Moldarin Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Hei, Har sett på forskjellige DAB‐radioer på nettet idag. Desverre har de aller fleste radioene jeg har sett på to fellestrekk: De er veldig stygge De er styggelig dyre Kan noen anbefalle en fornuftig radio? God lyd skader absolutt ikke! Opprinnelig postet hos Linux1. Endret 29. august 2007 av Moldarin Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hvorfor skal du ha DAB? Den DAB standaren som er i Norge er vel bevist dårligere enn FM båndet!? Hvor mye penger har du tenkt til å bruke? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hvorfor skal du ha DAB?Den DAB standaren som er i Norge er vel bevist dårligere enn FM båndet!? 9363081[/snapback] Kjenner du noen som lytter like kritisk til radioen som en CD eller vinylplate? Det gjør ikke jeg. Kvalitetsforskjellen er der sikkert, men ikke kom å si at du hører det ved normal radiolytting, som er greit å ha som bakgrunnsstøy når en arbeider eller leser avisen, kjører bil, you name it. Lenke til kommentar
wikket Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hvorfor skal du ha DAB?Den DAB standaren som er i Norge er vel bevist dårligere enn FM båndet!? Hvor mye penger har du tenkt til å bruke? 9363081[/snapback] Dårligere? Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Fordelen: Hvis du får signal, så får du perfekt lyd i den kvaliteten som sendes. Du får ekstra info fra radiokanalene, og det blir plass til fler radiokanaler. DAB er trolig også fremtiden. Ulempen: Nettet er foreløbig ikke så godt utbygget i.e ikke forvent å få dekning om du bor "usentralt". DAB krever "MYE" mer strøm, da du trenger decoding etc, i.e i en evt bærbar spiller vil batteritiden synke drastisk. I UK vurderes det også å bytte DAB standard fra v1 til v2, og om DAB`en du kjøper i dag vil være i stand til å benytte seg av eventuelle nye standarder som kommer er uvisst. Så muligens er det borkastede penger. Perfekt DAB < perfekt FM, men på den andre siden, hvor ofte får man perfekt FM? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) DAB er trolig også fremtiden. 9363505[/snapback] Det sier jeg ikke noe i mot, men Norge har innført enn dåligere DAB standar enn det feks Sverige har. Kvaliteten på digitalt komprimert lyd avhenger av hvor stor mye båndbredde kringkasteren velger å tildele radiokanalen. For MP2 regnes 160 kbit/s som et gjennomsnitts-krav for å matche FM-lyd, mens 192 kb/s vil gi bedre lyd en FM, og anbefales for krevende musikk. btw: det er MP2 standaren som brukes på DAB-båndet i Norge Endret 26. august 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) DAB er trolig også fremtiden. 9363505[/snapback] Det sier jeg ikke noe i mot, men Norge har innført enn dåligere DAB standar enn det feks Sverige har. Kvaliteten på digitalt komprimert lyd avhenger av hvor stor mye båndbredde kringkasteren velger å tildele radiokanalen. For MP2 regnes 160 kbit/s som et gjennomsnitts-krav for å matche FM-lyd, mens 192 kb/s vil gi bedre lyd en FM, og anbefales for krevende musikk. btw: det er MP2 standaren som brukes på DAB-båndet i Norge 9367432[/snapback] Ekspertene har målt seg fram til at en så god FM-sending som mulig tilsvarer i digitale kbps ca 7-800 kpbs i lydkvalitet. Så kan man sikkert fortsette å diskutere til en blir blå om noen er i stand til å høre forskjell på 700-og 160....Jeg er ikke i tvil ,men den diskusjonen orker jeg ikke flagge nå.Forresten er det eneste analoge igjen av FM-båndet..akkurat FM-båndet.Eneste muligheten er om du skulle dumpe over en direktesendt konsert el.på en kanal som du får inn klart.Da skulle kvalitetsforskjellen på FM og DAB dukke opp ganske klart! En pen DAB?Det er få,men jeg holder kanskje en liten knapp på Tivoli-utgaven. Er du ikke spesiellt kritisk til lydkvalitet kan du jo kjøpe den Tivolien som har mulighet for både FM og DAB.Tror kanskje den til og med har en linjeutgang...? Mvh Rune Endret 28. august 2007 av ulfsn Lenke til kommentar
Moldarin Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Jeg fant, jeg fant!! :-D Revo Pico+ (⋍ 1800 NOK) Er litt usikker på lydkvaliteten, men 2000 NOK burde da tilsi at den burde være god? >:-o Desvere bare tilgjengelig i Storbritania. Oppdatering: Tusen takk til Sesamsøk og deres resultater. (Til og med en offisiel nettside for Revo. Google kan gå å bite seg i ræva.) NB: Jeg fikk aldri epostvarsler fra denne tråden. Har sjekket at det var påskrudd og epostadressen er korrekt. Hvorfor får jeg ikke varsler? Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Du kan jo alltids ta en titt på Argon DAB 2, har denne selv og er kjempefornøyd. God lyd, pent design og veldig enkel og bruke. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå