Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte av clutch i vw caravelle

Knutover

Anbefalte innlegg

Hei, vi er en gjeng på fem personer i oslo som planlegger russebil, bilen vi har fått tak i er en vw caravelle. Det er et problem, vi må skifte clutch. Om dette skal gjøres på et verksted, hvor er det da lurt å se, hvem er billige, men gjør en god jobb?

Vi må også ta ut to seter fordi bilen er registrert som minibuss. Hvor vanskelig er dette å gjøre på egenhånd? Og hva må gjøres for å få den godkjent og registrert som personbil?

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var med å skiftet clutch på russebilen til en kamerat. Det var en ca 1990 2.1 bensin. Ingen av oss har noen erfaring med biler, men det gikk helt fint. Vi brukte et par dager, en garasje, noen akselbukker, to jekker og ganske enkelt verktøy. Ny clutch kostet ca 3200 kr. Hva det ville kostet på verksted vet jeg ikke.

Denne var registrert som varebil med 3 seter, og de satte inn 6 seter til, og omregistrerte den til personbil, og dette gikk helt greit. Det må jo være lettere å få den registrert med færre seter.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke åssen caravelle det er, men regner med at det er en T2 siden jeg ikke har sett noe nyere som russebiler enda.

Disse bilene blir kalt langporsche, regner derfor med at det er som på en gammal porche og vw boble...

Girkassa skal sitte igjen og man tar ut motoren, tror det skal være enkelt. Giroverføringene er hakket værre og justere.. klø seg i huet opplegg.. tror man slipper og røre dem. det sitter foran under spaken. Kjøp rep. håndbok hvis dere skal gjøre det selv. er litt spes og lufte dem etterpå.

Hvis det er nyere caravelle så ikke gjør det selv...

Rekorden min på boble er 19min :thumbup:

Setene er vel bare og pelle ut og vise bilen på biltilsynet.

Lenke til kommentar

*kremt* Det finnes da både T3'er og T4'er som russebiler i dag, T3 er antagelig den vanligste, tenker da på 80-talls versjonen. Mulig du bare tenkte litt feil der, T1 og T2 er de typiske "hippievognene", der T1 er de aller eldste, med splitvindu foran. Sjekk ut http://www.vwbus.no/forum/ om du er i tvil...

Beklager den lille digresjonen, men det er nok mer sannsynlig det er T3 det er snakk om, er vel den mest brukte VW russebilen per i dag. Kan jo tipse om å sjekke ut forumet jeg linka til her, mange dyktige folk som sikkert vet mye mer om akkurat denne bilen og kostnader...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...