Gå til innhold

Nyeste skjermkort fra ATI og Nvidia

Myagos

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som er det nyeste og beste fra Nvidia og ATI ute nå. Jeg trenger snart å oppgradere kortet mitt, men vet ikke helt hva jeg skal velge. Hvis noen allerede vet litt mer om meg om hva som flyter best hadde det vært hyggelig med litt innsyn og råd.

Hadde også vært interessert i å vite når de neste generasjonskortene kommer på markede. Er det smartest å vente?

Kortet mitt er ganske gammelt og flyter ganske dårlig på nyere spill, det har heller ikke shader 3.0 som er ganske dumt siden flere spill krever det for å virke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det beste akkurat no er GeForce 8800 GTS/GTX/Ultra.

nVidia har annonsert lansering av 9800 i løpet av Oktober, den serien skal ha dobbel ytelse i forhold til 8800, og kan være verdt å vente på.

9361227[/snapback]

Hvor dyre vil disse 9800 kortene være?

Lenke til kommentar

Vet vi noe om ATI når ATI har planer om å lansere sin neste generasjon av skjermkort, det vil si de skjermkortene som skal konkurrere med 9800 serien til Nvidia.

Det virker på meg som om ATI er på hæla vis a vis Nvidia. De kom med sitt HD2900GT 6 måneder etter Nvidias 8800 serie og kortet ytet ikke bedre enn 8800GTS.

Hva skal ATI gjøre når 9800 serien dukker opp? Da er jo plutselig deres flaggskip HD2900XT en sinke (mindre enn 50% ytelse av 9800 kortene til Nvidia). Hvorfor kjøpe HD2900XT til 3000 når man får 9800GTS til kun noen hundrelapper mer. Så ATI trenger sin nye generasjon kort på banen raskt.

Lenke til kommentar

Ryktene går i RV670 som er en R600 (HD 2900) med høyere klokkehastighet, DX10.1, PCIe2.0 på 55nm og halve minnebussbredden (256bit). Det går også rykter om et high-end kort med 2 slike brikker i Crossfire. Ventes til slutten av året, begynnelsen av 2008.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Ryktene går i RV670 som er en R600 (HD 2900) med høyere klokkehastighet, DX10.1, PCIe2.0 på 55nm og halve minnebussbredden (256bit). Det går også rykter om et high-end kort med 2 slike brikker i Crossfire. Ventes til slutten av året, begynnelsen av 2008.

9363655[/snapback]

Neste generasjon fra AMD/ATi er R700, den er vel foreløpig planlagt 2. halvdel i 2008

Lenke til kommentar
Neste generasjon fra AMD/ATi er R700, den er vel foreløpig planlagt 2. halvdel i 2008

9367397[/snapback]

Det betyr ikke at dem ikke vil ha et nytt high-end kort innen den tid. Med en eventuelt 2xRV670 Gemini lignende kort med tweaks/optimaliseringer i R6xx arkitekturen (krysse fingrene for ROP MSAA resolve) og innen den tid yttligere driver forbedringer er det håp for at AMD klarer å henge nogenlunde med.

Lenke til kommentar
[Det betyr ikke at dem ikke vil ha et nytt high-end kort innen den tid. Med en eventuelt 2xRV670 Gemini lignende kort med tweaks/optimaliseringer i R6xx arkitekturen (krysse fingrene for ROP MSAA resolve) og innen den tid yttligere driver forbedringer er det håp for at AMD klarer å henge nogenlunde med.

9370727[/snapback]

Selvsagt... Hvor effektiv 2xRV670 blir vet jeg ikke.

På high-end (1 brikke mot 1 brikke) mot nVidia sin G9x-brikke. Tror jeg ut i fra det jeg har av info nå ikke at de har en sjanse. Mulig 2xRV680 kan konkurrere med nVidia sine single-chip high-end kort, men der har man jo også muligheter til SLI.

Men er optimistisk på AMD sine vegne at 55nm gjør at de iallefall kan konkurrere bra på pris med GTS modellen, noe ala hva de gjør med R600 nå.

Ellers håper jeg også at AMD kommer med et skikkelig API for GGPU, noe ala nVidia sitt CUDA API. Håper også at Linux-driver situasjonen forbedrer seg. Er avhengig av begge deler på jobben.

Lenke til kommentar
På high-end (1 brikke mot 1 brikke) mot nVidia sin G9x-brikke. Tror jeg ut i fra det jeg har av info nå ikke at de har en sjanse. Mulig 2xRV680 kan konkurrere med nVidia sine single-chip high-end kort, men der har man jo også muligheter til SLI.

Det er også snakk om en ny generasjon Crossfire med RV670, så hvem vet.. 2x2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...