Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til konfigurering av trådløs ruter (3COM)

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende:

PC: compaq nc8000

Ruter: 3COM – 3CRWE53172

Bredbånd: Next Gentel

Logger meg på ruteren ved å skrive IP adressen i min nettleser

Logger meg på

Starter ”wizard”

1. Mulighet for å endre ”passord” – hopper over

2. Tidszone

3. Please select the mode that applies to your ISP from the list below (If unsure, please contact your ISP):

a. PPPoE is required (typically DSL users only)

b. ISP provides configuration dynamically (via DHCP)

c. ISP has provided a static IP address

d. PPTP is required (some DSL users in Europe)

Velger “b”

4. Some ISP's (particularly those offering Cable) use the Hostname of the device connected to their service to identify them. If you do not have a hostname, leave this field blank.

Velger “leave this field blank”

5. Some ISP's (particularly those offering Cable) require you to register your MAC address with them. If you have done this, the MAC address of the OfficeConnect Cable/DSL Gateway must be changed to the MAC address that you supplied to your ISP.

Does your ISP require this?

a. No

b. Yes, please clone the MAC address from the PC I'm currently using

(00-0B-CD-5C-03-AC)

c. Yes, I would like to enter a MAC address manually:

Velger “a”

6. The fields below show a suggested LAN IP address and subnet mask for your Gateway. If these values are not suitable, please change them, and then press "Next" to continue.

a. IP Address 192.168.1.1

b. Subnet Mask: 255.255.255.0

Velger de foreslåtte verdier

7. The OfficeConnect Cable/DSL Gateway can act as a DHCP Server, to provide IP addresses to the PCs on your LAN. This option should only be enabled if there are no other DHCP servers on your LAN.

a. Do not enable the DHCP server

b. Enable the DHCP server with the following settings:

The fields below have been pre-filled with the optimal address range for your network.

IP Pool Start Address 192.168.1.

IP Pool End Address 192.168.1.

Velger ”b”

8. To set up the Wireless features of the Access Point, select a channel from the list, and specify a Service Area Name/SSID (this may be referred to as "ESSID", or "Service Set Identifier" on other products).

Your Wireless PCs will need to be configured with the same settings to communicate with the Access Point.

a. Channel - velger ”11”

b. Service Area Name/SSID – omdøper til ”Linn”

9. Finish

Når jeg trykker ”finish” kobler nettverket seg fra. I Windows kan jeg finne ”Linn” men kan ikke koble til. Hva har jeg gjort feil.

Når jeg har løst dette problemet ser jeg allerede neste utfordring – kryptering. Jeg ønsker ”vpa”, min ruter og PC støtter ikke ”vpa2”. Når jeg går inn på min ruter og velger kryptering og ”vpa” får jeg to muligheter ”manual preshared key” og ”preshared passphrase”. Antar at jeg skal bruke førstnevnte. Velger jeg dette kommer jeg inn i et vindue hvor jeg skal velge en ”key” – Denne er forhåndsutfylt med 64 nuller. Skal alle 64 felter utfylles, hvis ikke skal de resterende felter være ”0” eller blanke”? I Windows når jeg skal opprette angi nettverksgodkjenning får jeg valget mellom ”WPA” og ”WPA-SK” og datakrytering ”AES” eller ”TKIP” – men disse valg har jeg jo ikke gjort på min ruter :ermm:

Endret av SiljeEhr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei det høres ut som om du gjør det meste riktig.

Kan du koble PC til NGTs routermodem og se hvilken ipadresse den deler ut?

9364131[/snapback]

Litt på tynn is her :ermm:

har koplet NGT ruteren diretkte til PC'en og skrevet "ipconfig all" i "dos vinduet"

Får da IP=10.0.0.2

Lenke til kommentar
OK, det er ikke noe problem med ipadresse.  Kan du logge deg inn på trådløsrouteren med kabel og sjekke WLAN (Wireless).

Er kyptering deaktivert?  Er hastigheten som er valgt også tilgjengelig på nettverkskortet ditt?

9366580[/snapback]

Er kyptering deaktivert? Ja

Er hastigheten som er valgt også tilgjengelig på nettverkskortet ditt:Ja

Lenke til kommentar
7.  The OfficeConnect Cable/DSL Gateway can act as a DHCP Server, to provide IP addresses to the PCs on your LAN. This option should only be enabled if there are no other DHCP servers on your LAN. 

a. Do not enable the DHCP server

b. Enable the DHCP server with the following settings: 

The fields below have been pre-filled with the optimal address range for your network.

IP Pool Start Address 192.168.1. 

IP Pool End Address 192.168.1. 

du må føre inn en verdi i siste ruten, eller så har den ingen adresser å dele ut til klienter.

(f.eks. start: 192.168.1.10 end:192.168.1.250 )

Velger ”b”

Når jeg har løst dette problemet ser jeg allerede neste utfordring – kryptering. Jeg ønsker ”vpa”, min ruter og PC støtter ikke ”vpa2”. Når jeg går inn på min ruter og velger kryptering og ”vpa” får jeg to muligheter ”manual preshared key” og ”preshared passphrase”. Antar at jeg skal bruke førstnevnte. Velger jeg dette kommer jeg inn i et vindue hvor jeg skal velge en ”key” – Denne er forhåndsutfylt  med 64 nuller. Skal alle 64 felter utfylles, hvis ikke skal de resterende felter være ”0” eller blanke”? I Windows når jeg skal opprette angi nettverksgodkjenning får jeg valget mellom ”WPA” og ”WPA-SK” og datakrytering ”AES” eller ”TKIP” – men disse valg har jeg jo ikke gjort på min ruter :ermm:

9362061[/snapback]

regner med at vpa skal være wpa.

datakrypteringen 3combokser bruker er AES, slik jeg forstår det er det WPA manual pre-shared key/WPA-PSK/WPA Personal(kjært barn mange navn) du ønsker.

WPA-nøkler kan være mellom 8 og 63 tegn lange, akkurat hvor mange tegn det er velger du selv.

Forsåvidt har jeg samme pc som deg og den støtter WPA2, og er nesten sikker på at 3com'en din også støtter det(kontakt alltid 3com support for å få siste firmware, da de vandligvis har langt mer stabile versjoner tilgjenglig enn de som leveres med hardwaren.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...