voluz Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Hei! Min far (som er enebarn) har arvet huset til min farfar som gikk bort for ca. 1 år siden. Vi har etter mye om og men kommet til at jeg (som også er enebarn) vil kjøpe huset av min far, istedenfor at det selges på det åpne markedet. Ønsker en rimelig "niceprice" på huset, men hvordan gjør vi dette på redeligst og best mulig måte? Hvis han selger huset til langt under takst til meg (har han i det hele tatt lov til det?), hvordan unngår jeg da tidenes skattesmell? (Er det ikke her jeg vil få smellen i tilfelle?) Taksten på huset er muligens rundt 2,5 mill, mens jeg er interessert i å kjøpe det for rundt 1,5 mill kanskje. Tips og råd? Eller kan jeg lese om dette noen plass? Endret 25. august 2007 av voluz Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Det er ingen som kan nekte faren din å selge sin eiendom til hvem han vil for den prisen han vil. Jeg satt selv i samme situasjon for et par år siden. Jeg er litt usikker på hva du mener med tidenes skattesmell. Faren din vil måtte skatte ekstra dersom han ikke har bodd i huset minst ett av de to siste år. Jeg husker at min far slapp unna ekstra beskatning ved å selge til arvetakst til meg, som var halvparten av realverdi. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Jeg er litt usikker på hva du mener med tidenes skattesmell. Faren din vil måtte skatte ekstra dersom han ikke har bodd i huset minst ett av de to siste år. Jeg husker at min far slapp unna ekstra beskatning ved å selge til arvetakst til meg, som var halvparten av realverdi. 9359885[/snapback] "Tidenes skattesmell" refererer vel antakelig til arveavgift på den millionen (forskjellen mellom reell verdi på 2,5mill og salgssummen på 1,5mill) han får som gave/forskudd på arv. Har ikke noen triks på lur for å slippe unna den.. Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 "Tidenes skattesmell" refererer vel antakelig til arveavgift på den millionen (forskjellen mellom reell verdi på 2,5mill og salgssummen på 1,5mill) han får som gave/forskudd på arv. Har ikke noen triks på lur for å slippe unna den.. 9360575[/snapback] Jeg ser ikke helt hvorfor man skal måtte gi resten av beløpet som forskudd på arv. Jeg fikk i alle fall ingen forskudd på arv da jeg kjøpte til arvetakst. Resten av realverdien var "tap" for faren min og fortjeneste for meg. Jeg kjøpte til 1 mill, som var arvetakst og realverdi var 1,8. Faren min hadde alt betalt arveavgift for den ene millionen, og ut over det hadde ingen av oss noen utgifter ut over de vanlige ved boligkjøp. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jeg ser ikke helt hvorfor man skal måtte gi resten av beløpet som forskudd på arv. Jeg fikk i alle fall ingen forskudd på arv da jeg kjøpte til arvetakst. Resten av realverdien var "tap" for faren min og fortjeneste for meg. Jeg kjøpte til 1 mill, som var arvetakst og realverdi var 1,8. Faren min hadde alt betalt arveavgift for den ene millionen, og ut over det hadde ingen av oss noen utgifter ut over de vanlige ved boligkjøp. 9361564[/snapback] Kall det heller en gave, om du foretrekker det ordet, men sålenge gaven kommer fra en slektning du er arveberettiget til, og er større enn vanlige jule/bursdag/bryllup/konfirmasjongaver, så skal det nok dessverre beregnes arveavgift. Begrepet "arvetakst" eksisterer forøvrig heller ikke lenger, (selv om kunstig lave arvetakster etter linken å dømme tydeligvis har vært vanlig tidligere, som f.eks. når du overtok, og derfor slapp å betale avgift) såvidt jeg har kunnet bringe på det rene. (www.arveoppgjor.no) Rettledning til melding om gaver Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Du kan kjøpe huset for 1 krone om så skulle være. Det regnes da som gavesalg, og det som da er viktig er å få riktig avgiftsgrunnlag. Avgiftsgrunnlaget er den summen dokumentavgiften regnes ut fra, og denne må settes til en nogenlude riktig sum. Denne har som sagt ingenting med sagssummen å gjøre. Regner med det er for sent nå, men det som går an for din far er å frasi seg deler av arven sin (huset). På den måten går huset videre til neste ledd i arverekkefølgen (deg). Da hadde dere klart dere med en hjemmelsovergang istedenfor to (og alle kostnader det medfører). Lenke til kommentar
KS Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Tips og råd? Eller kan jeg lese om dette noen plass? 9359201[/snapback] Hvis huset er verdt 2,5 mill og du får kjøpt det for 1,5 mill, har du en gevinst på en mill, og du må betale arveavgift av dette. Det du må se på hvordan redusere verdien av boligen! I veldig mange arveoppgjør løses dette ved at faren din selger boligen til deg men betinger seg en livsvarig borett (den må tinglyses på boligen). En livsvarig borett vil gi faren rett til å bo i hele eller deler av boligen ut livet uanhengig av hvem som faktisk eier boligen. En slik borett vil føre til en drastisk reduksjon av markedsverdien. Bare tenk selv; hvem i huleste vil finne på å kjøpe en boligen hvor en gammal mann har retten til å bo og du kan ikke kaste han ut? Markedsverdien vil da falle, hvor mye vet jeg ikke men den vil ikke bli særlig høy. Du kan dermed 'betale' reel pris og i enkelte tilfeller slippe skatt helt. Få en advokat til å sette opp kontraktene for deg. Endret 26. august 2007 av KS Lenke til kommentar
jammi Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Tips og råd? Eller kan jeg lese om dette noen plass? 9359201[/snapback] *snip* 9361988[/snapback] Smart! Der lærte jeg noe nytt : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå