Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål til dere, jeg.

 

Jeg har ASUS P5B, men egentlig så er ikke det relevant.

Men nå står alt som har strøm å gjøre på auto.

 

1. Hva hjelper det om jeg stiller opp/ned på volten.

2. Hvorfor gjøre det?

3. Hvordan finner jeg ut hvor mye den bør være på?

 

Har lest litt av de 2 sidene som er her, men fant ikke noe som hjalp meg. Google hjalp heller ikke.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Volt er bare en måleenheten som benyttes for å måle elektrisk spenning, den verdien raporteres i volt. Så man sier at man øker spenningen. Det man justerer på er rapportert i Volt.

 

Litt elektroteknisk kan du si at "volten" er trykket på strømmen. Du kan si at ved å sette opp spenningen så vil det bli lettere å dytte elektroner (vi kan vel si strøm da) gjennom transistorene (systemet ditt) som igjen vil som Intern sa gi en mer stabil klokk, forhåpentligvis da.

 

Bieffekten er at mer varme utvikles, da både spenningen og strømmen blir større, flere elektroner flyter igjennom kretsene per sekund(måleenheten her heter amper forresten) på grunn av det ekstra trykket (spenning). Varmen kommer rett å slett på grunn av friksjon, elektronene bombarder kretsene som er av metaller, typisk copper tror jeg.

 

Et annet problem med for mye ekstra spenning til prossesoren for eksempel er at transistorene kan få problemer med å følge med både de nye høyere frekvensene og den kraftigere spenning seg selv. Er ikke akkurat ansatt i ibm så jeg kan ikke si noe bedre enn dette.

 

Så: Ved å føye på mer spenning kan du få bedre stabilitet når du overklokker.

 

Hvis du reduserer spenningen kan du få problemer med at systemet får for lite strøm, systemet ditt vil da kræsje.

 

Når det gjelder å finne riktig spenning så er det nesten bare å prøve seg fram. Men vær advart; selv om moderne systemer er så å si idiotsikre på klokking så kan du fortsatt drite deg ut har jeg hørt så vær forsiktig.

Lenke til kommentar

Som en morsom greie så hadde det ultimate overklokkings systemet vært lagd av superledere, du hadde da ikke hatt noe varme overhode. hopp elegant over kjølern!

 

Greia er bare at superledere fins ikke ved normale tempraturer enda. Man må ned i så så mange minus grader for å få det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...