petersv Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Hvilken fargekode har en motstand på 180 ohm? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 brun-grå-sort-sort-gull/sølv Lenke til kommentar
petersv Skrevet 3. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2002 Quote: On 2002-01-02 19:20, Xell skrev:brun-grå-sort-sort-gull/sølv Takk! Hvordan funker det systemet? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Blir det ikke "brun - grå - brun - sølv/gull"? Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 det letteste er vell å laste ned en motstands "kalkulator" ...lette å bruke...trenger ikke å tenke så mye :smile: Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Hvis den siste fargen er rød, er toleransen 2% og hvis den er svart, er det 1%. Jeg så bare at det ikke stod i guiden over... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: trøls skrev (2002-01-03 21:45):Blir det ikke "brun - grå - brun - sølv/gull"? etter guiden som er vistt il her blir det det, men motstander kan også har 4 ringer +toleranse. se på motstanden. hvis den har 5 ringer setter du inn tallet for de 3 første, multiplikator for den fjerde og tolerande (%) for den 5. dette var eksempelet mitt. Dersom det er 4 ringer får du bare 2 ringer til å sette inn tall, multiplikator på den tredje og toleranse på den siste. Her er en annen tabell som jeg syntes var litt lettere å følge: http://www.elexp.com/t_resist.htm Her er også flere toleranser tatt med. Gull og sølv er mest vanlig. Lenke til kommentar
petersv Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: On 2002-01-03 23:01, jan rune skrev:det letteste er vell å laste ned en motstands "kalkulator" ...lette å bruke...trenger ikke å tenke så mye :smile: Har du en URL til den? Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 kanskje du finnner noe her http://v-sector.com/~et/software/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå