Geir M Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Har begynt å snuse litt på et treningsprogram av Boris Sheiko. Det varer i 4 uker og er skikkelig hardt. Prinsippet som ligger bak dette programmet er at man "overtrener" i 4 uker, for så å restituere seg etter disse. Er det noen her som har prøvd programmer av Boris Sheiko før? Her er forøvrig en fin artikkel for de som vil vite mer om Sheiko programmet. Endret 8. oktober 2007 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Endre Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har prøvd det, for omtrent halvannet år siden. Det er veldig hardt første øka, men kroppen vender seg til det ganske fort. Jeg kom bare igjennom 3 uker av programmet, så fikk jeg influensa, men jeg merket seinere at det hadde gitt styrken min et godt løft. Har tenkt å ta en runde til i løpet av høsten. Det kan være en fordel å modifisere det litt så det passer deg bedre. Jeg forandret endel på støtteøvelsene og kuttet ned volumet der, så ikke øktene skulle bli så enormt lange. Jeg reduserte også volumet i benk noe og kjørte endel av settene med medium og smalt grep, siden en litt vond skulder som jeg vanligvis ikke merker noe til sa ifra etter kort tid med det enorme benkvolumet. Lenke til kommentar
nilsMeister Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 så veldig fristende ut tror jeg skal prøve dette i høst! Lenke til kommentar
everhuge Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Det kommer til å funke, men du tapper systemet og det vil ta lang tid for å komme deg igjen. Dessuten ble utøvene fra rusland utestengt ifra vm i 1 og et halvt år. Det er kansje noe å tenke på at de har helt andre forusettninger til å restituere seg hvis de ikke er reine. Edit - Leste gjennom hele nå. Var ikke så hardt som jeg først trodde. Skal kjøre faenskapet, men jeg liker failure, det blir utfordingen. Endret 28. august 2007 av everhuge Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Skal begynne på mandag. Ser at mange reine folk har fått bra resultater med Sheiko, og liker høyt treningsvolum så dette blir spennende. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det kan være vel verdt å prøve noe slikt før f.eks. en ferie hvor man ikke har anledning til å trene, for de som er interessert. Lenke til kommentar
everhuge Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Skal begynne på mandag. Ser at mange reine folk har fått bra resultater med Sheiko, og liker høyt treningsvolum så dette blir spennende. 9380709[/snapback] Plus at de lokker med 5 kg ekstra i benken etter 4 uker. Er ikke vond å be da. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Skal begynne på mandag. Ser at mange reine folk har fått bra resultater med Sheiko, og liker høyt treningsvolum så dette blir spennende. 9380709[/snapback] Plus at de lokker med 5 kg ekstra i benken etter 4 uker. Er ikke vond å be da. 9391841[/snapback] Stemmer det. Grunnet det abnorme treningsvolumet i baseøvelsene er det også genialt for å optimalisere teknikken, hvis man har fokus på det. Det er en fin bonus, og noe av grunnen til at jeg skal prøve det. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Tror programmet kan funke bra, men har mer tro på russiske program som er basert på bøy-mark-benk 3 ganger i uken . Dette er selvfølgelig hvis man vil bli sterkere i de tre store øvelsene og ikke små øvelser som goodmornings eller hva enn det måtte være. Endret 8. september 2007 av DNA Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Er kommet gjennom første uken nå. Programmet er hardt, og jeg er konstant støl i beina, spesielt hamstrings. Men det var jeg jo selvsagt forberedt på. Heldigvis var det en ledig benk ved siden av oss, da jeg og en kamerat som trener sheiko sammen med meg var å trente på onsdag. Så for meg at noen skulle komme bort og spørre hvor mange set vi hadde igjen. Hadde vedkommende spurt helt i starten måtte jeg svart at vi hadde 19 set igjen hver Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Kan komme med en liten update her. Er nå ferdig med et 4 ukers base/preparatory program av Boris Sheiko. Er nå inne i "deload"-uka og skal bare trene litt lett før jeg tester maksløft. Skal skrive litt i dette innlegget om hvordan gjennomførelsen av programmet har gått. Har kommet meg greit gjennom programmet på tross av at jeg aldri har vært i nærheten av slikt treningsvolum før. Eneste er at jeg har litt vondt i håndleddene etter all benkinga, men jeg er ganske sikker på at dette også skyldes trening med captains of crush grippere, som jeg nylig har kjøpt. Tror jeg var ganske realistisk i mine maksestimater før jeg begynte, jeg tror ikke jeg kan ha bommet med mer enn 5 kg. Mulig at marken var litt optimistisk, men har ikke hatt noe problemer med treningen der heller. Her er mine estimerte makser før jeg begynte med Sheiko: Bøy: 95 Benk: 95 Mark: 135 Som dere ser er bøyen veldig dårlig, men hadde bare trent bøy i underkant av 1 måned før sheiko. Litt om hvordan det har gått i de forskjellige øvelsene: Knebøy: Her VET jeg at jeg har blitt mye sterkere. Jeg har enda ikke testet maksløft, men har bare blitt sterkere å sterkere i denne øvelsen utover i selve treningsprogrammet med Sheiko. Da ideen med dette programmet er at du skal bli sterkere først etter du er ferdig (såkallt concentrated loading), lover dette veldig bra. La på litt ekstra vekter noen få ganger for å få litt motstand også, to singler på 90 gikk opp lett som en plett, dette er vekter som jeg måtte gitt 100% på før jeg begynte. Benkpress: Med sheiko har man et veldig høyt treningsvolum og dette gjelder spesielt i benkpress, som er den øvelsen som har vært tyngst for meg å komme gjennom. Blir spennende å se om det fører til gode resultater, men her er jeg litt skeptisk. Markløft: Her føles det også som at styrken har blitt bedre under selve programmet. Vektene virket lettere mot slutten av programmet enn i starten også her. Foreløpig konklusjon: Veldig godt fornøyd med hvordan bøyen og markløftene føles etter programmet. Benken er jeg litt mer skeptisk til, men har tross alt ikke testet maks ennå. Endret 2. oktober 2007 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Lovende, har og tenkt å kjørt dette nå i Januar. Vil gjerne høre resultater av maksinga di! Kjørte du bare en økt dagen, med en ti minutts pause du og? Som du presiserte ganske godt i starten er det meget utmerket for å få fin teknikkflyt, for satan, det er mange løft :-) Spent på å teste dette selv! Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Lovende, har og tenkt å kjørt dette nå i Januar. Vil gjerne høre resultater av maksinga di! Kjørte du bare en økt dagen, med en ti minutts pause du og? Som du presiserte ganske godt i starten er det meget utmerket for å få fin teknikkflyt, for satan, det er mange løft :-) Spent på å teste dette selv! 9623928[/snapback] Kommer til å poste resultater av maksinga neste uke. Veldig bra for teknikken, ja. Spesielt i bøy og mark har min teknikk blitt bedre da dette er øvelser jeg ikke har trent like lenge som benk. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) I dag har jeg testet maksløft for knebøy og benkpress. Skal skrive litt om hvordan det gikk. Kommer til å skrive ganske utfyllende om hvordan ting har gått i dag, da jeg vil ha dette som en logg til senere. Men til dere som bare er ute etter resultatene så har jeg uthevet det viktigste, i tillegg til en oppsummering av før og etter resultater helt på slutten. Knebøy Tøyde ut i ca. 15-20 min før jeg begynte oppvarmingen. Følte meg i helt grei form i dag, men "trykket" kunne nok vært noe bedre. Startet med 3-4 meget lette oppvarmingssett. Skal nevnes at jeg ikke har løftet mer enn ynkelige 90 kg i denne øvelsen før, og estimerte at jeg skulle kunne klare 95 kg før jeg begynte på programmet. Forsøk 1, 90 : Testet 90 kg etter jeg var ferdig med oppvarmingen, bare for å kjøre en litt lett singel,gikk veldig lett opp. Forsøk 2, 95: Meget lett, ny pers! ikke noe å skryte av men gikk veldig lett opp denne også. Forsøk 3, 105: Dyp bøy, gikk opp lett og raskt. Forsøk 4, 110: Uvant med "så mye" (vet at det er lite kg) på ryggen da jeg som sagt har kun tatt 90 før i dag. Gikk merkbart tregere enn 105,men igjen gikk lett og fint opp, bra dybde også ifølge begge som så på. Forsøk 5, 120: Gikk greit opp. Bra dybde igjen, nå føltes det dog en del tyngre. Spesielt i starten av løftet, mens slutten føltes ekstremt lett. Måtte nesten bremse litt på slutten slik at ikke vektstanga skulle "hoppe". Forsøk 6, 125:Fikk den opp! Fin dybde, men denne føltes tung, selv om de rundt meg sa at det så lett ut, sikkert for å peppe meg opp dog. Veldig fornøyd med denne! Forsøk 7, 130: Gikk til faen. Gikk under parallell, og begynte på ferden oppover men så sa det stopp relativt tidlig etter dette. Denne hadde nok gått greit opp om jeg ikke hadde løftet så mye i dag. Men var veldig usikker på hva jeg kunne ta, så ble litt mye testing. Var ikke overraskende sliten da jeg skulle prøve meg på denne vekten, og var ikke 100% fokusert heller. Benkpress: Varmet først opp med noen lette sett. Denne øvelsen har jeg trent mye lengre enn knebøy, så her trengte jeg ikke så mange forsøk. Forsøk 1, 90 Gikk opp overraskende lett. Hadde ikke stopp på bunnen, men det var fordi jeg ikke ville slite meg ut så mye. Ny pers! (ikke testet maks på evigheter) Forsøk 2, 100 Fikk den opp, brukte ikke lang tid på repitisjonen, men det føltes likevel ganske tungt nå. Igjen så hadde jeg ikke stopp på bunnen, men tror nok jeg skulle klart det om jeg hadde prøvd. Kjørte touch and go, og spratt ikke vekta på kassa. Forsøk 3, 110 Følte ikke de helt store problemene med 100, så tenkte jeg skulle klemme litt til å håpe på det beste. Men denne gikk til faen, dessverre. Hadde jeg prøvd 105 istedenfor hadde nok den gått opp. Men hva er forskjellen på 100 og 105 liksom ? Gadd ikke prøve mer etter bommen på 110, føler meg trygg på at 105 går nå. Men det får vente. Er bare veldig fornøyd med endelig å komme meg over "100-kneika". Hadde stått stille lenge rundt (estimert) 90-95 før jeg begynte med sheiko. Oppsummering av resultater Bøy før sheiko: 95 (realistisk estimert) Bøy etter sheiko: 125 Økning i bøy: 30 kg! Benk før sheiko: 95 (realistisk estimat, mulig at det var 5 kg for høyt) Benk etter sheiko:100 (var trolig god for 105) Økning i benk: 5 kg Konklusjon før markløft Utrolig godt fornøyd med økningen i bøy. 30 kg på en måned må kunne sies å være bra, selv for en nybegynner i øvelsen, som jeg er. Er godt fornøyd med benken også, selv om jeg bommet på 110. Her ville jeg egentlig bare endelig komme meg over 100, og når det gikk såpass lett, så kan jeg ikke klage. Når jeg i tillegg "vet" at 105 sitter inne, så blir det jo enda litt morsommere. Sheiko har vært 4 harde uker, spesielt i benk. I bøy og mark klarte jeg i større grad å vende meg til vektene, og volumet er ikke fullt så brutalt der heller. Men når resultatene er såpass bra som de er, kan man jo ikke akkurat klage. Kommer garrantert til å kjøre dette sheikoprogrammet minst en gang til. Trolig rundt januar, neste år. Endret 8. oktober 2007 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 da var jeg solgt, sheiko om et par uker Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Der var markløftinga unnagjort. Veldig fornøyd også med den. Økte fra 135 til 160 kg. Hadde muligens 5-10 kg til inne, men følte meg fornøyd med 160 i dag egentlig.Summert opp så har jeg da altså gjort følgende økninger: Bøy 95 - 125 (+ 30 kg) Benk 95 - 100 (+ 5 kg) Mark 135 - 160 (+ 25 kg) Total økning: 60 kg Veldig fornøyd med resultatene nå. Tror i tillegg at jeg hadde ca 5 kg mer inne i alle øvelsene også. Angrer ikke på at jeg prøvde dette programmet for å si det sånn da var jeg solgt, sheiko om et par uker Lykke til Endret 11. oktober 2007 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Endre Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Veldig bra økninger, skjønt det er tydelig at det ikke bare er reine styrkeøkninger i bøy og mark. Regner med at du bare har tatt noen få sett i uka med bøy og mark før, da er det svært mye å tjene på Sheiko-volum. Endret 11. oktober 2007 av Endre Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Veldig bra økninger, skjønt det er tydelig at det ikke bare er reine styrkeøkninger i bøy og mark. Regner med at du bare har tatt noen få sett i uka med bøy og mark før, da er det svært mye å tjene på Sheiko-volum. Helt klart at mye av økningene ligger i teknikken, ja. Du har også helt rett i dine antagelser om treningsvolumet før sheiko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå