eb81 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hei. Jeg kjøpte meg nettopp brukt AF-S 18-70mm og det fulgte med et polafilter. På det står: "Hoya 67mm PL Philippines" Regner med at dette er et "vanlig" polafilter. Er disse beregnet for dette objektivet eller burde jeg hatt et sirkulært polariseringsfilter? Er det mye forskjell? Filteret er også dreibart og det er en hvit strek på ringen. Hvordan brukes denne? Er ikke kjent med filtere. Men er ikke disse filterene bare beregnet for utendørsbruk i sol/sterkt lys der det er mye himmel, vann og/eller ting som kan reflektere mye lys?? Correct me if im wrong... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) I enkelte situasjoner kan et lineært polariseringsfilter forvirre autofokusen, men det er sjelden. Du merker fort om det blir et problem for deg. Og jo, de er for å filtrere vekk reflektert lys, slik at bla. vann og vinduer blir gjennomsiktige, og du blir kvitt refleksjoner på biler etc. - polafilter gir også mer smell i fargene på naturbilder. Et polafilter bruker du bare når du ønsker å oppnå en effekt - det er ikke noe du har på hele tiden. Poenget med å kunne vri på filteret, er at effekten er regulerbar - fra ingenting til kraftig. Du ser virkningen i søkeren. Endret 26. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Takk for svar. Håper det ikke blir noe problem med autofokusen. Skal bli intressant å teste ut. Venter bare på kameraet, er på reperasjon, på tirsdag har det gått 4 uker dårlig av nikon å sende garantireperasjoner til utlandet! Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Brukes forresten polariseringsfilter og solblender samtidig? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Brukes forresten polariseringsfilter og solblender samtidig? 9370839[/snapback] Det kommer ann på hvilken solblender du har. Min Sigma kan ikke bruke solblender og polafilter samtidig, og det kan ikke 50mm'eren min. Kitzoomen til broderens Pentax K100D har derimot en luke under slik at man kan komme til filteret og skru på det. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Når du bruker 18-70 med polafilter kombinert med solblender, så har du to muligheter: Siden frontelementet ikke roterer ved fokusering, kan du justere polafilteret til ønsket effekt, og så feste solblenderen. Siden solblenderen er "petal" (vet ikke det norske ordet, men den er altså ikke en bøtte), så er det i prinsippet mulig å snike seg inn på siden å justere. Begge metoder er klønete. Husk at solblenderen er litt som klær - gå aldri ut uten. Du tar den bare av om du er tvunget til å bruke den interne blitzen. Endret 27. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå