Rivers Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hvorfor i balleskogen er det ikke lov å ta bilder på konserter for vanlige mennesker? Er man fotointressert så er det jævlig kjipt å ikke kunne ta med kamera på enkelte konserter. De prisene man betaler for å komme inn er såpass stive at man ikke bare bure kunne ta bilder, men også få møte artistene. Er det disse maktgale, pengekåte, paranoide og umennesklige selskapssjefene igjen? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det er fordi artister av en viss størrelse ønsker å godkjenne så mange bilder som mulig før de publiseres. I Norge var det helt uvanlig frem til Aha sin konsert i 1986, tror jeg det var. Lenke til kommentar
spaakh Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 En ting er at artistene som PMnormal sier ofte ønsker å ha en finger med i spillet med hvilke bilder som blir offentliggjort og hvor. En annen er noe du vil oppdage om du står og ser mot publikum under en konsert. Når flere hundre mennesker driver og blitser deg i ansiktet blir det mildt sagt ubehagelig. Kontakter er fint for å få en fot innenfor div arrangement. start lavt. mindre ukjente band vil kanskje synes det er kult om noen vil komme å ta bilder av dem. mindre kjente band spiller kanskje plutselig oppvarming for mer kjente band... Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 En ting er at artistene som PMnormal sier ofte ønsker å ha en finger med i spillet med hvilke bilder som blir offentliggjort og hvor. En annen er noe du vil oppdage om du står og ser mot publikum under en konsert. Når flere hundre mennesker driver og blitser deg i ansiktet blir det mildt sagt ubehagelig. 9363565[/snapback] Men så kommer også blitsingen fra kompaktkamera betjent av folk som ikke skjønner at blitsen ikke rekker lenger enn noen få meter :-\ Føler nesten at bildene til pressefotografene burde ligge på internett for fri nedlastning og bruk, men det er jo ikke noe spesielt moro å jobbe med et bilde du ikke har tatt selv. Ikke akkurat en konsert, men under Baderock festivalen så var det forbudt med speilrefleks, de med pressekort og akredittering kunne ta bilder under de tre første sangene til hver artist mens kompaktkamera blandt publikum var tillatt under hele konserten Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Man kan jo satse på en god superzoom med antishake, evt gode egenskaper på høy iso i tillegg. Har ikke Fuji noen modeller med antishake på gang? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jeg har selv blitt "diskriminert" på grunn av at jeg hadde speilrefleks. Var på en ahakonsert i Amsterdam, og ble fratatt minnekortet for jeg hadde for bra kamera. Hadde jeg hatt et mindre kamera, da hadde det vært greit. Fint jeg hadde tatt masse bilder før karen kom, og bildene hentet jeg jo bare ut fra minnekortet etter at de hadde slettet alle bildene. Lenke til kommentar
Bossanova Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg har selv blitt "diskriminert" på grunn av at jeg hadde speilrefleks. Var på en ahakonsert i Amsterdam, og ble fratatt minnekortet for jeg hadde for bra kamera. Hadde jeg hatt et mindre kamera, da hadde det vært greit. Fint jeg hadde tatt masse bilder før karen kom, og bildene hentet jeg jo bare ut fra minnekortet etter at de hadde slettet alle bildene. 9363959[/snapback] Det med forbud mot speilrefleks, men ok med kompaktkamera har blitt ganske vanlig på konserter nå. Skyldes vel at mobilkameraene tar så bra bilder at de begynner å nærme seg kompaktkameraer, og å nekte mobiltelefoner vil vel neppe være noen kjempesuksess. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Dersom man ønsker å ta bilder og selge i etterkant (dvs. man har ikke samarbeidet med, solgt bilder til, eller avtalt et oppdrag med en avis på forhånd), virker det for meg som om det blir litt 'høna og egget' for å kunne begynne å jobbe fotograf/freelans. Fordi medlemsskap i Frilansjournalistene/NJ forutsetter at man har journalistikk som hovedyrke, kan man jo ikke bli medlem der før man faktisk jobber som fotograf/journalist. (Og for min del er det ikke aktuelt å drive med dette som hovedyrke). Og hvordan kan man begynne å jobbe som fotograf/journalist dersom man ikke har pressekort eller tilknytning til en spesiell avis? Slik jeg ser det må man da være litt sleip og gi inntrykk av at man jobber som det, f.eks. si at man jobber som freelansfotograf. Men dette er muligens ikke nok for å få akkreditering på arrangementer. Dessuten føler jeg det er litt dumt å være på "oppdrag" uten å kunne si hvem oppdragsgiver er, men man må jo begynne et sted for å få noen bilder så man igjen kan få solgt de.. Noen som ser problemet og har innspill til hvordan man bør gå frem for å begynne en frelans-fotograf tilværelse? Endret 24. juli 2008 av Zamot Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Dersom man ønsker å ta bilder og selge i etterkant (dvs. man har ikke samarbeidet med, solgt bilder til, eller avtalt et oppdrag med en avis på forhånd), virker det for meg som om det blir litt 'høna og egget' for å kunne begynne å jobbe fotograf/freelans. Fordi medlemsskap i Frilansjournalistene/NJ forutsetter at man har journalistikk som hovedyrke, kan man jo ikke bli medlem der før man faktisk jobber som fotograf/journalist. (Og for min del er det ikke aktuelt å drive med dette som hovedyrke). Og det har du helt rett i. Det er en tåpelig måte å gjøre det på, men noen ganger er det slik. Og hvordan kan man begynne å jobbe som fotograf/journalist dersom man ikke har pressekort eller tilknytning til en spesiell avis? Ikke tenk på å bli fotograf, det blir du ikke, men alle aviser trenger frilansere. Ta en tur til avisen det er snakk om (er det en lokalavis går du til nyhetsredaktøren, større aviser til vaktsjefen) og tilby deg å ta en jobb om de har noe. Da gir de deg noe som er uvesentlig og som gjerne kan gå til helvete, gjør det det er det ikke så viktig. Er de happy med deg får du gjerne flere oppdrag, og så baller det på seg. Jeg begynte å frilanse i fjorsommer, i år har jeg ansvaret for alle portrettintervjuene denne sommeren. Og pressekort er så vidt jeg vet ikke noe krav for å få arbeid i en avis, jeg har uansett bare blitt spurt om pressekort en gang, og det var på en kirkekonsert i Ringsaker Kirke! Slik jeg ser det må man da være litt sleip og gi inntrykk av at man jobber som det, f.eks. si at man jobber som freelansfotograf. Men dette er muligens ikke nok for å få akkreditering på arrangementer. Avhenger av størrelsen. Dersom det er Quartfestivalen sliter du uten avis eller publikasjon i ryggen. Mindre festivaler og konserter bør ofte kunne gå så lenge du ringer arrangjør og forklarer situasjonen, og at du vil forsøke å selge saken (potensiell publisitet til dem, penger i kassa i det lange løp). Men å ha en publikasjon i ryggen er alltid en fordel. I utlandet kan du bare oversette navnet til engelsk, så høres det skamfett ut. Dessuten føler jeg det er litt dumt å være på "oppdrag" uten å kunne si hvem oppdragsgiver er, men man må jo begynne et sted for å få noen bilder så man igjen kan få solgt de.. Det er et problem med dette systemet. Noen som ser problemet og har innspill til hvordan man bør gå frem for å begynne en frelans-fotograf tilværelse? Mine har du overfor, men å satse på å være frilansfotograf er litt døfødt om du ikke er så god at du får bildesjefen til å si "WOW SATAN", eller lignende. Avisene vil ha folk som kan levere en ferdig sak, og det bør være utgangspunktet ditt. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Var på en ahakonsert i Amsterdam, og ble fratatt minnekortet for jeg hadde for bra kamera. Ser ikke helt at de har lov til å ta fra deg minnekortet. Loven i de fleste vestlige land sier at sånt er tyveri. Selv politiet i Norge har ikke lov til å ta fra deg minnekortet uten rettslig tillatelse. Lenke til kommentar
Schnellshooter Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Pressekort er (heldigvis) ikke noe hvem som helst får. Det holder ikke å kalle seg frilanser, man må kunne vise at hovedinntekten ens stammer fra journalistisk arbeid. Norsk Journalistlag, som utsteder pressekort, er blitt strengere på dette den siste tiden. Kjenner blant annet til en person som er en meget aktiv fotograf, men som ikke fikk fornyet pressekort, grunnet han har annen fast jobb ved siden av hvor han tjener mer. På en konsert eller andre arrangementer holder det for øvrig ikke å fiske opp et pressekort fra lomma, og tro at man kan valse inn. Dette må klareres på forhånd for hver enkelt journalist/fotograf. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jupp. Det er slutt på tiden da man kunne dra gratis på hockykamp med pressekort. Vel, helt slutt er det vel ikke, og de fleste små konserter vil nok gå greit. Tar ellers sjansen til å understreke det andre har sagt vdr. alkohol. Regel 1: Ikke drikk alkohol. Regel 2: Ikke drikk alkohol. Regel 3: Ikke ta i mot gratis alkohol, se forøvrig regel 1, 2 og 4. Regel 4: Ikke drikk alkohol. Narkotiske stoffer skal jeg ikke si noe om, men går ut fra at de fleste forstår at slikt er utelukket. Har selv drukket på en jobb, og da var det en pils mens resten av pressekorpset fra NRK, TV2 og Adresseavisa drakk, så da regnet jeg det som legitimt. Har også mottatt kveitemiddag og to porsjoner lasagne samt noen kaker på forskjellige jobber, men siden det var glasaker er det ikke smørning, kunne faktisk ikke skrevet noe negativt om rusfritt nyttårsball for en ungdomsskole, tur med en restaurert rutebåt eller en meninghetskaffe. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Pressekort henger høyt, og det skal de selvfølgelig. Hvis ikke fantes det en hærskare "glupinger" som tror de kan bruke det som døråpner. Det ser ut for at vi må forholde oss til stadig strengere restriksjoner. Jeg har mange ganger fortalt at Aha var det norske bandet som førte ann i denne politikken på åttitallet, og det har ikke blitt bedre med årene ser det ut for. Jeg hadde ikke giddet å ta med kamera på en konsert med dem. Jeg ville faktisk sjekket på forhånd om fotoforbud uansett hvilken konsert jeg skulle på. Jeg tror i alle fall jeg kan gi et råd til dem som skal på Aha om å ikke ta med kamera. Don't even bother to do it. Det fører bare til ubehagelige opplevelser når man skulle ha det hyggelig. Hvorfor vil absolutt alle dilte i hælene på pressefotografer for tiden? Hvorfor vil alle se ut som, og agere pressefotograf? Nå som det yrket er døende bør det jo ikke være den store ambisjonen for unge mennesker i dag. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hvorfor vil absolutt alle dilte i hælene på pressefotografer for tiden? Hvorfor vil alle se ut som, og agere pressefotograf? Nå som det yrket er døende bør det jo ikke være den store ambisjonen for unge mennesker i dag. Problemet er at det er, har vært og alltid kommer til å være et av de kuleste yrkene man noensinne kan få. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Okey då Fordi man får løpe rundt i gatene og se important ut, eller fordi man får ta så mange gode bilder? Endret 2. august 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Journalister og pressefotografer har et ufortjent godt rykte. Bare se på meg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Forferdelig. Jeg kan ikke forstå at noen synes at en jobb i dagspressen er spesielt kul. Det er et liv i ørkesløs stressing med middelmådighet, og en sjelden gangs tilfredsstillelse. Znork Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Lokalaviser er noe annet, i alle fall om du får arbeide med reportasjer og mer åndskrevende stoff. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Som frilanser, men når man blir fast får man mopedulykker og elguhell hver eneste dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå