Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kalk på/i dusjhodet..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmm, hvorfor har noen problemer med kalk i dusjhodet, men jeg har aldri sett dette. dusja i samme dusjen i mange år

9369598[/snapback]

Avhenger jo av kalknivået i vannet, som er helt avhengig av hvor man bor. ;)

Dette kalles også ofte "hardheten" i vannet, ettersom vann med mye kalk etc. kalles hardt vann. :)

Lenke til kommentar
hmm, hvorfor har noen problemer med kalk i dusjhodet, men jeg har aldri sett dette. dusja i samme dusjen i mange år

9369598[/snapback]

Avhenger jo av kalknivået i vannet, som er helt avhengig av hvor man bor. ;)

Dette kalles også ofte "hardheten" i vannet, ettersom vann med mye kalk etc. kalles hardt vann. :)

9370615[/snapback]

aha!,

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Avløpsåpnere skal jo ikke skade plast, da så og si alle vannlås er i plast, og avløpsrør er også OFTE i plast, med mindre du bor i blokk / 2-mannsbolig med boliger i etasjer, etc. Men, det er jo mulig plasten i dusjhodet ditt er av dårligere kvalitet, for det skal jo ikke være nødvendig med avløpsåpner i et dusjhode.

Men, om du får bruk for det, og tar sjangsen: Mudin.

Lenke til kommentar

dusjhodet mitt er neppe av dårlig kvalitet, men den har deler laget av myk gummi som jeg er redd for.... Og en haug med små ventiler inne i dusjhodet som jeg også er litt redd for...

Avløpsåpner er jo etsende... hva kan skje med fargen?

Lenke til kommentar

Jeg jobber faktisk med en kalkgjenvinningsovn på en cellulosefabrikk. Og dersom det er kalk som har satt seg i den vil jeg anbefale saltsyre. Kan være vanskelig å få tak i men det hjelper. Det går heller ikke løs på plasten.

Jeg er litt redd for at det er en av de mange formene for kalsiumkarbonat som har satt seg. Da er den eneste løsningen jeg vet om, å utsette dusjhodet for en åpen flamme med temperaturer på mellom 800 og 1300 grader, for så å rense den med syre.

Men da er jeg redd dusjhodet ikke overlever.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om kalk, så er et billig botemiddel sitronsyre. Det fås kjøpt som pulver på mange matvareforretninger, og løses opp i vann. Det vil bli mye surere enn cola. Avløpsrens er etter det jeg vet basisk, og vil ikke fjerne kalk i noen særlig grad i det hele tatt, da kalk også er basisk, hvis mine gamle kjemikunnskaper ikke svikter meg.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

«Armatur, bruser og vandfiltre

Hvis der er kalk på et armatur eller en bruser, kan du bruge eddikesyre.

Der er dog produkter af krom, som ikke tåler eddikesyre.

Spørg eventuelt hos forhandleren, hvor du har købt produktet.

Vandhanestudse og brusehoveder skrues af og lægges ned i eddikesyre.

Kan vandhanestudsen eller brusehovedet ikke skrues af, bindes der en plastipose med midlet omkring.

Nogle brusere er selvafkalkende. På de typer kan kalkbelægningerne ofte nulres af med fingrene.»

Mer her hvis du har tenkt å vaske resten av badet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...