikkortet mitt...Siden det gamle Geforce TI4200 kortet mitt gjekk til dunders...

For å skrive litt mer om mine spesifikasjoner om min pc:

Prossessor: P4 2,4GHz

Minne: 2 x 512mb DDR ram.. (oppgraderte i fjor for var orginalt bare 512mb så kjøpte en ekstra brikke)

Grafikkort: det vet dere ja: Point of View GeForce 7600GS 8XAGP

Hardisker: 1stk intern (orginal på 80GB) - 1stk Intern 250GB (ikke sikker på hastighet)

Sony 16X DVD brenner..

Plextor DVD Rom (PX-116A)

Standard Midi Tower...

3,5" Diskettstasjon faktisk :blush:

Ny strømforsyning ved navn: MIST 500W fra Microplex...

Hovedkort: P4S5A/DX+

Qtec lydkort (er ikke sikker på modell-navn)

Tjaa....Tror jeg har fått med meg noen av de komponentene som betyr noe vertfall for datamaskinen min....Akkurat å selle den ser jeg på som Uaktuelt fordi at her er nok ingen i nærheten som har interesse av denne Pc'en...

Blir nok å plassere den i skrotekassa visst jeg eventuelt skal kjøpe ny...

Trodde bare ikke tiden hadde fløyet så fort forbi...Husker ikke helt når jeg kjøpte maskinen men rundt 4år siden kansje...:D

Så en lettere oppgradering trodde jeg skulle vere mulig men har nå funnet ut aat utviklingen er kanonstor så det blir konflikter mellom komponentene om hva som passer med hva...

Noe jeg også har fått med meg angående kjøp av datamaskin er at hallparten av summen går med i montering...Akkurat denne biten kan jeg fint ta meg av selv...

Så har lest om at det kansje lønner seg å kjøpe byggesett?...

Det jeg gjerne vil råd om på denne tråden nå er faktisk talt hva skal jeg gjøre??

Kjøpe ny??...eventuelt byggesett?...Eller oppgradere enhver komponent i mitt gamle tårn?

Takker igjen for gode råd :D

Lenke til kommentar

Når det gjelder salg er jeg enig med deg, ingen som vil gi noe særlig. Når langt bedre spesifiserte A64 med 939 sokkel går for 3 - 4 000 kr er det ikke mye du får for denne komplett. Og skal man skaffe seg en komplett pakke, ja da blir det fort 8 - 11 000 kr.

Så her er det mest et spørsmål om hva du er villig til å bruke av penger. Men kabinett, strømforsyning, harddisker, dvd med mer kan uten tvil bruke. Men nyere HK har som oftest begrensing på IDE, maks 2 enheter. Dette gjelder særlig kort med Intel sine brikkesett. Det er SATA som er i vinden.

Så vil du spandere en 1 500 til 2 000 kr går du for AsRock HK og en E4300/E4400. Resten kan du bruke fra ditt gamle oppsett. Selv om enkelte mener at dette er tull, ikke minst på grunn av tregt minne (men nå er f.eks ikke DDR-667 dobbelt så raskt som DDR-333 (PC 2700)). Det har omtrent det dobbelte i minnebredde, men høyere CAS tar vekk en del av effekten i vanlig bruk. Så selv et slikt oppsett kan gi OK ytelse. Som du ser nedenfor, for ca 700 kr i tillegg kan man kjøpe nytt minne.

Synes du det er greit å spandere mellom 3 - 4 000 kr, kan du gå for følgende oppsett.

HK med nForce i650 SLI brikkesett. Asus P5N-E Sli er et alternativ. Disse har mulighet for 4 stk IDE. Pris ca 900 kr

CPU: C2D, feks en av følgende E6320 (1100 kr), E6550 (1400 kr)

Skjermkort: Sapphire Radeon X1950 Pro. Kr 1100. det desidert beste skjermkort i den prisklassen.

Minne: Corsair Twin2X2048-5400CL4. Kr 650,-

Sum blir da enten kr 3 750 eller 4 050. Frakt kommer i tillegg.

Og klart man kan legge på mer om man skulle ønske.

Lenke til kommentar
Når det gjelder salg er jeg enig med deg, ingen som vil gi noe særlig. Når langt bedre spesifiserte A64 med 939 sokkel går for 3 - 4 000 kr er det ikke mye du får for denne komplett. Og skal man skaffe seg en komplett pakke, ja da blir det fort 8 - 11 000 kr.

Så her er det mest et spørsmål om hva du er villig til å bruke av penger. Men kabinett, strømforsyning, harddisker, dvd med mer kan uten tvil bruke. Men nyere HK har som oftest begrensing på IDE, maks 2 enheter. Dette gjelder særlig kort med Intel sine brikkesett. Det er SATA som er i vinden.

Så vil du spandere en 1 500 til 2 000 kr går du for AsRock HK og en E4300/E4400. Resten kan du bruke fra ditt gamle oppsett. Selv om enkelte mener at dette er tull, ikke minst på grunn av tregt minne (men nå er f.eks ikke DDR-667 dobbelt så raskt som DDR-333 (PC 2700)). Det har omtrent det dobbelte i minnebredde, men høyere CAS tar vekk en del av effekten i vanlig bruk. Så selv et slikt oppsett kan gi OK ytelse. Som du ser nedenfor, for ca 700 kr i tillegg kan man kjøpe nytt minne.

Synes du det er greit å spandere mellom 3 - 4 000 kr, kan du gå for følgende oppsett.

HK med nForce i650 SLI brikkesett. Asus P5N-E Sli er et alternativ. Disse har mulighet for 4 stk IDE. Pris ca 900 kr

CPU: C2D, feks en av følgende E6320 (1100 kr), E6550 (1400 kr)

Skjermkort: Sapphire Radeon X1950 Pro. Kr 1100. det desidert beste skjermkort i den prisklassen.

Minne: Corsair Twin2X2048-5400CL4. Kr 650,-

Sum blir da enten kr 3 750 eller 4 050. Frakt kommer i tillegg.

Og klart man kan legge på mer om man skulle ønske.

9405648[/snapback]

Ok...Såg ut som eit veldig fint oppsett du ga meg...Hadde ikke tenkt å bruke noen ekstreme summer men rundt 4000kr ska nok gå bra:)

Går mye i bil med for tiden..hehe:D

Men noe jeg lurer på..Dette me CPU for tiden har forandret seg...Fra den tiden jeg kjøpte min gamle pc var d P4 som var "inn" og da var det ganske lett å forstå dette me GHz...I dag har for eksempel den E6550 bare 2,33GHz men forstår at dette er noe annet siden det er av typen Intel Core 2 DUO...

Kan du forklare meg litt mer om det?

Må altså bytte ut skjermkort og diverse ja....

Skal høyre med multicom om jeg kan få bytte skjermkortet til det Radeon kortet så hadde muligens sluppet unna med akkurat det...Er ikke lenge siden jeg kjøpte skjønner du..:)

Ellers ser minne og hovedkort veldig bra ut...DVD, Brenner, Kabinett og Strømforsyning bruker jeg da fra mitt gamle oppsett..:)

Lenke til kommentar

Men noe jeg lurer på..Dette me CPU for tiden har forandret seg...Fra den tiden jeg kjøpte min gamle pc var d P4 som var "inn" og da var det ganske lett å forstå dette me GHz...I dag har for eksempel den E6550 bare 2,33GHz men forstår at dette er noe annet siden det er av typen Intel Core 2 DUO...

Kan du forklare meg litt mer om det?

9411298[/snapback]

Frekvens, dvs Ghz, kan man nesten glemme som mål på ytelse. Dvs innen samme CPU familie vil høyre Ghz gi mer ytelse. Den tekniske forklaringen er komplisert, men i korte trekk gjør hver kjerne på en C2D mer pr klokkeslag enn på Pentium arkitekturen. Alt dette skyldes en mer effektiv arkitektur. Når den i tillegg har to kjerner, så blir ytelsesøkningen formidabel. A64 er litt mindre effektiv en C2D, men den gjør også langt mer pr klokkeslag enn Pentium arkitekturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...