Gå til innhold

Installere Harddisk???


ooddbb

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en Western Digital Caviar Special Edition 8mb cache 120gb harddisk. Driv å prøver å få installert den, men maskinen finner ikke harddisken. Eg koblett den inn på den siste IDE kontakten. Har prøvd å flyttet på den hvite buffertingen bak på harddisken også, men det hjelper ingen ting. Det eneste som har skjedd er att maskinen ikke har funnet musen og att dvd-spilleren ikke funker noen ganger (ettersom hvor den hvite tingen bak på harddisken sitter). Hva er galt????????????????????????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, for det første, det holder med _et_ "?" tegn.

for det andre kan du ikke bare sette den jumperen der det passer deg, den må stå slik at den passer sammen med de andre enhetene på kablen.

om du har satt den nye disken på samme kabel som systemdisken din er på skal jumperen mest sannsynelig stå på Slave (SL).

men du vil uansett ikke få brukt den i windows før den er partisjonert og formatert, dette gjør du via fdisk eller partiton magic (var det riktig stavet folkens?).

Lenke til kommentar

først må du opprette en priminer dos partisjon, deretter skriver du format x: i dos. (der x er starsjonbokstaven for den nye harddisken din)

for å være sikker på at du ikke formaterer feil disk anbefaler jeg at du kobler fra alle andre disker før du formaterer den nye i dos. er flere som har greid å formatere feil harddisker, ofte fordi de innimellom heter noe annet i dos en i windows...

Lenke til kommentar

Stratos: Eg har ikke Xp, bruker windows 98.

 

Eg akkurat installert Partision Magic 7.0, men hvordan formaterer eg en disk som maskinen ikke finner?

 

Jannis-15: Kan du forkalre litt bedre (steg for steg)? Har aldri gjort dette før så eg sliter litt. Hvordan oppretter eg en priminer dos partisjon? Må ikke maskinen finne harddisken først?

Lenke til kommentar

Når eg startet den opp nå så virket det som att maskinen hadde funnet den. I bios så stod det wd elller western digital og når eg kom inn i windows så kom det opp en boks med blå tidslinje i, det sto noen med søker etter driverinformasjon eller noe. Men eg finner ikke harddisken i min datamaskin. Hva skal eg gjøre??

 

HJELP!!!

Lenke til kommentar

Hvis vi antar at harddisken er montert riktig!

 

1. Lag en Windows 98 oppstart-diskett: Kontrollpanel / legg til og fjern programmer / "litt usikker på resten"..

2. boot på disketten.

3. skriv "fdisk" og trykk enter (uten apostrofer).

4. velg 5 (velg harddisk). Da bør du se dine 2 harddisker. velg den nye disken.

5. trykk 1 - Opprett dos partisjon (tror jeg det står).

6. trykk 1 - opprett primær dos partisjon.

7. når den er ferdig med operasjonen kan du starte Windows igjen.

8. formater den nye partisjonen fra Windows menyen..

 

Forresten ta en titt her før du fortsetter: http://www.cybertechhelp.com/html/tutorial...orial.php?id=37

 

Håper du ble noe klokere av dette :)

Lenke til kommentar

Mange gode råd her, men hvorfor ikke gjøre det enkelt?

 

På hjemmesida til Western Digital, www.wdc.com, så finnes det et verktøy som kan brukes nettopp til dette formål.

 

Via denne linken:

 

http://support.wdc.com/download/#dlgtools

 

Last ned Data Lifeguard v10.0, og kjør programmet. En bootbar EZ-install diskett blir laget.

 

Restart maskina, og følg anvisningene.

 

Enklere kan det stort sett ikke gjøres :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...