Ozelot Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 ...hvis jeg bruker en 12V-220V omformer? Er det 1100 Watt? Eller 60 Watt? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Sigarettenneruttaket er som regel sikret med enten 10 eller 16 amper. Det vil si at 10*12= 120W og 16*12= 184W Derfor er større invertere bare levert med batteriklyper.. Men de minste leveres med sigarett tenner plugg.. ofte opp til 150W.. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 120W er faktisk maks, går du over det så risikerer du at pluggen kan smelte, har sett flere som har montert sigarett tenner plugg på store kjølebokser som de skulle ha i bagasjerommet, da snakker vi godt over 200w og de smeltet etter en kort stund. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 .. for ikke å snakke om det enorme spenningsfallet som oppstår i plugen og i ledningene. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Dvs. at jeg ikke kan bruke min 300 watts omformer ( 12v-->220v ) om jeg virkelig går inn for å bruke alle wattene omformeren kan omforme? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Du klarer det ikke uansett. Spenningsfallet i ledningene, sikringen og pluggen blir så stort at inverteren vil kutte pga. for lav spenning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Her kan du ikke bruke tenneren. Du må legge opp en ny (passe tykk) kabel fra batteriet med + til omformeren, og en like tykk kabel fra omformer til jord (chassis). 300W blir ca 25 A, og du bør da bruke MINIMUM 6 kv kabel, helst 10. Husk å sikre med passende sikring ved batteriet. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Da får jeg dra hjem og måle litt. Har brukt den sammen med en laptolader og en mobillader(230 volt begge to) så jeg har vel kanskje vært litt heldig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) En mobillader kan du bare se helt bortifra. Den henter så liten effekt at det er ikke merkbart uansett. Laptopladere bruker ofte under normal drift å hente ca. 20W, så er ikke så veldig mye der heller. De fleste er maks 90W og da er det full lading (helt tomt batteri) + maks belastning av maskinen samtidig, og da skal det enda være en viss margin igjen før den når 90W (som aldri skal skje). Endret 27. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hvis du skal legge opp ny krets så ha sikring nærmest mulig batteriet. Var borti en bilbrann forrige uke. Det startet visst pga et stereoanlegg. Han karen som eide bilen fikk ikke noe igjen på forsikringen. Forsikringsselskapet mente sikringsboksen satt for langt unna batteriet. Vet ikke hvilket selskap det var, men de sa max 20cm med ledning før sikring på ettermontert utstyr. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Enkelt forklart så fungerer det slik at på en bil har man lav spenning(volt) men har høy strøm(ampere). Dettte gjør at man må opp med ledningstykkelsen(m2). Hvis ledningene er for tynne til den strømmen den skal levere så blir det varmgang i ledningen pga at det er for mye motstand i ledningen. Se bare på høyspentledninger, der går man opp i spenning og overfører med forholdsvis tynne ledninger for så å transformere spenningen ned igjen før levering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå