Gå til innhold

Hvor mange filmer har du stemt på (IMDb)

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri brukt imdb til å stemme aktivt, så har kun 272 stemmer hvor av 21 er 10'ere. 272 er vel et relativt lavt tall når man har brukt siden aktivt i en 8-9 år :)

Men prøver å lire av meg en stemme på en film jeg har sett hvis er inne å sjekker noe...

Lenke til kommentar

Kun om jeg blir forelsket i en film jeg gir den 10. Må stort sett eventyr til. 9'erne er mine terningkast 6. De fleste filmene er i rangeringen 3-8. Det må ekstraordinære ting til for at jeg gir 1 eller 10, det må enten hat eller kjærlighet til. Og endel tilfeldigheter.

Haremet mitt består av:

12 Angry Men (1957)

Die Hard (1988)

Dumb & Dumber (1994)

Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le (2001)

Forrest Gump (1994)

Indiana Jones and the Last Crusade (1989)

The Princess Bride (1987)

Raiders of the Lost Ark (1981)

Star Wars (1977)

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)

Superman (1978)

Transformers (2007)

Den eneste 1'eren jeg har i listen er Captain America.

Nå har jeg vært lite flink til å gi stemmer på IMDB, teller litt over 600. Er mer tilfeldigheter, får vel ta meg en gjennomgang og få lagt til alle de som mangler. Skulle gjerne hatt en "quick rate" funksjon a la den som er på Facebook. Der rangerte jeg over 1800 filmer i løpet av et par timer.

Lenke til kommentar
Dessuten er det jo interessant å se hvordan andre mennesker stemmer og hva slags kriterier som ligger i grunn når de vurderer filmer. Feks. ser jeg at han har gitt alle tre MI-filmene 10'ere, altså scoren perfekt. Jeg er en stor MI-fanboy og har sett Ethan Hunt i aksjon der maaange ganger. Likevel har gitt at alle filmene 7'ere. Bare viser litt hvor forskjellige vi er.

9364368[/snapback]

Jeg var en stor Mission: Impossible-fanboy når jeg var mindre. Den første er den aller første filmen jeg kan huske at jeg virkelig likte, og den andre så jeg på den tiden når jeg begynte å oppdage cinematografi og liknende, og det var en x-faktor ved filmen som grep meg. Mission: Impossible 3 er en av de 5 beste actionfilmene jeg har sett.

Jeg har en tendens til å leve meg ekstremt inn i filmer, så det at jeg har mange 10er-filmer er ikke rart. Jeg gir en film en 10er hvis jeg føler på meg at den er en 10er, enten det er opplevelsen eller den filmatiske kvaliteten. Hvis du ser på noen av anmeldelsene mine på Youtube får du et inntrykk av hvordan jeg vurderer filmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skulle gjerne hatt en "quick rate" funksjon a la den som er på Facebook. Der rangerte jeg over 1800 filmer i løpet av et par timer.

9365021[/snapback]

Bruk weekly ballot da, n00b :cool:

Hehe.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne hatt en "quick rate" funksjon a la den som er på Facebook. Der rangerte jeg over 1800 filmer i løpet av et par timer.

9365021[/snapback]

Bruk weekly ballot da, n00b :cool:

Hehe.

9365088[/snapback]

Ikke dumt :thumbup:

Har jo stemt på 120 filmer på kort tid, kanskje slutte nå hadde tenkt å se en film får jeg må hive meg i bingen...

Lenke til kommentar
Jeg var en stor Mission: Impossible-fanboy når jeg var mindre. Den første er den aller første filmen jeg kan huske at jeg virkelig likte, og den andre så jeg på den tiden når jeg begynte å oppdage cinematografi og liknende, og det var en x-faktor ved filmen som grep meg. Mission: Impossible 3 er en av de 5 beste actionfilmene jeg har sett.

9365049[/snapback]

Jeg digger som sagt MI-filmene, men det er ikke til å skjule at alle har åpenbare svakheter som i mine øyne ikke kan forsvare en 10'er rating. Jeg er enig med Dotten når det kommer til 10'ere: De skal kun brukes når du virkelig blir forelsket i en film. Og forelskelser skjer desverre ikke ofte.

Lenke til kommentar
Og forelskelser skjer desverre ikke ofte.

9366450[/snapback]

Jepp. Og ei er det heller bygget på særlig rasjonalisme. Å si til en person at "det er helt tåpelig av deg å gi den filmen toppkarakter" er for meg like bak mål som å si til en mann at "det er helt tåpelig av deg å gifte deg med den kvinnen".

Kjærlighet er aldri rasjonell. En anmelder som setter den til siden og kun kaster terningen med rå kynisme, hvor filmen analyseres i hjel, burde sparkes.

If you don't love the game, quit playing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kjærlighet er aldri rasjonell. En anmelder som setter den til siden og kun kaster terningen med rå kynisme, hvor filmen analyseres i hjel, burde sparkes.

9366518[/snapback]

Tull og tøys. Analyser is teh key. Anmelder som gjør det motsatte derimot, typer som Arild Abrahamsen, de burde skifte fil. Å skrive en anmeldelse utelukkende basert på følelser blir litt - nei veldig - feil.

Lenke til kommentar

Når jeg liker en film, så liker jeg den for opplevelsen, ikke på grunn av enkeltdelene. En anmelder som analyserer en film til døde er ikke en god filmseer, og ikke en person jeg ville stolt på når det gjaldt film. Opplevelsen er summen av delene, for alt en film er laget for er å påvirke deg på en nesten instinktiv måte, og når man distanserer seg fra filmen glipper alt det, og man har mistet helt poenget med film.

Lenke til kommentar

Å bryte en film ned er å fjerne x-faktoren som ikke kan analyseres, og det er den som gjør filmen spesiell. Det har ingenting å si om skuespillet ikke er bunnsolid eller om det filmatiske er fullstendig basic (Festen), bare den lille sjarmen er der - og den kan ikke analyseres mer enn kjærlighet kan.

Lenke til kommentar

9366518[/snapback]

Tull og tøys. Analyser is teh key. Anmelder som gjør det motsatte derimot, typer som Arild Abrahamsen, de burde skifte fil. Å skrive en anmeldelse utelukkende basert på følelser blir litt - nei veldig - feil.

9367047[/snapback]

Film handler om følelser. Hvordan kan man si man er lidenskapelig filmelsker om man ikke er villig til å forelske seg i en film? Det er for ordens skyld ikke snakk om "utelukkende".

En anmeldelse uten lidenskap er null verdt. En film man ikke kan like lidenskapelig er ikke verdig en toppkarakter. Eksempelvis er Kill Bill terningkast 1 om jeg skulle tatt den kyniske linjen. Det samme går vel for Star Wars.

En anmelder som ikke tar hensyn til hvilken følelser en film kan vekke (eksempelvis Oldboy og Kill Bill innen hevn, Amelie innen kjærlighet osv) har ingen ting å si om en film. Absolutt ingenting. Jeg vil vite om en film har potensiale til å få meg til å gråte, le, hate eller forelske meg. Filmer som makter slike ting, det er de virkelige perlene. Det er følelser jeg er ute etter når jeg ser film, hva er det du er ute etter?

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...