just_me Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 hvordan få tak i pressekort? lage selv? hehe Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Du må nok jobbe for en avis (eller kan man være firlans? - det får noen annen svare på). For å få presse-akreditering (tror jeg det heter) så må du henvende deg til arrangøren av det du vil ta bilder av. Men du må ha nok ha noen papirer i orden. Tom Lenke til kommentar
just_me Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 For å få presse-akreditering (tror jeg det heter) så må du henvende deg til arrangøren av det du vil ta bilder av. Men du må ha nok ha noen papirer i orden. jaja,men ikke alltid lett mye lettere hvis man bare har noe og vise, så "greit" Lenke til kommentar
riroil Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Kan du forklare litt mer om hvorfor du har behov for slikt? Og eventuellt om du jobber freelance eller annet for et pressefirma så kan du få det hos de. (men da ville du nok allerede ha det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Pressekort kan man få fra Journalistlaget (eller hva det nå heter) dersom man kan dokumentere at man har tjent penger på journalistisk arbeide igjennom det siste halvåret. Lenke til kommentar
just_me Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 hvere freelance "for" meg selv, egen nettside osv... og da "må" jeg ha pressekort for og bli tatt seriøst Lenke til kommentar
just_me Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Pressekort kan man få fra Journalistlaget (eller hva det nå heter) dersom man kan dokumentere at man har tjent penger på journalistisk arbeide igjennom det siste halvåret. 9360158[/snapback] bare at jeg mottar 100 hvite kroner av en? med "kvittering"? Lenke til kommentar
riroil Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Det følger med endel ansvar da. Driver du eget firma? Det er nok ikke bare å gå og si at eg trenger pressekort fordi jeg skal publisere en egen nettside. Er siden din en del av en næringsvirksomhet? Altså har du stiftet et firma? Meld deg i NJ så kan du få Norsk Presseforbunds pressekort. Endret 25. august 2007 av riroil Lenke til kommentar
just_me Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Det følger med endel ansvar da.Driver du eget firma? Det er nok ikke bare å gå og si at eg trenger pressekort fordi jeg skal publisere en egen nettside. Er siden din en del av en næringsvirksomhet? Altså har du stiftet et firma? 9360179[/snapback] "har" et "familie firma" jeg kan bruke Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) For å få gyldig pressekort må man enten: 1) Være medlem i NJ (Norsk Journalistlag) (krever at du er ansatt i en publikasjon som følger redaktørplakaten og vær varsom-plakaten). eller 2) Være journalistikkstudent eller 3) Være freelancer og kunne dokumentere at du tjener mer enn en viss grense i året på journalistisk arbeide. Desverre har misbruk av pressekortet, både av journalister og andre, ført til at pressekort ikke er det det engang var, og de fleste arrangementer krever nå forhåndsakkreditering. Endret 25. august 2007 av Aetius Lenke til kommentar
just_me Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 3) Være freelancer og kunne dokumentere at du tjener mer enn en viss grense i året på journalistisk arbeide. en viss grense på ? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) http://nj.no/Frilansjournalistene/Hvordan_bli_medlem/ for frilansjournalister. Endret 25. august 2007 av NgZ Lenke til kommentar
riroil Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Ta kontakt med Norges Journalistlag eller Freelancejournalistene og undersøk,. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 hvordan få tak i pressekort? lage selv? hehe 9359974[/snapback] På mange arrangementer kan du få akkreditering uten pressekort. Du henvender deg rett og slett til arrangøren på forhånd og forlarer hvorfor du ønsker akkreditering. Har du gode nok grunner, går det som regel greit. Det det skader heller ikke å vise til litt erfaring. Jeg for min del har drevet med en del konserttfoto. Der har jeg brukt et nettsted som jeg hadde en gang i tida. Lurer foresten på å starte det på nytt. Men det er en helt anne nsak. Så egentlig vil jeg rett og slett råde deg til å begynne i en ende. Langsomt bygge kontakter, og så bruke de systematisk. Får du foten innafor ett sted, så baller det sakte men sikkert på seg hvis du er litt lur. Forutsettingen er at du viser at du er i stand til å produsere noe arrangøren ser seg nytte av. Mvh Lenke til kommentar
just_me Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 akkreditering betyr? helt konkret? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 akkreditering betyr? helt konkret? 9362516[/snapback] Tillatelse, evt også tilgang til graven. Lenke til kommentar
just_me Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 akkreditering betyr? helt konkret? 9362516[/snapback] Tillatelse, evt også tilgang til graven. 9362581[/snapback] til graven? iforhold evt. rally? bli kjørt over Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 akkreditering betyr? helt konkret? 9362516[/snapback] Tillatelse, evt også tilgang til graven. 9362581[/snapback] til graven? iforhold evt. rally? bli kjørt over 9362620[/snapback] He he, nei. Graven foran en scene, for de som skal ta bilder på en stor konsert. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) akkreditering betyr? helt konkret? 9362516[/snapback] Tillatelse, evt også tilgang til graven. 9362581[/snapback] til graven? iforhold evt. rally? bli kjørt over 9362620[/snapback] Helt konkret, i denne sammenhengen betyr det at du slipper inn gratis på et arrangement for å gjøre ett stykke journalistisk arbeid der. Ofte får du et brev fra arrangøren, som du viser fram i vakta. Da er det tut og kjør. Men det betyr ikke at du alltid kan ferdes fritt og stikke linsa opp under nesa på alle til en hver tid. Ofte er det begrenset hvor du får gå, når du kan fotografere, om du kan bruke blitz o.l. Et lite tips. Selv om det flommer av drikkevarer, så hold deg edru. Selv om de er gratis. Er du på jobb, så er du på jobb. Oppfører du deg profsjonelt, blirt du behandlet profesjonelt. Grava som PM viser til er området framfor scena bak gjerdet på et konsertarrangement. Der hvor de aller mest skremmende sikkerhetsfolka står og glor olmt ut på publikum. Det er forresten et annet godt tips. Ikke se ut som en blassert journalist som lengter tilbake til hotellbaren. Se litt kul ut. Digg vildt og uhemma på konsert. Da får du de beste bildene. Og når artisten poserer for deg, da takker du uansett, selv om du ikke greide å fange posituren. Smil og nikk. Rekk kamera opp, mens du gjør en takkegest. Da digger alle deg. Da blir du superhelt blant publikum, nesten like tøff som artisten, og da kan du få virkelig gode publikumsbilder. Men hvis noen prater til deg, da blir du døv, for du har ikke tid til tullprat. Du er på jobb. Apropos døv, gå ALDRI i ei konsertgrav uten ørepropper. Du kan ikke forestille deg lydtrykket der. Det de på første rad opplever, er ingen ting sammenligna med basstrykket du får i brystkassa der. Jaja. Dette ble mer enn du spurte om. Jeg synes at det er gøy å skrive om slikt. Mvh Endret 26. august 2007 av fototim 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå