Gå til innhold

Tyning av RAM, PC6400?

Anbefalte innlegg

Det finnes nok noen tråder om akkurat dette, men jeg rotet rundt i søk i en halvtime uten å finne akkurat det jeg var på jakt etter, ...så:

Skal handle nytt minne med lavere latency til en av maskinene her. Har funnet et DDR2 PC6400 med CL4 (Geil Black Dragon 4x1gb) etcetcetc. Dette skal kjøres på:

- Striker Extreme, 1333mhz fsb

- QX6850 @ 4x 3,3ghz - multiplier på 10 altså...

Hovedkortet støtter ikke mer enn PC6400, men vet at f.eks. PC8000 passer da slikt er bakoverkopatibelt. Dersom jeg skal OC 'hele' maskinen og ikke bare CPU - ...har det noen hensikt å kjøpe PC8000? Eller bør jeg bare gå for en PC6400...?

Hadde vært så greit om RAM'en også hang med i svingene:)

Endret av kristovs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første å være klar over er at økt hastighet på minne gir relativt liten effekt på Core 2 Duo, denne artikkelen i X-bit labs anbefales å lese, ikke minst konklusjonene. Noe effekt er det, men typisk bare noen få % i ytelsesøkning. Samme gjelder forskjell i timings, forskjellen fra CL5 til CL4 gir 0 - 4 % i bedre ytelse.

Dermed er spørmålet om å velge PC6400 eller PC8500 i stor grad et spørsmål om prisforskjeller, og i hvilken grad man har tenkt å klokke. I en del tilfeller, som f.eks ved Crucial BallistiX, er sannsynligvis forskjellen mellom PC6400 CL4 brikkene og PC8500 CL5 brikkene små, noe også prisforskjellen tyder på. Hadde vært interessant å se en direkte test mellom disse. Realiteten er at man kan ta høyere pris for en brikke som det står PC8500 på selv om innmaten er identisk.

Jeg vil ikke dermed si at ikke kjøp PC8500 brikker eller kjøp PC6400 brikker. Det er faktisk viktigere å prøve å finne fram til minnebrikker som bruker overklokkevennlige chips. Noe BallistiX er vel kjent for. Et annet viktig element er hvor krevende brikkene er på volten for å få ut stramme timings og god hastighet. Noen krever volt som mange HK har problemer med å gi, mens andre er ikke fullt så kravstore.

Prisforskjellen mellom PC6400 og PC8500 vil uansett være ca 1000 kr eller mer for 4 GB.

Men når man har "kastet" bort penger på en QX6850 (pris/ytelse, dvs 20% bedre ytelse til 4 ganger pris), kan man like gjerne kjøpe det råeste, så da går man vel for OCZ PC2-9200 Reaper eller Corsair XMS2 Dominator DDR2-1150.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Var akkurat det jeg lurte på! Sitter med noen PC6400 nå som nekter å være med på stort annet enn multiplier-OC. Disse sendes nuh videre nedover i rekkene...

Endte opp med BallistiX'ene på PC8500. Tror det skal holde for mitt bruk, selv om de selvfølgelig var fristende de du nevnte Bolson. Vil videre nevne at dersom man jobber med programmer som krever litt cpu, er ikke egentlig 7K store summen å betale for litt ytelse... Men forsåvidt enig tankegangen din.

Krstjn

Endret av kristovs
Lenke til kommentar

Ikke meningen å rippe opp i gamle tråder, men:

Jeg fikk det nye minnet i dag & har prøvd litt ulike kombinasjoner av FSB vs RAM hastigheter...

Fortsatt oppsettet:

- QX6850

- Nå: Ballistix 1066mhz 4x1gb, 2,2 V

- Asus Striker (tok bios'en på striker extreme'n...)

- Thermalright ULTRA120 Extreme kjøler...

Klarer greit å tune opp prosessoren med multiplier. Men når jeg stiller FSB, kræsjer denne dersom Unlinked FSB står høyere 1370 (fremfor 1333) & minnet på 800 (standard). Dvs minnet kan ikke økes i det hele tatt.

Kan kjøre noe som heter SLI-mode på minnet, hvor jeg oppnår 1066mhz på RAM, men da får jeg ikke kjøre med FSB på 1370 lenger. Den kræsjer på all FSB som er større enn standard 1333. Multiplier = 10 by the way.

Har forsøkt med ulike kombinasjoner av VCore & spenning til minnet. Men ser ikke ut til å finne noen gunstig kombinasjon.

Skulle gjerne kjørt følgende: FSB: 1370, multiplier: 10 --> 3425ghz og med RAM: 1066Mhz. Finnes det noen måte å gjøre dette på? Begge innstillingene kan som nevnt kjøres slik hver for seg uten problemer... (Dvs. enten FSB ELLER RAM)

Takker for input:)

Krstjn

post-134216-1188417864_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ut fra bildet kjører du rammen din på 1066, med DRAM:FSB 8:5 ratio.

Husk at Everest og Cpu-z oppgir hastigheten på rammen i single, mens brikkene er oppgitt i dual (hvorav navnet DDR).

Hadde du kjørt synkront hadde rammen blitt oppgitt med 333 Mhz. Synkront kan du faktisk klokke helt til FSB på 533 Mhz, om kortet og resten følger med.

Hadde jeg tatt samme bildet hadde DRAM:FSB hos meg vært 3:2, Memory 400 og FSB 266.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

hmm... er egentlig det som er problemet. Får ikke til å klokke synkront i det hele tatt... Får faktisk ikke til en 5% overclock engang på ram & cpu før saken stopper opp. Men hver for seg kan de klokkes så det griner...

Er enig det du sier at rammen egentlig er på 533 (1066/2) pga ddr. Men HK støtter jo egentlig bare 400 (800/2), og det er muligens der begrensningen ligger. Når jeg får til 1066, så kommer det at RAM'en kan kjøres i SLI. Funker ikke ellers. Ikke engang på 405 (810/2).

Lenke til kommentar

Hei kristovs.

Ja du har ikke det beste hovedkortet nå det gjelder quad-fsb.

Dette er kjent problem(he nei alle har ikke hørt om det)

Du kommer ikke noe særlig lengere enn 350fsb.

Dette kan være vanskelig og få stabilt.

P.G.A GLT REF VOLT.

Det er en mod for dette.

Det er ikke noe lett mod.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=145524

Evga har fixet det på dine 680i med og gi ut rev a1 kort.

Så viss du ikke skal bytte hovedkort.

Kan jeg sette opp et bios oppsett for deg.

Det er ikke noe problem og få høy ghz(kan prøve si 3.4ghz eller 3.6ghz)

For og se på temp.

Det er bare ikke og gå for høyt på FSB.

Nå har du ulåst muliper så vi kan bruke 11.

Ikke tenk på forhold cpu-minne kjør unlink.

Sli ready skal være disable(bare surr har ikke noe med ytelse og gjøre)

Kortet velger da dividers auto.

Sett 2.0v på minnet går nok greit på det stock.

680i trenger ikke høy volt til minne.

Kjør noen runder her.

http://www.memtest.org/#downiso

Ja kan jo se litt på det jeg kjører.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...ge=en-us&page=2

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Takk for innspill Snippsat!

Leste en del tester av HK'et før jeg kjøpte dem & de fikk jo grisebra kritikk. Litt dårlig at ikke en sånn brøler kom med i testen, heh... Den fix'en du kom med så litt avansert ut. Er ikke så interessert i å brenne HK & disker og slikt;)

Får fint skrudd opp til 3,4 og 3,6 ghz som sagt. Blir noget varmt, da everest viser 49 grader idle ved 26 grader romtemp på 3,4 - og 52 grader idle på 3,6. Mulig jeg handlet litt liten vifte til kjøleren min. Prøvde å få noe stillegående, så gikk for en på 1200 rpm.

(EDIT: Fikk den ned i 45 grader ide på 3,42ghz ved å skru ned VCore...)

Får ikke skrudd opp FSB til mer enn 1370 (1370 / 4) som nevnt. Om du hadde en lur løsning til meg, så er det bare å skrike til:)

Det oppsettet du har for QX6700'en tenkte jeg å følge når jeg får ordentlig kjøler til QX6700-maskina mi. Men har vel samme problemet med HK der tipper jeg. Er Striker Extreme det også...

velvel, takker for innspill:)

Krstjn

Endret av kristovs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...