albions Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Finnest det eit programm som kan convertere AVI filer til eit format som PS3 støtter ? Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Finnest det eit programm som kan convertere AVI filer til eit format som PS3 støtter ? 9361986[/snapback] PS3 Video 9 er et bra program for Windows som er beregnet på akkurat dette. Lenke til kommentar
Liquidant Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Finnest det eit programm som kan convertere AVI filer til eit format som PS3 støtter ? 9361986[/snapback] PS3 Video 9 er et bra program for Windows som er beregnet på akkurat dette. 9362430[/snapback] Er det noe liknende til Mac? Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Finnest det eit programm som kan convertere AVI filer til eit format som PS3 støtter ? 9361986[/snapback] PS3 Video 9 er et bra program for Windows som er beregnet på akkurat dette. 9362430[/snapback] Er det noe liknende til Mac? 9362452[/snapback] Selv bruker jeg Linux og har et skript som kjører litt forskjellige programmer, men jeg tviler på at det fungerer for OsX. Lenke til kommentar
Liquidant Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Mac kjører på KDE, har det noen innvirkning? Er det et script som jeg må skrive inn i en terminal da? Lenke til kommentar
albions Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Finnest det eit programm som kan convertere AVI filer til eit format som PS3 støtter ? 9361986[/snapback] PS3 Video 9 er et bra program for Windows som er beregnet på akkurat dette. 9362430[/snapback] Takker og bukker. Akkurat det eg var ute etter Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Mac kjører på KDE, har det noen innvirkning? Er det et script som jeg må skrive inn i en terminal da? 9362571[/snapback] Kjører du KDE i OsX? Det er vel ikke akkurat standard, men det virker vel til en viss grad, selv om jeg ikke skjønner hvorfor man da ikke bare kan installere Linux. Jeg er sannelig ikke sikker, programmet/scriptet jeg har benytter seg av tools på kommandolinjen så det kan godt hende bibliotekene det benytter seg av er tilgjengelig for OsX også. Sitter på Windows-maskin nå, men kan poste scriptet og bibliotekene du trenger så snart jeg er på min egen maskin igjen. Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Geofrank, er det dette du bruker? Prøvde å konvertere en avi i går, men lyden på MP4-filen er helt føkka. Har ikke prøvd det på PS3en enda da. Er det noen som vet om noen andre programmer for linux? Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Geofrank, er det dette du bruker?Prøvde å konvertere en avi i går, men lyden på MP4-filen er helt føkka. Har ikke prøvd det på PS3en enda da. Er det noen som vet om noen andre programmer for linux? 9368804[/snapback] Det er det jeg bruker ja, men var bare en bestemt versjon av de mange scriptene som ville fungere, der man måtte inkludere en patch han ene hadde skrevet. Jeg har lagt det med som et vedlegg, og dette fungerer altså utmerket for meg, både bilde og lyd blir som det skal. Det er avhengig av perl, mp4box, mencoder og tcprobe tror jeg. MPlayer inkluderer i alle fall mencoder, mener jeg å huske. Edit: Fikk ikke vedlegg til å fungere, så lagre følgende som ps3_convert.pl og kjør det i terminalen: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor #!/usr/bin/perl# Although this is very much not needed I'm including it for posterity # # ps3_convert: used to convert files to playable mp4 versions on # Playstation 3 systems # # *** Copyright © 2007 Lonny Selinger, Adrian Saldanha # *** Email: [email protected] # # *** Special Thanks to solinent (Adrian) for the recipes provided to mencoder # *** and MP4Box and MANY code edits, additions, and testing # *** as well as the developers who provided the apps. # *** All this script is is a wrapper to their hard work. # # # This program is free software; you can redistribute it and/or # modify it under the terms of the GNU General Public License # as published by the Free Software Foundation; either version 2 # of the License, or (at your option) any later version. # # This program is distributed in the hope that it will be useful, # but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of # MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the # GNU General Public License for more details. # # You should have received a copy of the GNU General Public License # along with this program; if not, write to the Free Software # Foundation, Inc., 51 Franklin Street, Fifth Floor, Boston, MA 02110-1301, USA. # Set up some environment stuff becasue there are numerous pathes for # the core executables $ENV{'BASH_ENV'}=''; $ENV{'ENV'}=''; $ENV{'PATH'}='/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/local/bin:/usr/local/sbin'; # Time for some CLI options along with the prompted response option use Getopt::Long; GetOptions("h" => \$help, "help" => \$help, "v" => \$version, "version" => \$version, "b=s" => \$sBitrate, "bitrate=s" => \$sBitrate, "i=s" => \$input, "input=s" => \$input, "o=s" => \$output, "output=s" => \$output, "r=s" => \$remove, "remove=s" => \$remove, "c" => \$cli, "cli" => \$cli,); if(defined $help){ help(); exit 0; } if(defined $version){ version(); exit 0; } if(defined $sBitrate || $input || $output || $remove){ noncli(); exit 0; } if(defined $cli){ cli(); exit 0; } if(!defined $sBitrate || $input || $output || $remove){ help(); exit 0; } sub cmd_check { my $check_cmd = "whereis"; my @commands = ('MP4Box','mencoder','tcprobe'); my $sBitrate = undef; my $target = undef; print "Verifying required binaries are in your path...\n\n"; foreach $cmd(@commands) { open(CHK, "$check_cmd $cmd |"); while(<CHK>) { $line = $_; @locations = split(/\s+/,$line); } if ($locations[0] && $locations[1]) { print "OK: $locations[0] found at: $locations[1]\n"; } else { print "ERROR: $locations[0] not found, please install $locations[0]\n"; exit(2); } if ("$locations[0]" eq "MP4Box:") { $mp4box_path = $locations[1]; print "PATH: $mp4box_path\n"; } else { if ("$locations[0]" eq "mencoder:") { $mencoder_path = $locations[1]; print "PATH: $mencoder_path\n"; } else { if ("$locations[0]" eq "tcprobe:") { $tcprobe_path = $locations[1]; print "PATH: $tcprobe_path\n"; } } } } } sub noncli { cmd_check(); if (-e $input) { print "OK: $input exists\n"; $sBitrate = ":bitrate=$sBitrate"; $mencoder_options = "-ovc x264 -oac faac -x264encopts subq=6:pass=1$sBitrate:qcomp=0.8:bframes=3:partitions=p8x8,b8x8,i4x4:weight_b:threads=auto:nopsnr:nossim:frameref=3:mixed_refs:bime:brdo:level_idc=41:direct_pred=auto:trellis=1 -o $output.avi"; print "Running: $mencoder_path $input $mencoder_options\n"; system("$mencoder_path $input $mencoder_options"); system("$mp4box_path -aviraw video $output.avi"); system("$mp4box_path -aviraw audio $output.avi"); $output_audio = join('_', $output,audio); system("mv $output_audio.raw $output_audio.aac"); $ffps = `tcprobe -i $output.avi | grep 'frame rate'`; if ($ffps =~ /frame rate: -f (.+?) \[/) { $fps = $1; print "Frame Rate Determined to be: $fps\n"; } else { print "Error finding framerate, check if you have tcprobe installed correctly, with the newest version."; exit(0); } $output_video = join('_', $output,video); system("$mp4box_path -fps $fps -add $output_audio.aac -add $output_video.h264 $output.mp4"); print "\nWrote PS3 Happy File: $output.mp4\n\n"; if ($remove =~ /y/) { print "\nTemp Files Being Removed:"; system("rm -rf $output.avi $output_audio.aac $output_video.h264 divx2pass.log"); print "Finished!\n"; exit(0); } else { if ($remove =~ /n/) { print "Temp Files Not Removed!\n"; } } } else { print "ERR: $file not found\n"; } close(CHK); exit(0); } #end sub noncli sub cli { cmd_check(); print "Now for the conversion stuff\n\n"; print "=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-\n"; print "Please specify a filename to convert (full path): "; $file = <STDIN>; chomp $file; if (-e $file) { print "OK: $file exists\n"; print "specify an output filename (do not include the extension .mp4): "; $target = <STDIN>; chomp $target; print "what bitrate? (enter nothing for auto): "; $sBitrate = <STDIN>; chomp $sBitrate; if (!$sBitrate) { $sBitrate = ""; } else { $sBitrate = ":bitrate=$sBitrate"; } $mencoder_options = "-ovc x264 -oac faac -x264encopts subq=6:pass=1$sBitrate:qcomp=0.8:bframes=3:partitions=p8x8,b8x8,i4x4:weight_b:threads=auto:nopsnr:nossim:frameref=3:mixed_refs:bime:brdo:level_idc=41:direct_pred=auto:trellis=1 -o $target.avi"; print "\nHere's what I'm going to run:\n\n"; print "$mencoder_path $file $mencoder_options\n"; print "is this acceptable? (y/n) "; $response = <STDIN>; chomp $response; if ($response =~ /y/) { system("$mencoder_path $file $mencoder_options"); print "now to make it PS3 Happy\n"; print "=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-\n"; print "Running: $mp4box_path -aviraw video $target.avi\n"; system("$mp4box_path -aviraw video $target.avi"); print "Running: $mp4box_path -aviraw audio $target.avi\n"; system("$mp4box_path -aviraw audio $target.avi"); $target_audio = join('_', $target,audio); system("mv $target_audio.raw $target_audio.aac"); print "checking frame rate \n"; $ffps = `tcprobe -i $target.avi | grep 'frame rate'`; if ($ffps =~ /frame rate: -f (.+?) \[/) { $fps = $1; } else { print "Error finding framerate, check if you have tcprobe installed correctly, with the newest version."; exit(0); } $target_video = join('_', $target,video); print "Running: $mp4box_path -fps $fps -add $target_audio.aac -add $target_video.h264 $target.mp4\n"; system("$mp4box_path -fps $fps -add $target_audio.aac -add $target_video.h264 $target.mp4"); print "\nWrote PS3 Happy File: $target.mp4\n\n"; print "\nTemp Files:"; print "\n$target.avi\n$target_audio.aac\n$target_video.h264"; print "\nwould you like to delete the temporary files created by this process? (y/n)\n"; $tempDel = <STDIN>; chomp $tempDel; if ($tempDel =~ /y/) { print "\nRunning: rm -rf $target.avi $target_audio.aac $target_video.h264\ndivx2pass.log\n"; system("rm -rf $target.avi $target_audio.aac $target_video.h264 divx2pass.log"); } print "\nDone.\n"; exit(0); } else { print "ABORTING: alter whatever you need to and rerun the script $0\n"; exit(1); } } else { print "ERR: $file not found\n"; } close(CHK); exit(0); } #end sub cli # sub version { print "\n$0 "; print "Version 0.001\n"; print "Written by Lonny Selinger\n"; print "and Adrian Saldanha\n"; print "Last Revision:"; print " June 11th, 2007\n\n"; } sub help { print STDERR << "EOF"; This script has 2 methods for running: 1. You can specify and input file, an output file, and a bitrate 2. You can have it ask you for parameters. Method 1 Options: $0 -i <input> -o <output> -b <bitrate> -r <remove y/n> : -i --input = File to be transcoded : -o --ouput = Final resulting file (must be different name and should not contain any .avi or .mp4 suffix : -b --bitrate = Bitrate to use when transcoding (Ex: 2100) : -r --remove = Remove temporary files INCLUDING the 2nd Pass log (second pass will be added as an option soon as well as the option to specify quality at 3 levels) Method 2 Options: $0 -c : -c --cli = The script will prompt you for input and report back asking verification before removing files and before running commands. Other Options: : -v --version = Version and revision information : -h --help = What you are reading right now ;-) \n EOF exit(1); } Endret 27. august 2007 av Geofrank Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Takk, jeg brukte et annet skript som sto lengre ned i tråden. Var usikker på hvilket jeg skulle velge. edit: Det funker ikke. Det står bare "Error finding framerate, check if you have tcprobe installed correctly, with the newest version.". Jeg får ikke lastet ned tcprobe fra apt-get, og finner heller ikke noe lignende i synaptic. Jeg bruker ubuntu 7.04 edit igjen: Prøvde å kjøre tcprobe fra terminalen og fant ut av v 1.0.2 er installert. Må jeg lagre skriptet et spesielt sted for at det skal kunne virke? Endret 27. august 2007 av BigFatty Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) går vell kanskje å forandre tcprobe path/locations i scriptet.. Endret 28. august 2007 av KongRudi Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg bruker QuickTime og konverterer til Apple TV-format som er det samme som PS3 bruker. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Takk, jeg brukte et annet skript som sto lengre ned i tråden. Var usikker på hvilket jeg skulle velge. edit: Det funker ikke. Det står bare "Error finding framerate, check if you have tcprobe installed correctly, with the newest version.". Jeg får ikke lastet ned tcprobe fra apt-get, og finner heller ikke noe lignende i synaptic. Jeg bruker ubuntu 7.04 edit igjen: Prøvde å kjøre tcprobe fra terminalen og fant ut av v 1.0.2 er installert. Må jeg lagre skriptet et spesielt sted for at det skal kunne virke? 9369053[/snapback] prebenl@spark:~/Desktop$ ./ps3_convert.pl -c Verifying required binaries are in your path... OK: MP4Box: found at: /usr/bin/MP4Box PATH: /usr/bin/MP4Box OK: mencoder: found at: /usr/bin/mencoder PATH: /usr/bin/mencoder OK: tcprobe: found at: /usr/bin/tcprobe PATH: /usr/bin/tcprobe Now for the conversion stuff Jeg har den altså i /usr/bin, og kjører scriptet fra Desktopen. Hvis tcprobe ligger en annen plass hos deg kan du jo prøve å lage en symbolsk link fra /usr/bin. Har forøvrig samme versjon som deg. Endret 28. august 2007 av Geofrank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå