Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvem har "best" billån?

frank_jarle

Anbefalte innlegg

Hei,

Står på trappen til å kjøpe en ny bil (Toyota), og lurer på hvilken bank som kan gi best betalingsvilkår og renter på et billån, har egentlig minimalt med egenkapital, men har god lønn så betaling er ikke noe problem. Har sett ut en bil til totalpris rundt 350.000kr

Har sett litt på elcon og han inntrykk av at de har tålig bra renter, men hvis det er flere hundre kr på å spare ved å velge noen ande, eventuelt bank så hadde det vært fint med tilbakemeling.

Lån: 350.000kr

Nedbetalingstid: 7år

NB: Har egentlig tenkt på et helt standard billån, har dog sett at noen tilbyr sikret billån i tillfelle sykemeldt, mistet jobb osv, men vet ikke om det er verdt å betale ekstra for dette.

Frankie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er enkelt. Ikke gjør det!

Å kjøpe bil til 350k uten egenkapital fører til at du vil betale omtrent 100k ekstra for bilen. Kjøp heller en bil til 50k og betal den ned på noen måneder. Deretter kan du legge deg opp egenkapital og kjøpe deg dyrere bil den dagen du har råd.

Regner med at du også trenger et sted å bo, og det bør du prioritere foran bil til 350k.

Lenke til kommentar

Har en bil til 80k som skal betales ut cash neste måned. Ut fra det jeg har regnet på kalulator online rundt 3-350.000kr på 7år så har jeg landet på rundt 4600-5000kr og det skal økonomien fint klare.

Etter at alle regninger og mat er betalt inkludert et nytt lån på 5000kr mnd så har jeg allikevel rundt 2-5000kr igjen etter skatt (litt avhengi av overtid eller ei).

Spørsmålet var heller hvilken av de "tusen" banker og finans institusjoner som gir en tålig bra rente. Jeg har prøvd å finne en eller annen sammenlignings side noe alla telepriser.no men jeg finner det ikke for banker/institusjoner for lån til bil. så hadde vært fint med noen erfaring.

Bor egentlig ganske greit :)

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Jeg er litt i samme posisjon, ser på bil til rundt 200000 og har ca 10-20% i egenkapital. Kan event selge en del fond jeg har for å øke egenkapitalen, men ønsker ikke det. Har egen leilighet og etter at alt månedlige kostnader(lån, osv) er betalt har jeg ca 15000kr igjen. Så å betale 5-6000kr i mndn er ikke noe problem.

Hva anbefales da? Gå i banken å ta opp lån, eller prøve seg på en av disse online(elcon osv).?

Lenke til kommentar

Godt det er flere enn meg som er i samme båt da. Skal en tur til banken nezte uke for å snakke om å innfri hele mitt gamle bil-lån smat mulighetene til å ta opp et nytt lån til 3-350.000kr, for å se hvordan jeg kommer ut av det. Vil gjerne ha et så høyt lån som mulig for jeg vet ikke hvor mye jeg får for min egen bil og vil da ha et lite buffer på dette.

Frankie

Lenke til kommentar

Billigste er å lånet på huset til kjøp av bil. Men da må man ikke gå i fellen ved å ikke legge bilens avdrag på det avdraget man har fra før. Ellers blir det fort et dyrt lån over 20 år.

Jeg fant ut at i vanlig bank så kunne billån fort bli en dyr affære, og at de som tilbudte billån (som elcon, dnb nor finans) ofte lå under de vanlige bankene.

Selv tok jeg lånet i postbanken, og i da praksis hos dnb nor finans. Pr. dags dato har de en effektiv rente på 8.96 % på vanlig billån.

Lenke til kommentar

KVTL: Takk for infoen, Nordea er nok ganske dyr i forhold til andre. skulle gjerne for min del ha valgt Elcon når jeg ser på de prisene de har, men de krever minst 25% på et 7års lån, og for den bilen vi har tenkt å kjøpe så har vi akkurat ikke nok. Hvis jeg tar det på et 5års lån som bare krever 15% så kan jeg gjøre det, men da blir det for høy innbetaling syntes jeg.

Frankie

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke ut DnB Nor Finans som også er stor på billån. Faktisk tror jeg det er Elcon og DnB som er de som er store på billåns markedet.

Dessuten får du vel 500 kr i rabatt når du søker billån på nettet hos DnB.

Lenke til kommentar

Har kontaktet DnB Nor Finans, de har ihvertfall bedre effektiv rente enn det Nordea har (bortimot 1% i forskjell for min del), pluss at Nordea for mitt vedkommende kun kan gi 5år, og vil ende på et lån nærmere 6800kr, hadde for min del forespeilet 7års lån slik at jeg kan legge penger til side til andre ting.

Ellers så skal jeg sjekke opp i Toyota Finans de har jo også mulighet til 100% finansiering.

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...